InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: bang en angstig

Kattengedrag: bang en angstig

Kattengedrag: bang en angstig Een kat is nooit zo maar angstig en het is zeker niet een enkelvoudig probleem. Veel andere gedragsproblemen ontwikkelen een angst tot gevolg. Maar hoe weet je waar de kat angstig voor is? Als dat door een deurbel komt is dit makkelijk te herleiden. Maar als het een probleem op straat betreft, bijvoorbeeld de nieuwe kater van de buren dan is het al een stuk moeilijker om de kat van zijn angst af te helpen. Bang zijn is niet leuk voor de kat en angst kan zelfs zijn leventje behoorlijk in de war sturen. Zijn kwaliteit van leven kan er behoorlijk door verminderen. Katten kunnen een angst voor van alles en nog wat ontwikkelen zoals: de deurbel, bezoek of een nieuwe kat in huis zijn een paar voorbeelden. Het kan een groot probleem worden als er niks aan gedaan wordt. Vaak is angst een reactie op een ander probleem en ook dat moet je zien te achterhalen. Als de angst leidt tot een verstop of wegkruip reactie moet er absoluut actie ondernomen worden.

Agressief gedrag

Het vervelende van angstig gedrag bij katten is dat het verder kan ontwikkelen naar een ander soortig gedrag. Vaak zijn het de angstige katten die ineens agressief uit de hoek komen en naar je uithalen, of ze gaan sproeien, wildplassen. Daarnaast hebben ze vaak grote conflicten met andere katten uit de omgeving. Volgens gedragsdeskundigen wordt angst niet altijd meteen herkend als probleem. De medische kant wordt dan uitgesloten en de eigenaar gaat met de kat terug naar huis. Enerzijds opgelucht dat er niks aan de hand was, geen ernstige ziekte. Maar anderzijds gaat het angstige leventje van de kat gewoon verder.

Angst is normaal gedrag

Door het tonen van zijn angst laat de kat aan zijn omgeving zien dat je hem bedreigt. Angst is daarmee een zeer goed overlevingsmechanisme. Door zijn houding te verlagen, de oren plat naar achteren, haren overeind, blazen/grommen, verliest dreigende bron niet uit het oog, zoekt dekking en heeft gote ogen. Zo laat hij zien dat hij bang is. De omgeving zal hier op gaan reageren.

Maar wanneer is de kat té bang? Beantwoord onderstaande vragen met Ja of nee:

  • Kruipt uw kat vaak weg?
  • Is uw kat makkelijk als er iets verandert in huis of omgeving?
  • Is uw kat bang voor sommige dieren?
  • Vermijd uw kat uw bezoek?
  • Is uw kat onzindelijk?
  • Sproeit uw kat?
  • Heeft uw kat altijd grote ogen?
  • Schrikt uw kat steeds?
  • Vertoont uw kat vluchtgedrag?

Als uw kat deze gedragingen vertoond zou u er goed aan doen hierover een dierenarts te raadplegen. Dit om een medische oorzaak uit te sluiten. En indien nodig tot gedragstherapie over te gaan.

Als de kat te lang angstig blijft en de functie voor het laten zien van zijn angst zijn niet meer relevant is. Kan de angst overslaan naar afwijkend gedrag. Hieronder de gedragingen die kunnen verwijzen naar een té bange kat:

  • Onzindelijkheid of in huis sproeien
  • Schrikachtig
  • Vermiderde eetlust
  • Futloos, minder actief
  • Continu aan het wassen
  • Super alert en oplettend
  • Verstoppen/wegkruipen

Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van gode gedragstherapeuten die een kat met zijn baasje kunnen begeleiden. Angst is voor de kat een dramatisch gevoel. Met name als het niet meer om een natuurlijk gedrag gaat en de kat té bang is geworden. Zijn levensvreugde zal erg gehinderd worden. Vaak ontstaan er verschillende andere gedragsproblemen. M.a.w. als het niet verholpen wordt zal er een soort estafette effect ontstaan. Mogelijk weet men dan uiteindelijk niet eens meer waar het probleem allemaal is begonnen. Immers als de kat zich verstopt heeft op zolder zal hij de deurbel wellicht niet meer horen maar nog wel de angst ervoor bij zich dragen. De angst en stress kan ook zijn weerstand verlagen en zo loopt de kat ziek te worden.

Verstopdoos

Om te beginnen moet het dier zijn zelfvertrouwen weer terug zien te vinden. Een truuk die voor veel katten werkt, omdat ze nu eenmaal zo nieuwsgierig zijn, is een doos. Liefst meerdere dozen door het huis plaatsen. Aan één kant is de doos open zodat de kat makkelijk in en uit kan en in de andere zijden zitten gaten: soort raampjes. De kat kan er lekker in wegkruipen maar door de gaten de omgeving toch begluren. Ook zal het waarschijnlijk een automatisch speelgedrag vertonen door zijn poot door de raampjes te steken. Het is dus meteen een afleiding voor de kat.

