InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: stress

Kattengedrag: stress

Het lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen bij de 'katten van stand' voorkomt. Stress is iets wat bij alle katten kan voorkomen in allerlei situaties. Maar wanneer weet je nu dat de kat gestresst is. Waar komt het vandaan? Gaat het vanzelf weer over? U kunt zich er vast wel iets bij voor stellen: een kat ziet een muis, maakt rare geluidjes, bijna smakkend, gaat laag tegen de grond liggen. Wiebelt zijn achterlijf en ineens maakt hij de sprong en beland de muis in zijn bek. Dit is ook stress maar dan de gezonde variant. Het zorgt ervoor dat de kat zich goed kan concentreren en dus zijn prooi vangt. Anders had hij wellicht niet te eten en daarmee een groot probleem.

Maar nu wil diezelfde kat, in de voorbereiding op zijn volgende prooi, zijn nagel eens flink scherpen en u hebt nergens een mogelijkheid voor de kat gecreëerd. Uiteraard mag het niet aan de bank, maar er is ook geen krabpaal. Dit kan al uitmonden in een grote bron van ergernis, en daarmee stress, voor de kat. Dit is een ongezonde vorm van stress. De stress kan zich uiten als vaak ziek zijn, en futloos gedrag. De dierenarts kan de stress meten, maar dit onderzoek is ook al stressvol op zich. In de urine kan de dierenarts onderzoeken of het inderdaad om stress gaat.

Hoe herken ik de stress bij mijn kat?

Uit onder andere de volgende signalen blijkt dat een kat stress ervaart:
  • overmatig trillen van spieren
  • sidderingen over de rug
  • door het 'eten' van vreemde voorwerpen

Chronische stress moet niet onderschat worden. Het kan uiteindelijk gaan leiden tot een stereotype gedrag. Bovendien heeft langdurige stress een negatieve invloed op de weerstand en kan het diverse virussen activeren (FIP, FeLV, FIV, Herpes). Daarnaast komt dwangmatig likken of ander abnormaal gedrag voor. Ook kan de kat last krijgen van obstipatie en blaasontsteking hoewel het verband hiertussen nog niet officieel bewezen is komt het wel vaak voor.

Ook het overlijden van een maatje of plotseling verhuizen of wisseling de baas kunnen leiden tot stressvolle situaties. Ook in deze gevallen geldt dat voordat je de stress kunt behandelen je eerst de oorzaken moet wegnemen.

Er zijn twee belangrijke oorzaken van chronische stress:

  • te veel katten op een te klein oppervlak
  • verveling

Hoewel katten buiten vaak wel in groepen elkaar opzoeken, binnenshuis heeft de kat meer ruimte nodig in verhouding. Er is daarbij nog wel een verschil tussen een kater en een poes. Een poes heeft doorgaans niet zoveel ruimten nodig, als zij door twee à drie ruimten kan wandelen en leven is dat voor haar voldoende. Een kater heeft er echter heiligst de beschikking over vijf tot zeven ruimten. Dit hoeven geen slaapkamers of woonkamers te zijn, maar een overloop is ook al een ruimte met denkbeeldige prooien en ruimte om terug te trekken. Daarnaast hanteren veel gedragstherapeuten ook een regel voor de kattenbakken. Dat is een vrij nieuwe therapie. Zij hebben namelijk ontdekt dat veel katten toogkieskeuriger zijn als het gaat om het doen van hun behoefte. Het liefst hebben ze verschillende plaatsen om in de éne te plassen en de ander de grotere behoefte kwijt te kunnen. Sommige katten eisen binnen groepen zelfs één voor henzelf op. De therapeuten hanteren als regel: het aantal katten plus één zou voldoende moeten zijn als aantal kattenbakken.

De oudere kat

Bij de oudere katten verloopt het nog een beetje moeizamer. Zij kunnen hun stressreactie veel minder goed uitschakelen. Ook al zijn ze ontspannen, zelfs dan scheiden de oudere katten meer stresshormonen af dan de jonge katten. Doordat de katten zeergevoelige wezens zijn, zijn ze ook kwetsbaarder voor stress. Doordat steeds meer katten binnen blijven kan dit gaan leiden tot verveling bij de katten. Om stress te voorkomen moet je dat probleem dus oppakken en het leventje van de kat weer wat spannender maken om stress te voorkomen.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…
Stress bij de katStress bij de katNet zoals mensen kunnen katten ook onder stress staan. Vanzelfsprekend brengt stress bij katten ook een groot deel negat…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Help! Mijn kat sproeit!Help! Mijn kat sproeit!Een veelvoorkomend fenomeen bij katten is helaas sproeien. Iedere kattenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken.…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: stress"

Reacties

Ester, 28-04-2015 01:31 #9
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe poes. Alleen is die helemaal weggedoken in de reismand (weigert eruit te komen) en trilt helemaal als ik haar probeer aan te halen?
Moet ik mij zorgen gaan maken? Reactie infoteur, 29-06-2015
Het is allemaal best spannend, nieuwe geuren geluiden en ruimtes. Gelukkig voelt ze zich veilig in de mand. Misschien helpt het haar eerst in een kleinere ruimte te zetten bv een slaapkamer? Stap voor stap laten wennen. Maar ik kan niet uit je tekst opmaken wat de situatie is.

Hopelijk is alles al een stuk gezelliger

groet
Hoptunaa

Tom, 07-03-2015 23:39 #8
Waarom gaat een poes plotseling buiten slapen en komt alleen even binnen om te eten?
Voordien sliep zij gezellig in huis.
Is wel een poes die is komen aanlopen en min of meer ons geadopteerd heeft

Jora Hop, 17-12-2014 09:39 #7
Hallo, ik heb een vraag. Onze kat is nu 7 mnd oud hij vertoont "raar" gedrag denk ik, hij kan heel lief zijn maar op z'n tijd begint hij te bijten en bespringt je als het ware. Wat is dit voor gedrag en wat kan ik eraan doen?
Groetjes Jora.

