InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe maak je een konijn zindelijk?

Hoe maak je een konijn zindelijk?

Hoe maak je een konijn zindelijk? Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het andere konijn gaat het echter een stuk lastiger, of lukt het zelfs nooit. Hier een aantal tips om je konijn zindelijk te maken.

Waarom je konijn zindelijk maken?

Een konijn zindelijk maken kan bij de een heel makkelijk gaan terwijl de ander er wat meer moeite mee heeft. Toch is het voor jezelf en het konijn een stuk prettiger en hygiënischer wanneer hij/zij wel zindelijk is. Voor het konijn is het prettig omdat hij/zij de volledige kooi nu kan gebruiken als slaap en speel plek zonder steeds in de poep of plas te moeten liggen. Voor jezelf is het erg prettig, omdat konijnen best kunnen stinken wanneer er veel uitwerpselen in de kooi liggen. Wanneer een konijn zindelijk is kun je twee tot drie keer per week de plasbak legen zodat de kooi minder zal stinken. Ook een voordeel is, dat wanneer een konijn zindelijk is ze ook hun behoeften vaak niet meer buiten de kooi doen. Dat is erg prettig wanneer een konijn regelmatig binnen losloopt.

Hoe kan je een konijn zindelijk maken?

Benodigdheden:

  • Plasbak
  • Kattenbakkorrels (op natuurlijke basis)
  • Stro (of andere bodembedekking)
  • Schepje/handschoen

Tip 1:

Koop een plasbak, zo'n driehoekige bak, en zet deze in de hoek waar je ziet dat het konijn de meeste behoeften heeft gedaan. Het ene konijn zal nog steeds zijn/haar behoeften in dezelfde hoek en dus in de plasbak doen. Het andere konijn gaat nu een andere plek zoeken om zijn/haar behoeften te doen.

Tip 2:

Vul de bodem van de plasbak altijd met ander materiaal dan de kooi zelf. Raadzaam is om kattenbak korrels op natuurlijke basis te nemen, dus niet de kleikorrels. Op deze manier maakt het konijn onderscheid tussen zijn/haar slaap en speelplek en zijn/haar plek om de behoeften te doen.

Tip 3:

Zet de plasbak altijd op een plek waar het konijn graag zijn/haar behoeften doet. Kijk dit een tijdje aan en verplaats zo nodig een aantal keer de plasbak naar de goede plek. De meeste konijnen doen hun behoeften is een hoek. Toch zijn er ook konijnen die het op een lange kant van de kooi doen. Ook hier zijn speciale plasbakken voor de koop zodat er ook op die plekken een plasbak kan staan.

Tip 4:

Wanneer het konijn hierna niet direct zijn/haar behoeften op de plasbak doet, kun je met een schepje wat stro met plas en drolletjes in de plasbak scheppen. Zo ziet het konijn dat die plek bedoelt is om zijn/haar behoeften op te doen.

Tip 5:

Wanneer het konijn hierna nog steeds zijn/haar behoeften niet op de plasbak doet kun je ook een keer, na het verschonen, de kooi leeg laten en dus geen stro in leggen. In de plasbak leg je de kattenbak korrel en als het mogelijk is nog wat drolletjes en plas. Voor het konijn is het even onprettig omdat ze niet lekker kunnen liggen in de kooi. Toch zal het konijn nu liever zijn/haar behoeften doen op de plasbak dan op een lege bodem van de kooi.

Wanneer zelfs tip 5 niet werkt zal het lastig worden het konijn zindelijk te maken. Echter, is het wel raadzaam om te blijven proberen. Haal de plasbak er voor een tijd uit en laat het konijn zelf kiezen waar hij/zij de behoeften doet. Wanneer dit een langere tijd op dezelfde plek is kun je het opnieuw proberen om de plasbak weer in de kooi te plaatsen.
© 2013 - 2018 Christel3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.konijnen.nl/diversen/zindelijk.htm

Reageer op het artikel "Hoe maak je een konijn zindelijk?"

Infoteur: Christel3
Gepubliceerd: 09-09-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!