Gedragstherapie

Een kat die bang is probeert zich groter te maken. Dit is een natuurlijk effect van het zenuwstelsel op de angst. De oren gaan naar achter liggen, de rug is gekromd, de haren op de rug en op de staart staan overeind en de kat heft het ene pootje op. De snorharen staan recht naar achter en de pupillen zijn vergroot. De kat heeft het bekje open, dus kan ook nog blazen. Dit is geen kat die op dit moment getroost wil worden! Maar heeft veel meer hulp nodig en tijd om de angst weer onder normale controle te krijgen.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom plast een gezonde kat in huis?Waarom plast een gezonde kat in huis?Veel kattenliefhebbers zijn ermee vertrouwd dat veel katten hun behoeften niet doen waar we zouden willen. Dit is een he…
Help! Mijn kat sproeit!Help! Mijn kat sproeit!Een veelvoorkomend fenomeen bij katten is helaas sproeien. Iedere kattenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken.…
Onzindelijkheid bij een katDe kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn beho…
Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Het is waarschijnlijk de nachtmerrie van elke kattenbezitter. Op een kwade dag sproeit de kat het hele huis onder. Dit d…
Waarom plast mijn kat in huis en wat doe ik er tegen?Waarom plast mijn kat in huis en wat doe ik er tegen?Het gebeurt vaker dan je denkt: je kat/poes plast of sproeit in huis. En dan? Wat kun je ertegen doen? Je kat/poes heeft…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: bang en angstig"

Reacties

Trits, 23-04-2019 12:07 #45
Mijn kat nu drie jaar is altijd al bangig geweest. Is katten en rottweilers gewent. Sinds mijn rottweiler is overleden heb ik een chihuahua dat ging goed… nu er 1 bijgekomen voor speelkameraadje. Mijn kat durft amper beneden in de woonkamer… verstopt zich op zolder… en als ie de kans krijgt plast hij op onze bedden. Terwijl als ik met de hondjes buiten loop… ze elkaar kopjes geven en de kat gewoon gaat liggen en rollen waar de hondjes bij zijn. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Loes, 13-07-2018 13:47 #44
Onze poes durft niet op de grond alleen met eten en naar de bak. Zit veel op schoot of boven op de rugleuning van de stoel. Verstopt zich en je kan roepen wat je wilt en met de brokjes rammelen maar reageert niet. Wat kunnen we hier aan doen?

Lisa, 08-10-2017 23:52 #43
Mijn poes Gijsje is jarenlang mishandeld. Ik heb haar nu 3 jaar maar ze is nog steeds bang voor kinderen en mannen. Ze komt wel bij mij liggen als ik naar bed ga. Toch ligt ze de hele dag boven op de logeerkamer en komt niet naar beneden. Ik zie haar soms hele dagen niet. En dat vind ik niet fijn. Ik wil graag dat mijn katje het leuk heeft bij mij, maar ik weet niet hoe dat dan moet.

Diana, 01-09-2017 08:38 #42
Ik heb net 1 dag een doodsbange pers overgenomen. Hoe kan ik haar vertrouwen winnen? Ze wil niet eten of drinken en is echt doodsbang.

Marja, 02-08-2017 22:31 #41
Mijn kater van 9 jaar heeft vorige week zijn broertje moeten missen. Hij had nierfalen en moest gaan slapen. In eerste instantie ging het prima met Harrie maar ma drie dagen wilde hij niet meer drinken en ik merk dat hij bang is voor water.
Heb alles geprobeerd en ben nu hopeloos.
Heeft u tips of advies voor me
Dank
Marja

Nyah, 04-06-2017 20:05 #40
Mijn poes was de meest luie en laxe kat ooit ge kon die nooit doen verschieten niks maakte hem bang maar nu. Sinds een week of 2-3 is hij overal bang voor, roep zijn naam en hij verschiet en bult. Zelfs als hij naar binnen wil komen en ik doe de schuifdeur open loopt hij weg. en nee het is niet door mij hij is het hechtst aan mij en mijn mama en hij doet het bij iedereen. is dit normaal ik maak me zorgen

Marita Meskens, 13-10-2016 13:04 #39
Onze poes is op een paar uurtjes tijd een hele bange kat geworden! Ik moet er wel bij zeggen dat ik aan het stofzuigen was, maar dat doe ik wel vaker, en dan reageerde ze niet! En nu, zo ineens is ze bang, ze reageert helemaal niet als ik op haar roep! Ik ben echt bang dat het niet meer goed komt! Best dat ik de naar dierenarts ga! Of weten jullie wat ik kan doen?!

