InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Myxomatose bij konijnen

Myxomatose bij konijnen

Myxomatose is een van de akeligste aandoeningen die uw konijn zou kunnen treffen, slechts 15 tot 20% van de konijnen overleeft een besmetting met dit ellendige virus, en dan nog alleen als u het dier heel goed verzorgt, het kan maanden duren voor uw konijn weer helemaal de oude is.

Myxomatose

Myxomatose is een virus, dat behoort tot de pokkenvirussen.Myxomatose wordt verspreid door stekende insecten zoals vlooien,muggen en vliegen,of door contact met een besmet dier of matrialen waarmee en besmet dier in aanraking is geweest.

Voorzorgsmaatregelen

  • Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen, is het belangrijk dat u uw konijn 2 keer per jaar in laat enten;in het voorjaar en in het najaar.
  • Probeer insecten te weren uit het hok door gaas op te hangen of horren te plaatsen
  • Maak het hok van het konijn minimaal 1 keer per week grondig schoon, het liefst met een middel wat naar citroen ruikt, om insecten niet van die geur houden.
  • Bestrijd vlooien!! Een goed middel hiervoor is advantage. Voorkom dat uw konijn in aanraking kan komen met katten, honden en egels, want die kunnen vlooien overbrengen.

Symtonen

Mocht uw konijn onverhoopt toch besmet raken met myxomatose, zullen binnen enkele dagen tot twee weken de symtonen merkbaar zijn.
  • Zwelling van de oogleden, mond en anus
  • Knobbels in de huid, voornamenlijk op de rug , rond de mond en rond de oren.

Binnen enkele dagen zal het dier een longontsteking oplopen, en daar aan overlijden.

Therapie

Als je konijn eenmaal myxomatose heeft, kun je eigenlijk niet veel meer voor hem doen dan hem heel goed verzorgen, zorg dat hij warm blijft, en dat hij blijft eten, desnoods doormiddel van dwangvoeren. Het is ook belangrijk dat je het dier een goede pijnstiller geeft, want een konijn met veel pijn zal de wil om te leven verliezen en stoppen met eten. De bateriele infecties die optreden bij myxomatose kun je behandelen met antibiaticum en oogzalf.

Houdt er rekening mee dat een konijn met myxomatose slechts 15 tot 20% kans heeft om deze ziekte te overleven, en dat het maanden duurt voor hij weer de oude is. Het is dus echt heel belangrijk dat u uw konijn in laat enten tegen dit akelige virus. Sommige dierenartsen houden in het voor en najaar een entspreekuur, dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Als u echter denkt dat uw konijn al myxomatose heeft, laat hem dan vooral niet meer enten, want daarmee verzwak je het dier en zal hij alleen zieker worden.
© 2007 - 2019 Frummm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inentingen voor konijnen, heel belangrijk!Inentingen voor konijnen, heel belangrijk!Het is heel gewoon dat honden en katten hun inentingen krijgen, maar konijnen hebben deze ook nodig. Veel mensen weten n…
Gevaarlijke infectieziekten bij het konijnGevaarlijke infectieziekten bij het konijnKonijnen zijn gevoelige dieren, die bij een slechte huisvesting of onvoldoende hygiëne vrij snel een vervelende ziek…
Meest voorkomende ziektes bij het konijnMeest voorkomende ziektes bij het konijnEen ziek konijn kan verschillende oorzaken hebben. Sommige ziektes zijn erfelijk en kunnen op een latere leeftijd aan he…
Virusziekte of virale ziekteVirusziekte of virale ziekteEen virusziekte, ook wel virale ziekte genoemd, komt net zo vaak voor bij de mens als bij knaagdier, konijn, hond of kat…
Hoe kan je zien dat een konijn pijn heeft of ziek isHoe kan je zien dat een konijn pijn heeft of ziek isAan het gedrag van een konijn kan je herkennen dat het pijn heeft en/of ziek is. Het dier kan dan luid knarsetanden, nie…

Reageer op het artikel "Myxomatose bij konijnen"

Reacties

Neelie de Jong, 08-11-2011 17:02 #3
Hoi mijn konijntje heeft myxomatose, hij wordt 2x per jaar ge-ent en is in augustus nog om zijn enting geweest, nu heeft hij toch myxomatose opgelopen, 12 dagen geleden zag k hem plots niezen ben er gelijk mee naar de dierenarts gegaan, en die dacht in eerste instanstie dat hij snot had, dus gelijk naar binnen gehaald en aan de antibiotica, naar 10 dagen was zijn antibiotica op, en hij nieste nog kreeg bobbeltjes boven zijn oogjes dus rap terug naar de arts, die vertelde nu dus dat het myxomatose was, dus weer antibiotica en oogdruppels, Hij eet en drinkt heel goed loopt ook door het huis, nu is mijn vraag
omdat hij ge-ent is hoe is zijn overlevingskans snap er nog steeds niks van hoe dit mogelijk is,

Anja V. Beukelen, 07-09-2011 12:09 #2
Hoi Lisa, volgens mij is myxomatose alleen besmettelijk voor andere konijnen. Ik zit nu met hetzelfde probleem. Mijn ene konijn is afgelopen week gestorven en nu heb ik het andere konijn in kleiner hok met vliegenhor ingepakt. Moet nog een week afwachten of zij ook besmet is. Google anders eens. En vooral het hok helemaal desinficeren. Succes

Lisa, 28-09-2007 16:21 #1
Hallo,
Mijn konijn is na 1 week ziek te zijn geweest vanochtend overleden. Ik vind dat natuurlijk heel erg maar ik heb een vraag. Ik heb een cavia die heel close met dit konijn was en ik wil dus graag snel een nieuw maatje voor mijn cavia vinden maar hoelang moet ik daar mee wachten. Ik wil natuurlijk niet dat mijn ''nieuwe'' konijn de ziekte Myxomatose ook krijgt. En kan het zo zijn dat mijn cavia als hij alleen is sterft aan eenzaamheid?

Ik hoop dat u mijn vraag kan beantwoorden.

Groetjes,
Lisa

Infoteur: Frummm
Gepubliceerd: 17-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!