InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: poes is zwanger

Kattengedrag: poes is zwanger

Een zwangerschap brengt voor een poes nogal wat veranderingen mee. Haar hormonen spelen op, haar lijf verandert. En vaak zal ze ook enigszins in haar karakter veranderen. Kortom een zwangere poes in huis is een hele uitdaging voor het hele gezin. Gaat ze haar nest met u delen? Of verandert ze in een jaloerse feeks en moet u het niet wagen aan haar kittens te komen? Om u vast enig inzicht te geven in wat u mogelijk te wachten staat is dit artikel bedoeld. Misschien denkt u dat het allemaal wel mee valt. Maar bedenk dan eens waarom in Catteries de poesen vaak uiteindelijk allemaal herplaatst moeten worden omdat het niet klikt. Als je bedenkt dat zij eigenlijk heel dicht bij de natuur leven. In de natuur is een kattengroepje vaak om een nest van een poes heen gebouwd en komen daar een aantal tantes bij kijken om te helpen. Dus je zou denken dat het leven in een Catterie goed zou moeten gaan. Maar dit is dus vaak niet het geval. Een goede fokker maakt er rondom zwangerschappen een dagtaak van om alles in goede banen te leiden.

De meest agressieve kat is de moederpoes!

Hoewel ze allang ‘veilig’ binnen de mensencultuur is opgenomen. En er nauwelijks sprake is van natuurlijke vijanden zal ze haar kittens beschermen met haar leven. Daarnaast zal ze er alles aan doen om de kleintjes de kans op leven te bieden en te vechten voor het overleven van haar baby’s. Nummer één hierbij is uiteraard: eten! Zorg daarom altijd voor voldoende voorraad en zet een moederpoes nooit op rantsoen. Als ze te dik lijkt te worden, dat probleem komt dan later wel. Bovendien is het aan te raden de moederpoes een eigen voorraadje te geven, zo zal ze de andere katten met rust laten en niet alles voor zichzelf opeisen. Voorkom zo eventuele stress voor de poes. Zij zal namelijk de stress overbrengen op haar kleintjes en dat kan gevolgen hebben voor onder andere de groei en ontwikkeling. Bovendien blijven ze dan de rest van hun leven stressgevoeliger dan andere kittens die geen stress hebben ervaren tijdens de zwangerschap.

Is er al stress aanwezig binnen de groep?

Als u meerdere katten in huis heeft zorg dan dat u weet wat de mogelijk al aanwezige stressvolle situaties zijn. De zwangerschap zal hier namelijk een vergrotende trap werking op hebben. Niet zelden kunnen ‘niet rechtstreekse’ familieleden het doelwit worden. In de natuur draait een groep om een nest met de tantes, andere katten zouden ze zelf nooit toelaten binnen hun pack. Vooral na de geboorte van de kittens zou de bom kunnen gaan barsten. Een reactie binnen hun natuurlijke groep is dat ze de buitenstaanders gaan aanzien voor concurrenten. En het leven van een moederpoes staat nu eenmaal in het teken van overleven. Het is aan te raden om van tevoren te proberen in te schatten wat eventuele risicofactoren zijn. Maar het beste is meestal om de moederpoes af te zonderen en haar een eigen plekje te geven. Hier kunnen dan alleen haar beste vriendjes, bijvoorbeeld uw gezin, op visite komen wanneer zij dit toelaat.

Is de poes geschikt als moeder?

Moederpoezen zijn eigenlijk onvoorspelbaar. Bij ons vroeger thuis hadden we eens een zwangere dame en die wachtte op onze pauze van school: wij aten altijd warm thuis en in een doos naast de tafel lag zij te bevallen. Gewoon voor het publiek! Dus zo kan het ook. Maar weet dat de dame in kwestie ten allen tijde zelf beslist hoe zij het wil. De doos bij onze tafel stond er omdat Siam steeds spullen ernaartoe sleepte; het was haar bewuste keuze.

Maar wanneer een onzekere misschien zelfs wat zenuwachtige poes, die niet op mensen is gericht een nestje krijgt. En wanneer zij agressief gedrag vertoont naar mensen om haar kittens te verdedigen zal zij dit gedrag overdragen op haar kleintjes draagt ze dit over op de kleintjes. Vraagt u zich dan af of het wel wenselijk is of juist deze poes een nestje krijgt.

Pas op: kittens aan de wandel

Wanneer de kleintjes ongeveer zes weken zijn gaan de ze op ‘ontdekkingsreis’ en eens flink de wereld verkennen. In deze periode is moeders vaak het fanatiekst. Ze zal er alles aan doen om de veiligheid binnenshuis te waarborgen. Ook dan zijn ‘onverwante’ andere katten niet welkom. Zij duldt ze niet eens in hun buurt. De moederpoes kan dan op “kill” slaan. Het gevoel van een gevoel van veiligheid is voor de moederpoes van cruciaal belang. Houd ‘risicogevallen’ dus uit elkaar om conflicten te voorkomen. Het leven van de moederpoes zal in het teken staan van alle belangrijke dingen voor de overleving van haar kittens. Uiteraard zal dit het eten zijn, maar ook de lekkerste plekjes in de zon.