Larcher, 14-09-2016 08:07 #38
We hebben een kat van 11 jaar, genaamd Gaspard (meisje), en we hebben een andere poes doe nu iets meer dan 1 jaar is (Julie). We hebben haar gekocht als gezelschap voor de hond. Ze was altijd al een beetje bang, werd nooit graag gepakt enzo. Maar ze was gelukkig. Als je de deur opende zat ze al te wachten om binnen te springen. De oudste kat is heel vaak van huis geweest, maar wijkt nu niet meer. Ze haat de kleine kat en van zodra ze haar kans ziet besluipt ze haar en valt haar aan. Sedertdien is de kleine kat doodsbang, blaast ze voortdurend en van zodra je haar benadert gromt ze. Wat moeten we hier toch mee doen?

Ilse, 07-09-2016 17:09 #37
Ik heb sinds 5 dagen een nieuw kitten van 13 weken. Hij is pas in contact gekomen met mensen op 10 weken. Sinds hij hier is, is hij nog niet uit zijn schuilplaats gekomen enkel 's nachts. Als wij hem proberen te benaderen gromt en blaast hij. Denk je dat dit nog goed komt?

Cobie, 12-08-2016 11:55 #36
Waarom willen mijn katten niet meer binnen zijn? Ik heb katten overgenomen van mensen, heb ze nu 2 jaar het is een poes en kater, en zijn allebei 13 jaar. Ze hebben het heel goed bij mij maar de poes komt nu alleen om te eten en de kater begint er nu ook mee, ik heb er veel moeite mee het doet me pijn om dit mee te maken. Ik heb een afdak gemaakt zodat ze droog liggen maar alleen de kater gaat erin de poes komt met dit regenachtig weer dan helemaal nat thuis. Dan eten en weg is ze weer totdat ze weer honger krijgt. Wat kan ik nu nog doen ik weet het allemaal niet meer. m.v.g Cobie

Naomi, 25-07-2016 18:00 #35
Hallo, mijn kat is al 11 jaar en heeft het altijd op de bak gedaan maar sinds we een nieuwe hond hebben waar ze ook veel moeite heeft en onze andere kat is overleden plast ze overal in huis, wat kun je daar tegen doen? Mijn ouders worden er gek van, maar wil graag dat mijn kat nog blijft en hoop echt op een oplossing waardoor ze niet meer overal in huis plast maar gewoon weer op de bak, iemand die advies of een oplossing heeft?

Mvg naomi

Anne, 18-06-2016 23:31 #34
De kat van onze buren gaat nooit naar huis hij komt elke keer naar ons en lijkt als of hij bang is voor iets hij had daarnet gehuilt maar het probleem is we mogen hem niet binnen laten dat lijkt wel als of we hem stelen. We geven hem alleen eten of drinken.
Kan het zijn dat hij bang is voor zijn baas? :( Reactie infoteur, 01-07-2016
Dat is een lastige. Ik zou op mijn gevoel afgaan en wanneer je het echt niet vertrouwd een melding te maken.

Marieke, 03-03-2016 00:07 #33
Mijn kat is heel bang voor de vuilniswagen. Hij kruipt weg voor een uur ofzo en pas na 1,5 dag durft hij weer naar buiten. Hij ligt voor de rest wel gewoon in de stoel of bij het raam. Ook heeft hij 2 wkn geleden gevochten en antibiotica gehad… Kan dat ook z'n gedrag veranderen? Ik vind het heel zielig om te zien.

Ans Schreiber, 14-01-2016 11:13 #32
Mijn dames en heren,

Ik heb 6 katten en poezen, waarvan 1 van ruim 16 jaar, deze kat wil opeens niet meer binnen zijn, komt alleen voor eten naar binnen en ligt voor de rest van de dag en nacht buiten onder een boom. Nu het kouder gaat worden vind ik dat niet fijn, maar wat kan ik er tegen doen?

Ans Schreiber

Kathy Kievith, 28-12-2015 23:21 #31
Twee maanden geleden is plotseling 1 van mijn 2 katten overleden, het waren broer en zus van 11 jaar en 4 maanden. Het zijn van nature vrij angstige katten maar het mannetje is nu meer bang dan voorheen. Één week na het overlijden moest ik ook nog verhuizen. Dat kwam er ook nog bij. Nu leeft de kat al 2 maanden voornamelijk in mijn slaapkamer. Dit is geen leven voor hem heel triest. Ik probeer van alles maar niks helpt. Wat kan ik doen?

Sander, 28-12-2015 10:09 #30
Ik heb een kat die agressief komt alleen maar naar mij en niet naar de rest van de huisgenoten ik snap niet wrm ze dat alleen maar doet naar mij ik heb haar denk ik niets misdaan het is anders altijd een hele brave kat geweest ze is wel bang als er familie feest is bij ons of zo maar alleen niet vroeger voor ze dat deed was ze de liefste kat die ik nog heb gehad
wat moet ik hiermee doen?

Vera, 24-10-2015 21:42 #29
Wij hadden 6 jaar geleden 3 katten. Waar onder 2 die zusjes waren. 1 van die zusjes hebben wij weggedaan omdat ze te agressief was. Na een tijdje begon het zusje die we hadden gehouden bang te worden en te krabben als je langs liep. Nu krabt ze bijna niet meer maar schrikt ze van bijna elk geluidje en is ze alleen nog maar aardig tegen mij. Heeft iemand tips voor mij zodat mijn kat minder bang wordt?

