InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Stress bij katten - Natuurlijke oplossingen

Stress bij katten - Natuurlijke oplossingen

Stress bij katten - Natuurlijke oplossingen Katten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorbeeld bij de dierenarts of tijdens een lange autorit) alles behalve kalm zijn. Daar traditionele kalmeermiddelen de lever en nieren van je kat kunnen beschadigen en hartfalen kunnen veroorzaken, zijn natuurlijke oplossingen aan te bevelen.

Kattenkruid of catnip

De meeste katten zijn dol op kattenkruid of catnip. Het is dan ook mooi meegenomen dat het nepetalactone bevat, een substantie waarvan de geur geluksgevoelens bij de kat teweegbrengt. Het effect blijft ongeveer vijftien minuten duren en nadien voelen katten zich een beetje slaperig. Ideaal dus in periodes van stress. Planten met een gelijkaardig effect zijn kattenmunt en kattenthijm.

Essentiële olie van lavendel

Het kalmerende effect van lavendel op de mens is algemeen gekend, maar wist je dat het ook stress bij katten kan verminderen? Doe een druppeltje essentiële olie van lavendel op zijn favoriete speeltje of kussen en hij zal op slag rustiger worden. Test dit wel even op voorhand uit, want sommige katten hebben een hekel aan de geur van lavendel.

Rescue Remedy

Rescue Remedy is een bekende bachbloesem methode die helianthemum, clematis en impatiens bevat. Het neemt stress bij katten weg zonder ze slaperig te maken. Rescue Remedy kan rechtstreeks in de bek ingebracht worden of verstopt in voedsel of water. Geeft het dertig tot zestig minuten voor het zich voordoen van een stressvolle situatie. Rescue Remedy is ook de ideale natuurlijke oplossing direct na een trauma of ongeval.

Feliway

Feliway (verkrijgbaar in de apoteek) heeft een kalmerend effect op katten dat vergelijkbaar is met de werking van feromonen (de geur die katten achterlaten als ze ergens tegenaan wrijven als ze tevreden zijn). Het kan gebruikt worden alvorens naar een dierenarts te gaan, maar ook als blijvende 'behandeling' bij lusteloze katten of bij katten met vernielingszucht.

Ginseng

Ginseng is een soort wortel die bij mensen voornamelijk in thee of als voedingssupplement wordt gebruikt om stress te verjagen en op natuurlijke wijze te kalmeren. Ook bij katten werd dit effect vastgesteld. Bovendien hebben katten geen enkel probleem om ginseng te verteren en zijn er ook geen nevenwerkingen bekend. Ginseng kan zowel vers, gedroogd of in poedervorm ingenomen worden.

Kamille

Ook kamille is een bijzonder efficiënte natuurlijke oplossing om stress bij katten tegen te gaan. Je kunt kamillethee maken en hiervan een beetje in het waterbakje van je kat gieten of je kunt de kamille rechtstreeks onder het eten mengen.

Hoogwaardige voeding

Geef je kat ten allen tijde een hoogwaardige, natuurlijke voeding. Voedingstekorten (of overschotten) kunnen immers aan de basis liggen van overgevoeligheid, stress, hyperactiviteit en angstgevoelens.

Beweging

Gebrek aan beweging kan eveneens aan de basis liggen van vervelend gedrag en vernielingsdrang. Zorg ervoor dat je genoeg met je kat speelt als hij nooit buiten komt.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: stressHet lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen…
Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze katHuisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze katKatten hebben altijd al iets mysterieus gehad. Toch, of juist daarom, zijn ze wellicht onze meest geliefde huisdieren. K…
Verhoogde schildklierwerking bij kattenVerhoogde schildklierwerking bij kattenOude katten krijgen vaak te maken met een verhoogde schildklierwerking. Dit is gevaarlijk omdat het kan leiden tot nierf…
Katten verjagen met natuurlijke middelenKatten verjagen met natuurlijke middelenKatten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stress bij katten - Natuurlijke oplossingen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!