Geniet ervan!

Wanneer de moederpoes u vertrouwd en u als ‘familie’erkent dan kan de zwangerschap een leuke tijd zijn voor het gezin. Ook de geboorte van de kittens en hun zien opgroeien is een hele belevenis. Houd echter altijd rekening met de ‘ongeschreven’ regels uit de natuur van de moederpoes.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: poes is zwanger"

Reacties

Clara, 03-02-2013 08:59 #9
Ik denk dat mijn kat zwanger is want ze is vaak buiten en in onze straat wonen heel veel katten.Ze heeft een buikje maar hij kontje is gewoon slank.
Hoe kan ik zeker weten dat ze zwanger is zonder perse naar de dierenarts te moeten gaan?
Hoe herken ik dat?

Petra, 28-12-2011 14:07 #8
Eerste kerstdag liet Pinky eindelijk toe dat Griebel haar mocht dekken. Voor beide was het de eerste keer en dat was goed te merken. Wat een gestuntel. Tweede kerstdag in de avond moest Pinky ineens niets meer van Griebel hebben. Hij wou maar wat graag maar kreeg fikse tikken van mevrouw. Nu is het dus afwachten of ze drachtig is. Een spannnede tijd dus.

Mimi, 30-04-2011 11:19 #7
Ik vermoed ook dat m'n kattin zwanger is, maar we hebben namelijk nog 2 gesneden katers en een hondje in huis rondlopen. Ons hondje kan niet bij de katten, aangezien hij op de gelijkvloers leeft en de katten meestal op de eerste verdieping zitten (als ze niet buiten zijn). Maar met onze katers is iets raars aan de gang. De ene kan niets verkeerd doen voor onze kattin, en de andere moet zich maar laten tonen of het is al ambras, en we hebben er geen idee van wat de reden zou kunnen zijn.

Nu… ik denk dat we er redelijk laat bij zijn, aangezien ik denk dat ons kattinnetje zeeeeeeeer binnenkort zal bevallen. Je ziet de kittens in haar buik al bewegen! Ze heeft ook al haar zinnen gezet op het logeerbed om te bevallen, daar vind je haar altijd terug.
Houden we haar het best in de afgesloten logeerkamer met een aparte kattenbak en eten, of moeten we haar doen wennen aan haar andere huisgenoten? En wanneer de kittens er zijn, is het niet bevorderlijk om hen te doen wennen aan andere huisdieren?

Voor de rest is het echt fantastisch om een "moedertje" in huis te hebben. Ze is veel socialer tegenover mensen en ze toont ons echt van: "kijk ik ga babytjes krijgen". Ik wou dat ik in haar plaats was :)

Sharon, 03-04-2011 06:20 #6
Nou vermoed ik dat mijn poes zwanger is… Ik heb nog 2 poezen rondlopen en een hondje…
In mei vorig jaar heb ik de 3e in huis gehaald… Daarna zijn we op vakantie gegaan in spetember. En toen wij terugkwamen bleek de zwangere kale plekken te hebben waarschijnlijk lichte stess.
Ik weet nog niet zeker waar het vandaan komt, maar ben druk bezig met de oorzaak. Vermoedt dat ze te aanhangelijk is…
Maar over de zwangerschap. Ben er nog niet zeker van, ga binnenkort naar de arts.
Maar ze laat nog steeds alles toe. Echt een lief meisje is het…
Haar buik is dikker, ze eet wel meer. Nog steeds ontzettend aanhankelijj…
Buik voelt aand als jongen. En borrelend geluid en gevoel…
Ben eigenlijk meer benieuwd wat jullie denken.
Zou ze zwanger zijn? Reactie infoteur, 06-05-2011
Ik adviseer u naar de dierenarts te gaan, dan weet u het zeker en kunt u eventuele andere ongemakken uitsluiten!

Succes
Hoptunaa

Roos, 17-06-2010 18:30 #5
Hoi,
Ik had ook een vraag.
Poes isnu zo'n 3/4 weken zwanger.
Vanochtend was ze niet lekker.
zonet trof ik een bruine slijmerige substantie aanin het kleed van de poes.
het had een hele vieze misselijk makende geur en het was net slijm.
volgensmij is dit geen gewoon overgevsel.
Poes is nu erg moe en ligt stil in een hoekje.
ik maak me erg zorgen.
ik ben bang dat ze een miskraam heeft gehad!
wie kan mij dit vertellen?

gr. Roos

Marieke, 12-01-2010 22:22 #4
Hallo,

ik heb ook een vraagje, waarvan ik het antwoord eigenlijk nergens op internet kan vinden! Ik heb twee poezen en wil graag van allebei een keer een nestje. Ze zijn geen familie van elkaar maar wel heel goede vriendinnetjes. Is het nu verstandiger om ze één voor één een nestje te laten krijgen of beter allebei tegelijk?
Ik ben heel benieuwd!