Sophie, 12-09-2015 15:30 #28
Ik heb een kat van 2 jaar. Het was een kat die alles deed nergens bang voor was en een heerlijke kroelkat was.
Maar sinds 3 maanden totaal omgeslagen.
Hij is 1 keer tegen de tafel aangerend en is nu voor alles bang. Als ik een zakje pak rent hij alweer weg. ook als hij zijn behoefte doet rent hij soms nog voor hij klaar is alweer richting de bank.
Ik heb van alles geprobeerd. zelfs kattenkruid en kattenbak op een plek dichterbij gezet.
Maar weet niet meer wat ik kan doen.
Vind het zo zielig, maar het kost me ook wel erg veel moeite om niet teveel geluid te maken voor hem
Nu zit hij grotendeels van de dag op de kast en komt hij alleen als er eten is.
Wat zal ik doen?

Geert, 10-08-2015 22:12 #27
Hallo,

Mijn poes is sinds kort doodsbang voor me. Dat is mijn eigen schuld, maar ik zou het graag weer goed maken. De poes logeerde twee weken bij mijn ouders. Dat heeft ze wel vaker gedaan en dat ging altijd prima. Ware het niet dat ze meestal vooral op zolder bleef. Maar dan zat ze wel eens bij mijn moeder op schoot. Op een dag kwam mijn zus op zolder. Daar schrok ze van (die kent ze niet) en ze kroop weg achter een kast. Omdat mijn ouders dachten dat ze misschien buiten was, zijn ze allerlei spullen uit die kast gaan tillen. Ze hebben haar eigenlijk een beetje opgejaagd (met de beste bedoelingen, maar toch). Het gevolg was dat ze ongeveer een week achter de kast verstopt heeft gezeten. Ze kwam er alleen 's nachts even achter vandaan om te eten en op de bak te gaan.

Toen ik terug was van vakantie, heb ik haar van achter de kast vandaan geplukt. Dat was niet zo makkelijk. Het is een kast waar je helemaal achter moet kruipen. Toen ik haar eenmaal had, moest ik me nog omdraaien en kruipend er weer uit terwijl ik haar onder bedwang hield. Achteraf snap ik dat dit niet zo slim van me was, maar dat is nu te laat.

Ik heb haar meegenomen naar huis. Hier is ze meteen naar zolder gevlucht en ze laat zich al een week niet zien. 's Nachts eet ze (dat staat beneden). Haar bak staat op zolder.

Wat nu te doen? Ik vind het zielig dat ze zo bang is en ik mis haar.

Bij voorbaat dank, Geert Stokman

W., 25-07-2015 10:12 #26
Wij hebben 3huiskatten, moederpoes en dochter en zoon. om het maar zo uit te leggen! wij zijn nu net 1 week terug van vakantie en ze hebben nu al voor de 5e x gelogeerd bij mijn vader. die heeft zelf 1 hond en 1 kat en bij hem mogen ze de tuin in. mijn vader vertelde me dat moeder en dochter het niet zo goed met elkaar meer konden vinden moeder kroop in een hoek grommen en blazen en dochter kwam kijken en het was vechten! zoon komt ook kijken en loopt dan met dochter mee. terwijl er met dochter en zoon helemaal niks aan de hand is!
nu vertonen ze dat gedrag ook in hun eigen huisje. moeder gaat in een hoek zitten grommen en blazen en dat sluipt ze heel langzaam naar een ander plekje als dochter dan te dicht bij komt gaat ze weer grommen en blazen ze zit inmekaar gedoken.

wat is er aan de hand? en kan dit nog opgelost worden. ik heb moeder al 1 dag apart gehouden maar werkt niet. ze zijn trouwens moeder(8) dochter (5) zoon (5)jaar en allemaal geholpen.

Jan, 29-06-2015 04:33 #25
Sinds kort woon ik in de Ardennen. Meteen had ik er een nieuwe vriend bij: een spierwit katje (denkelijk kater) van nog niet zo oud. Een echt schrapnel, alle ribben kon je tellen. Doodsbang van de andere katten in de buurt. Die zijn zwart- of donkerbruin. En maken heel wat kabaal, met over de daken te racen, soms ben ik er zelf bang van.

Hij komt schoorvoetend binnen. Daarna houdt hij zeer gespannen de deur in het oog. Vanaf de salontafel. Hij heeft een prutoogje, wellicht de niesziekte. Maar dat weet hijzelf natuurlijk niet! Van mij is ie schuw maar niet bang. Alvorens zijn weggetje te gaan gaat hij altijd eens bij de BBQ kijken! Maar alles wat warm is, is hij ook bang van.