Henneke, 06-08-2014 22:19 #6
Hallo kattenliefhebbers
Ik heb een hulp vraag!
Ik heb een kat kater van 18 weken die vreselijk miauwt als hij alleen is.
Als hij bij me is miauwt hij niet, maar is hij in de kennel en ik zit buiten miauw hij zo erg dat we er gek van worden ( laat staan de buren) ook s, nacht is hij alleen en miauwt.
Is het het een probleem dat hij alleen? Moeten we een 2e er bij te halen voor hem?
Wie wil en kan helpen?
Henneke

Wil Jorissen-Plugge, 10-11-2013 12:26 #5
Onze poes is 2 1/2 jaar en van het begin af aan heeft ze overal het behang kapot gemaakt. Het wordt nu wel wat minder, maar nog steeds springt ze tegen de muren op en haalt dan stukjes behang van de muren af. In het begin waren het hele lappen. Nu ze wat ouder wordt willen we muren opnieuw laten behangen of platen tegen de onderkant. Hopelijk dat ze hier van af blijft. Is er verder nog iets aan te doen?

Marjo, 15-09-2013 20:28 #4
Ik heb zelf geen katten, maar sinds een jaar of 8 komt er een kater van een paar huizen verder altijd eten bij mij, nu is het zo, dat mijn buurvrouw (die ook sinds n jaar of 2 ook 2 katten heeft) n kater en een poes (ik zag ze wel eens buiten) Het buurvrouwtje overlijd plotseling nou zoeken die twee troost en aandacht bij mij, maar daar is het die eerste kater helemaal niet mee eens, dus heb ik hier iedere dag een behoorlijk probleem mee aan de hand
weet iemand wat ik hiermee aan moet?

Isabelle, 01-06-2013 19:15 #3
Ik heb 3 katers, 2 van 2 jaar oud en uit hetzelfde nest en 1 van 8mnd oud. De twee broers heb ik meegenomen uit mijn relatie die kapot ging toen waren ze 5 mnd oud ongeveer. Ik wilde ze bij elkaar houden omdat ze vanaf het begin af aan erg aan elkaar gehecht zijn en mij opviel de een voor de ander zorg draagt vanaf kleins af aan. Nu is alleen 1 van de twee broers heel erg vreemd gedrag aan het vertonen en ik begin radeloos te worden. Hij plast constant in huis en op verschillende plaatsen, ik heb echt alles al geprobeerd maar niets lijkt te helpen… Ook mauwt hij erg veel terwijl de anderen dat alleen doen met etenstijd of wanneer ik thuis kom etc etc gewone verklaarbare situaties. Deze loopt echter met regelmaat door het huis te mauwen het verschilt van lieve kleine miauwtjes tot hele diepe lange klanken. Af en toe denk ik hij stelt zich aan want dan begint hij ook te gapen… Is dit stress of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken? Tevens is hij ook diegene die heel af en toe met de jongste op de vuist wil gaan, zijn broer speelt met de kleine en geeft hem wanneer hij het zat is een corrigerende tik, dit lijkt de ander dus niet te lukken… Groeten Isabelle

Simone, 18-11-2011 12:13 #2
Wij zijn met onze poes twee weken geleden naar de dierenarts geweest voor een voedingsallergie. Sindsdien heeft zij ander voer gekregen wat zij ook erg lekker vindt. Echter is zij sinds dat bezoek niet meer zichzelf. Ze is meer teruggetrokken, minder actief en wil niet echt meer spelen. Voorheen was het ook geen allemansvriend en een beetje een bang poesje. Maar als we alleen thuis waren dan was ze helemaal zichzelf en wilde veel spelen, kwam ze naast je liggen op de bank en veel kletsen. Nu volgt ze me nog wel naar andere ruimtes maar vraagt niet meer om aandacht en wil ook niet meer spelen. Ik ben bang dat zij te veel stress heeft gehad van het bezoek aan de dierenarts, kan haar gedrag hieruit voortkomen?

J. van Brienen, 05-01-2011 21:17 #1
Er is een krabpaal, echter sjonnie krabt aan het bankstel. ben nu aan het oefenen met eten eerst roep ik krabbelen, dan moet hij krabbelen aan de paal en dan krijgt hij eten. ook geef ik hem af en toe iets lekkers, maar iets krabbelen. het begint te komen, echter vanmorgen leefde hij zich toch weer op de bank uit. deze methode heb ik zelf verzonnen. denk u dat het kan gaan lukken of weet u iets anders? ik hoor graag. groet, j. van brienen Reactie infoteur, 19-01-2011
Beste meneer/mevrouw van Brienen,

Het krabbelen en belonen met eten zou goed kunnen werken voor uw kat, maar dat is iets wat u zelf moet gaan merken op den duur.Geduld en consequent blijven.

Het probleem dat Sjonnie al aan de bank krabbelt is mogelijk niet meer af te leren. Het is namelijk een ritueel waarbij ook een geur wordt afgezet. Dat zal hij regelmatig willen verversen. Vaak gaan katten op dezelfde plaats krabben.

Soms werkt het verplaatsen van de meubelen zodat ze er moeilijker bij kunnen. Maar meestal is het een verloren strijd, helaas. Meer krabpalen en de kat niet meer alleen bij de bank laten zonder toezicht is het beste advies vermoed ik. Wellicht een kleed erover om de schade te verhullen… veel succes!

Met vriendelijke groet,
Hoptunaa

Infoteur: Hoptunaa
Gepubliceerd: 20-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 9
Schrijf mee!