Met vriendelijke groeten,

Marieke

C. Klabbers, 06-01-2010 09:33 #3
Hallo.
ik had een vraagje, hoe kunje zien of merken dat je poes zwanger is.
ik heb hier een poes en is eigelijk niet van ons, maar omdat de eignaar naar haar niet meer naar om kijkt is ze bij ons.
dus daarom weet ik ook niet waneer ze krols is geweest.

groetjes cecile.

Mariette, 29-06-2009 12:08 #2
Wat een goed stuk, maar ik heb nog wel een vraag over mijn twee poezen, een is 4 weken terug bevallen en de andere bevalt over een week of twee. Nu is degene die nog zwanger is verschrikkelijk agressief tegen moederpoes en haar kittens, zodra ze binnenkomt begint ze al t6e blazen en te slaan, en moet ik angstvallig in de gaten houden of de kittens wel in de doos zitten, anders kan ze niet naar binnen. Ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen, wat is het beste voor beide poezen? Reactie infoteur, 13-07-2009
Beste Mariette,

Ik vermoed dat de dames uit elkaar houden het beste is. maar dat is uiteraard moeilijk te zeggen zonder de situatie echt goed te kennen. Vrienden van mij hebben een cattery en daar heb ik al een paar keer gezien dat de dames behoorlijk agressief kunnen worden. Tot het 'stelen'van elkaars kittens. Nou eigenlijk de oudere zus pakte de kleintjes van haar jongste af. Zij hebben er toen voor gekozen om een stel boven op zolder (is een werkkamer) en de anderen beneden in een slaapkamer te houden. Later werden de kittens groter en werden de dames rustiger naar elkaar. Maar goed dat is op basis van ervaringen. wanneer je bang bent een dieper probleem te hebben kun je beter een dierenarts raadplegen en eventueel een kattengedragskundige inschakelen.

Veel succes en knuffels voor al die kleintjes :)

Kisses (infoteur), 13-07-2008 19:49 #1
Wat een leuk artikel is dit. Het stukje over agressie bij de moeerpoes, was voor mij heel leerzaam. Ik loop al een tijdje rond met een paar vragen over katten. Eentje werd met dit artikel beantwoord. Weet u ook een oplossing voor het volgende probleem? We hebben drie katten. Onze oudste kater accepteerde de tweede, een jong katertje, nooit helemaal. Toch was er een soort gedoogbelei tussen die twee. Op een dag kwam er een zwerfkat aanlopen. Een vrouwtje deze keer. Ze leek zwanger, maar achteraf was ze schijnzwanger. Onze tweede kat en de nieuwe poes, hebben onze oudste kater al snel verjaagd. Elke dag vechten ze hem stuk als ze de kans krijgen. Alledrie de dieren zijn vaak buiten en vaak binnen. Maar onze oudste kat kan vaak niet eens meer in de buurt van ons huis komen en durft dat ook niet meer. Hij is doodsbang en verwilderd. We lossen dat nu op door de twee agressieve katten (de poes en onze tweede kater) apart te zetten en apart te voeren en apart te houden, bijvoorbeeld voor een uur of 12 in een aparte kamer. Dan kan de oudste kat binnen komen (we moeten hem meestal naar binnen tillen) en dan kan hij eten en een rustige nacht doorbrengen om bij te tanken. Hoe kan ik de katten ooit nog aan elkaar laten wennen? Ik heb er (nog) geen informatie over kunnen vinden. Reactie infoteur, 14-07-2008
Beste Kisses,

Bedankt voor het compliment over dit artikel.

Over het algemeen hebben katten van dezelfde sexe moeite om elkaar te accepteren. Zoals je zelf al beschrijft, dit wordt vaker een 'gedogen' tussen de twee.

Over dat apart houden: als je echt wilt dat dit gaat werken moet je de katten afzonderlijk houden totdat:
1. de oudere kat weer uit zichzelf het huis in en uit loopt (dus weer redelijk het oude gedrag vertoond)
2. de twee nieuwe katten moeten niet meer een 'jaag' reactie vertonen om de oudere kat te verjagen.

Dit is een lang traject, en ik spreek uit eigen ervaring, het is wel te doen. je moet het echter wel consequent volhouden. Weet je trouwens waarom de andere twee agressief worden? Heb je wel eens gezien wat de aanleiding is?

Vaak is dat moeilijk te achterhalen, maar zoals ik je ook al bij mijn andere artikel antwoorde; wanneer katten angstig zijn scheiden ze een geur af waardoor andere katten agressief/verjaaggedrag vertonen. Doordat de oudere kat zich weer meer op zijn gemak gaat voelen heb je kans dat de andere twee minder agressief zullen zijn. Cirkel doorbreken: daar komt hetdus eigenlijk op neer.

Maar goed, ik hoop dat je er wat mee kunt, en wens je veel succes.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, als ik er dan ook niet uit kom zoeken we het samen uit!
In ieder geval succes!

groetjes
Hoptunaa

Infoteur: Hoptunaa
Laatste update: 14-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 9
Schrijf mee!