Het de straat oversteken doet hij precies zoals we dat zelf geleerd hebben: vanuit de berm kijkt hij naar links en dan naar rechts. Daarna gaat hij tot de rand van de straat waar hij precies hetzelfde doet. Dan steekt hij in een oogwenk over. Om daarna heel rustig verder te sloffen richting bos.

Hopelijk schieten ze hem niet omver? Want er is maar weinig controle. Hoe zie je dat een jager gedomesticeerd is? Normaal zie je het aan zijn halsband. Maar niet alle jagers hebben een halsband om. Meestal lopen ze gewoon maar wat in het wild.

Annemiek, 28-06-2015 14:22 #24
In februari heb ik een poesje uit het asiel genomen. Ze was toen angstig. Nu is ze nog steeds angstig. Ze komt wel bij me op schoot als ik kattensnoepjes geef, eet uit mijn hand. Het ene moment blijft ze zitten als ik dicht in de buurt kom, het andere moment vlucht ze weg en gaat op een andere kamer op het bed zitten. Ik heb haar nog nooit kunnen aaien (dan haalt ze uit) en ik heb haar nog nooit horen miauwen. Ze gaat alleen 's nachts naar de woonkamer als ik in bed lig.
Wat moet ik doen? Ik ben helemaal dol op het beestje, ik vind het zo zielig dat ze zo bang is.

Groetjes Annemiek. Reactie infoteur, 29-06-2015
Beste Annemiek
Lastig om het zo te zeggen en alleen af te kunnen gaan op wat jij schrijft. het valt me op dat ze wel op schoot komt en uit je hand eet. Ook al zijn dat dan kattensnoepjes maar voor een angstige kat toch een hele stap. Dat klinkt heel goed en veelbelovend.
De andere dingen: katten zijn individuen, vaak eigenwijs. dat is waarom de meeste mensen ze juist zo leuk vinden. Het lijkt er op dat dit in jouw geval ook zo is? Ze zoekt duidelijk de rust op? Misschien moet je haar los laten, gewoon haar gang laten gaan. Dan komt ze vast wel. Geef haar de tijd. Misschien kun je proberen om ook een paar brokjes uit je handen te laten eten om een band op de bouwen. Als het niet gaat of als ze gedrag als plassen in huis of aanhoudelijk blijft mauwen bv gaat vertonen zou ik even met een dierenarts overleggen misschien is er iets anders aan de hand, voelt ze zich niet lekker ook kun je daar misschien als je dat wens contct leggen met een gedragsdeskundige. Maar zo te zien denk ik: geduld en hou in de gaten of er geen oorzaak achter de uithaal zit.

Veel succes
Hoptunaa

Kaya, 10-05-2015 02:19 #23
Katten kunnen toch geesten voelen/zien?

Mijn kat die ligt zoals heel vaak lekker op mijn bed, nu is het deze nacht heel raar, mijn kat was op eens bang, oren en snorharen plat, enorme pupillen en dat doet ze normaal niet. Normaal likt mijn alleen aan haar eigen lichaam, maar deze nacht likte ze zoveel, ze heeft zichzelf wel een uur gewassen en niet alleen zichzelf, ze had ook heel de deken afgelikt. Ook zat ze heel de tijd naar 1 punt in m'n kamer te kijken en daarna de blazen en grommen. Iemand die dit herkend?

Alvast dankjewel! Reactie infoteur, 29-06-2015
Hallo Kaya

Ik ben wel benieuwd waarom je de link met 'geesten 'kunnen zien legt. Ik zou zelf naar de dierenarts gaan en vragen of er misschien iets is. En anders zou ik eens gaan googlen: er zijn uiteraard wel groepen met geestverschijningen etc bezig: misschien kun je daar je vraag stellen. Maar ik zou echt ook even naar de dierenarts gaan: uitsluiten dat het geen ziekete of ander probleem is.

Succes
Hoptunaa

Esthée, 08-04-2015 23:45 #22
Mijn kat is erg bang. Het heeft2 maanden geduurd voor ik haar rustig kon aaien. Soms vertrouwt ze mij en soms weer niet. Al er teveel lawaai is of er is bezoek verstopt ze haar altijd achter de zetel. Nu is het zo dat ze zwanger is. Ik ben erg bezorgt, waarom. Hoe gaat die bevalling verlopen als ze erg bang is? Waarschijnlijk blijft ze niet kalm en dat is denk ik niet zo goed voor de katjes. Ik ga de enige zijn die bij haar gaat zitten tijdens de bevalling omdat ik de enige ben die ze een beetje vertrouwt. Maar ben gewoon echt bezorgd hoe het zal verlopen omdat ze altijd zo bang is. Kan iemand mij raad geven aub? Alvast bedankt

Ludwig Pots, 27-02-2015 09:54 #21
Mijn kat heeft angst en wil andere poes steeds weren door te blazen en grommen, zelfs aanvallen. Wij hebben een therapeute aangesproken die ons heeft uitgelegd en waarom.
Hebben alles gedaan en de situatie na ongeveer een jaar was behoorlijk, tot op het moment dat hij eens op dezelfde plek vlak achter haar was. ze is toen geschrokken en krabben, bijten en alle geluiden waren van toepassing. Sedertdien is de toestand gespannen en durft zij niet meer in zijn buurt. Zij blaast reeds vooraf vanaf ze hem ziet en benaderen zonder geweld lukt niet meer. Wat te doen?

