InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat kost een konijn per maand?

Wat kost een konijn per maand?

Wat kost een konijn per maand? Een huisdier in huis nemen kost geld. De kosten voor het aankopen van een konijn zijn laag, maar de hoge kosten komen voort uit de behuizing van het konijn, de kosten van de dierenarts, en het dagelijkse eten bij elkaar opgeteld. Ouders die geen hond of kat in huis willen, kunnen de vraag om een konijn vaak niet weerstaan. Het bezwaar bij honden en katten is dat ze veel aandacht nodig hebben en hoge kosten met zich meebrengen. De bewegingsvrijheid wordt ook belemmerd door deze dieren. Een konijn is goedkoper en kan gemakkelijker weggebracht worden voor de vakantieperiode, zodat vrienden of familie op de konijnen kunnen letten.

Wat kost het aanschaffen van een konijn?

Op websites als marktplaats en speurders, worden jonge konijntjes vaak wel gratis of goedkoop aangeboden. De dieren planten zich snel voort, dus zijn er vaak jonge konijntjes te vergeven. Steeds vaker worden de dieren niet meer gratis aangeboden, om te voorkomen dat ze gebruikt worden als voer voor slangen. Voor een bedrag van € 5 tot € 10 kunt u wel jonge konijntjes vinden. Een raskonijn zal meer gaan kosten. De kosten hiervan kunnen wel oplopen tot € 50, met nog uitschieters naar boven.

Eerste investering bij het in huis nemen van een konijn

Nadat u een konijn hebt gekocht moet u ook nog de behuizing en verdere noodzakelijke accessoires aanschaffen. Een groot binnenhok kost u tussen de € 35 en € 50. Indien u het helemaal goed wenst te doen, moet u eigenlijk ook nog een buitenhok hebben. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot ongeveer € 100. Het is afhankelijk van de eisen die u stelt aan een buitenhok. Voor € 50 kunt u ook al een kleiner buitenhok kopen.

Voor accessoires, zoals een voerbak, een drinkfles en een aantal speeltjes voor in het hok, kunt u aanvullend nog uitgaan van € 30 aan bijkomende kosten. U kunt besparen door zelf speeltjes te maken. Een schoenendoos verknippen tot een huisje zal veel plezier opleveren voor de konijnen en voor de kinderen.

Wat bent u kwijt aan eten?

U moet brokjes en hooi kopen, maar de kosten vallen erg mee. Voor een zak van 10 liter brokjes moet u tussen de € 5 en € 7,50 betalen. U kunt een zak hooi kopen van 2,5 kilo voor een bedrag tussen de € 2,50 en € 3,50. Aanvullend kunt u ze nog wat groenvoer geven, zoals sla en appels, maar u kunt de kinderen buiten ook groenvoer laten plukken. Voor stro als bedekking van de ondergrond van de kooi, moet u rekening houden met een bedrag dat vergelijkbaar is met hooi.

Hoeveel kost een konijn aan medische kosten?

Net als bij mensen zijn deze kosten niet in te schatten. Voor een gezonde konijn moet u wel rekening houden met vaste medische kosten. Een konijn kost ongeveer € 20 per jaar aan inentingen. In het geval u een mannetje en een vrouwtje hebt, doet u er verstandig aan om het mannetje te laten castreren. Dit komt u ongeveer op een bedrag tussen de € 40 en € 70.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SimonaR, Pixabay
  • Bunnybunch.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een konijn per maand?"

Reactie

Stacey, 20-07-2014 22:59 #1
Sorry dat ik het zeg maar er zit een hele grote fout op deze pagina het belangrijkste eten wat je een konijn geeft zijn groen voer en hooi… bix, krachtvoer dat komt op de derde plaats is belangrijk maar in vergelijking met is hooi het belangrijkst… ook wel een beetje logisch als je het zo bekijkt.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!