Stefan Schouten, 12-12-2014 08:54 #20
Hoi allemaal,

Mijn kat is nu 6 jaar en sliep altijd bij mijn zus in de kamer. Vooral in de nacht ging de deur dicht en sliep ze gewoon daar. Nu sinds een week of 2 lijkt ze wel bang te zijn in haar kamer. Ze kijkt ook heel angstig onder het bed van me zus. Er is niks veranderd in het huis dus het is maar een raadsel. Het eten staat ook in de kamer en dat doet ze nog wel en dan gaat ze meteen weer weg. Van de week bracht me zus haar naar boven en ging ze plat op de gang liggen kijkend naar de kamer.

Gr Stefan

Roger, 21-10-2014 16:42 #19
Roger is nu bijna 3 jaar en komt uit een nest van schuwe katten Hij is niet goed gesocialiseerd en is bang.Wij hebben op dit moment bezoek uit Australië de broer van mijn man eenzijdig vrouw.Nu zijn ze een paar dagen weg maar komen weer terug.Roger durft u nauwelijks in huis e komen we lokken hem met zijn lievelingshapje dan blijft hij minuten aarzelen om binnen te komen.Ik vind dit zo erg want ik hou veel van Roger en het rustig is wordt hij graag geknuffeld en ligt bij mij op schoot.Wat is er aan te doen, we kunnen nauwelijks mensen ontvangen en dan vlucht hij naar buiten en het weer wordt nu slechter en dat vind ik zo zielig.

Beertje, 08-05-2014 20:22 #18
Wie kan mij helpen?Sinds een week heb ik een asielkat die nergens geplaatst kon worden, een heel lief dier, Zelf heb ik een poes van 8 jaar en die is het probleem ze pikt de nieuwe kat niet ze schreeuwt blaast en spuugt naar haar. puur angst?
Ik hou ze zo veel mogelijk apart, Heb deze nieuwe poes met heel veel liefde opgenomen, heel verdrietig als het toch niet gaat en ze terug naar t asiel moet (ze heeft al 3 keer buiten haar schuld in het asiel gezeten) dat vind ik onverteerbaar.
Wie heeft een goed advies voor mij?
beertje Reactie infoteur, 07-07-2014
Hallo beertje,

Sorry voor mijn late reactie, ik hoop dat alles goed is gekomen voor iedereen?

Groet
Hoptunaa

Sjirk, 20-02-2014 13:49 #17
Wij hebben een kater ( Fokke), Sukke was er ook maar die hebben we moeten laten inslapen omdat hij erg ziek was.

Fokke als kitten was hij niet bang maar hoe ouder hij wordt hoe banger hij wordt. Als de deurbel gaat is hij in alle staten, hij schrikt als we de voeten over elkaar doen, of de arm op zij doen. Hij lag elke avond bij ons op de schoot voor de tv maar nu plotseling is hij ook bang voor de tv. Hij komt niet meer in de woonkamer en verstopt zich de hele dag op de studeer kamer.
Wij weten niet meer wat wij er aan moeten doen. Hij eet nog wel maar een heel klein beetje en dan weer snel verstoppen, hij sluipt door het huis. Fokke is bijna vier jaar. Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Sjirk,

Het is lastig om via de door u gegeven informatie aan te geven wat er aan de hand is. Mist hij Sukke? Is hij nu vaak alleen en wordt hij daar schrikkerig van? Is hij ergens van geschrokken? Wat u zou kunnen doen is naar de dierenarts gaan en overleggen of het zin heeft te onderzoeken of er iets aan de hand is, misschien voelt hij zich nietzo lekker en heeft hij last van zijn tandvlees of kiezen om een voorbeeld te noemen. (kleine beetjes eten kan ook wijzen op tandpijn) Dat moet u zelf in overweging nemen. Ik kan op afstand niet zien wat er aan de hand is en ik ben geen arts. Eventueel kan de dierenarts u ook verwijzen naar een gedragsdeskundige.

Veels succes en geef Fokke maar een knuffel,

Hoptunaa

Gülbahar, 23-11-2013 12:52 #16
Mijn poes (3) die hier bij ons thuis is geboren was al sinds ze een kitten was heel erg bang en durfde niet eens naar buiten dus moest ik altijd mee naar de achtertuin.
Het heeft wel een jaar of twee geduurd voordat ze helemaal uit haar eigen naar buiten ging onder tussen gaat ze ook verder naar buiten dan de achtertuin.
Ze is aanhankelijk maar alleen naar mij toe en de persoon waar ze het meest bang van is is mijn moeder en dan vraag ik mij af waarom ze bang is voor mijn moeder, ik kan mijn moeder niet durven beschuldigen of ze mijn poes wat heeft aangedaan maar ik zie geen ander mogelijkheid dat dat dier dan zo reageert.
Ik zou heel graag weten hoe dit komt, ze kan alles van mij hebben maar niet lang van iedereen.

Elies, 22-10-2013 16:03 #15
Mijn kat van 7 is pas een paar dagen kwijt geweest. Ze is gelukkig weer thuis, maar ze is de kat die ze ervoor was niet meer. Ze is heel angstig geworden, kruipt alleen maar weg en komt alleen even binnen om te eten. Vandaag heeft ze ook nog eens haar behoefte op het kleed gedaan. Zoekt in ieder kiertje een uitweg. Ik denk dat ze opgesloten heeft gezeten, maar bewijzen kan ik het niet. Ze is nu bijna alweer een week terug, maar haar gedrag blijft angstig. Help wat kan ik hieraan doen?

Krista, 24-04-2013 13:45 #14
Hallo onze poes is nu 8 maanden en gaat zich raar gedragen. Ze is wel lief maar regelmatig als je haar aait begint ze hard te bijten, of ze haalt uit. Nu doet ze de laatste tijd als je rustig op de bank zit dat ze er met een vaart aan komt lopen en je aanvalt en bijt! Hoe kan dit opeens zomaar. Help want wij weten het niet meer, plantenspuien helpt niet. Groet krista

Marina, 03-04-2013 12:37 #13
Ik heb een poes van bijna 14 jaar, de laatste paar maanden is ze ontzettend bang geworden, mensen die ze al heel lang kent valt wel mee, maar als het vreemd is gaat ze zich verstoppen, ook bij onbekende geluiden, ze vlucht dan weg, en komt de rest van de dag niet meer te voorschijn, soms is ze echt helemaal verstijfd van angst, is dat wel normaal, en wat zou ik er eventueel aan kunnen doen?

San, 29-12-2012 14:22 #12
Juultje (poes 8jr) is zich de laatste dagen aan het verstoppen onder de deken, die op de bank ligt tegen de kattenharen, op de bank. Ze komt er even onder vandaan om wat te eten maar verdwijnt daarna dirct weer onder de deken.
Is dit angst? Ze vertoont geen andere signalen van angst.
Natuurlijk is er ook bij mij in de buurt af en toe een knaller te horen van één of ander vuurwerk. Vorige jaren was ze daar niet bang voor.
Moet ik op de één of andere manier extra actie ondernemen?

Berber, 26-12-2012 12:13 #11
Hoi,
Ik heb een kat van acht maanden. Hij is heel erg lief maar soms als hij op je schoot ligt en dan wakker wordt begint hij te bijten en met zijn achter poten te klauwen. Zijn oren gaan dan in zijn nek en dan wil hij niet meer los laten. Ook is het soms dat hij gewoon ergens ligt en je wilt hem aanhalen valt hij ook aan. Als je loopt dan valt hij nog wel eens je benen aan en zo. Is hij gewoon speels of is hij bang of waarom doet hij dat? Alvast bedankt, groetjes.

Melanie, 30-08-2012 13:43 #10
Haaii
Ik heb gisteren een poes van een vriendin overgenomen. Ze is geen katten gewend en ik wil graag dat ze went aan me 2 katten, maar ze is heel bang. Ze blaast en gromt. Ze miauwt ook wel. Wat moet ik doen om haar sowieso aan mij te laten wennen, want ik word er best bang van. Vannacht lag ze naast me te slapen, maar omdat ze zo agressief is schrikt en dan gaat ze weer blazen en grommen. Help alsjeblieft.

Amber, 04-06-2012 11:10 #9
Help…!

Mijn kat is krols en zit nu al 2 dagen buiten en durft zich nu niet meer te laten zien. We hebben haar al met veel verschillende dingen binnen geprobeerd te lokken eten deur open laten staan maar niets lukt!
Ze is iets ouder dan een half jaar ze komt uit het asiel en was bang voor mensen maar nu is ze buiten en ik krijg haar niet naar binnen. Er zijn ook steeds katers bij haar. Ik weet niet wat ik moet doen…

Groetjes

Anna, 22-02-2012 12:20 #8
HELP!
Mijn kat is bang voor mijn vriend en ze durft het huis niet in als mijn vriend ook thuis is. Ik woon sinds kort namelijk samen met mijn vriend op een nieuwe locatie. Sindsdien wil mijn kat niet naar binnen. Als ik alleen thuis ben, dan komt ze wel. Ik vind het erg zielig voor der, en weet niet hoe ik haar kan helpen. Iemand tips? want ze slaapt nu snacht's buiten omdat ze zo bang is voor mijn vriend waardoor ze weigert om naar binnen te gaan.

Gr een wanhopige katteneigenares…

Jesje, 29-10-2011 13:52 #7
Sinds gisteren is mijn kat heel erg angstig, dit komt doordat mijn vader dacht dat het grappig was een race-auto met lawaai en lichten door de huiskamer te laten rijden. Sinds dat moment durft jip (mijn kat) niet het huis in, en als ze eenmaal binnen is weet ze niet hoe snel ze weer naar buiten moet rennen. Daarnaast springt ze bij ieder geluid een meter hoog de lucht in. Weet iemand wat ik hiermee moet?

Sanne, 04-09-2011 13:47 #6
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Mijn kat is zo angstig! Een 12-jaar oude poes, die altijd al wel wat bangig en schrikkerig is geweest, maar nu doet ze zelfs haar behoefte uit angst. Ze is bang voor mijn ouders (ik woon nog thuis) en ze durft soms niet eens meer binnen te komen. Bij visite is ze ook doodsbang en vlucht ze het huis uit. Als ze binnen is en er gebeurt iets onverwachts of engs, dan staat ze voor de deur heel hard te mauwen. Mijn vader is twee maanden geleden opgenomen in een psychiatrische kliniek. Als hij in het weekend thuis komt, is poes ook doodsbang, terwijl ze voorheen nog bij hem op schoot kroop etc. Bij mij is ze trouwens niet bang, ze vertrouwt me, waarschijnlijk omdat ik haar eten geef… Wat kan ik doen?

Nijmeijer, 30-08-2011 11:26 #5
Onze kat gaat sinds een paar weken steeds gekker doen ze komt niet meer binnen, ze loopt zoals wij het noemen steeds meer te kletsen en kijkt angstig uit haar ogen, en ze gaat op de gekste plekken liggen iets wat ze nooit eerder deed. kunt u ons raad geven wat we hieraan kunnen doen.

Jose, 31-05-2011 12:45 #4
Ik heb kat uit asiel gehaald van 2 jaar en was erg bang. ik heb een doosje gemaakt met gaatjes en daar ging ze erg vaak in. Het doosje is ze na een 2 maand ontgroeit, maar ze blijft bang. Ik laat haar met rust en ben lief voor haar en als ze weg wil kruipten mag dat. Ik loop haar niet achterna als ze bang is maar blijf er voor haar. Het gaat steeds beter.

Vaes, 13-04-2011 18:30 #3
Een vraag die mij al enige tijd bezig houdt: 2 weken geleden heb ik mijn kater moeten laten inslapen, vol vertrouwen lag hij op onze schoot, toen hem de eerste prik werd toegediend, de kat was doodsbang, het deed hem heel veel zeer en vertoonde precies het gedrag wat u hierboven beschrijft. (angst is normaal gedrag) In deze toestand gleed de poes in zijn verdoving en weg van zijn bewustzijn. Mijn vraag is nu of het lieve dier in deze angsttoestand is gestorven. Ik voel me er zeer onprettig bij dat het zo is gelopen. Heeft u een antwoord? Reactie infoteur, 06-05-2011
Beste Vaes,

Ik ben geen dierenarts maar wat ik wel weet is dat de kat eerst een soort roes krijgt waarin hij/zij lekker in slaap valt. Met dat gegeven denk ik dat u zich geen zorgen hoeft te maken.

Ik wens u veel sterkte bij het verlies van uw geliefde kater.
Hoptunaa

Veronique Riemersma, 28-11-2010 09:50 #2
Ik heb sinds 4 jaar een kater van stichting zwerfkat genomen. Ik had al een kater die erg sociaal is. Voor hem wilde ik graag een vriendje. Het probleem is dat onze nieuwe aanwinst erg bang is en helemaal geen sociaal gedrag vertoont. Dit is al van het begin af aan. Wel kan hij prima overweg met onze andere kat. Ik heb geprobeerd om hem te laten zien via mijn andere kat dat hij niet bang hoeft te zijn en dat hij erg welkom is. Ook al blijft hij zo en wordt hij niet socialer, kwijt wil ik hem niet. Wel hoop ik tot hem door te kunnen dringen om hem meer rust in zijn kattenleventje te geven.
Hopelijk heeft u advies voor mij en mijn kat. Alvast bedankt.

J. H. Hilgerdenaar-Kippers, 08-03-2010 17:46 #1
Ik heb mijn poes op 6 maart uit het asiel. zij is achtergelaten in een huis. Zij ios +/- 2 jaar oud.
|Is erg angstig en verstopt zich achter de koelkast. Heeft mij al een paar gekrapt tot bloedends toe.Ik probeer haar
langzamerhand aan het huis te wennen. Eerst in mijn woonkeuken. Maar zij blijft angstig.
Wat is de juiste manier van handelen?
Ik ben vrouw van 79 jaar en heb de poes genomen als therapie daar ik veel last heb van depressies.
Graag uw mening hierover.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
mw. J.H. Hilgerdenaar-Kippers
e-mail: m.hilgerdenaar@casema.nl

Infoteur: Hoptunaa
Gepubliceerd: 20-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 45
Schrijf mee!