InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Methode Cesar Millan bij agressieve honden

Methode Cesar Millan bij agressieve honden

De methode Cesar Millan is nog altijd ongekend populair. Veel mensen proberen zijn technieken toe te passen. Een veelgestelde vraag is wat nu te doen als twee (of meer) honden vechten en/of agressie vertonen naar elkaar. In dit artikel ga ik hierop in. Als u de werkwijze in dit artikel leert toepassen weet u precies wat wel en niet te doen volgens de methode Cesar Millan oftewel de hondenfluisteraar!

De grote angst van iedere hondenbezitter

Het is de angst van iedere hondenbezitter: te maken krijgen met agressieve honden van anderen of nog erger: uw eigen hond vertoont agressief gedrag. Wat te doen als uw hond wordt aangevallen of als uw eigen hond een andere hond aanvalt?

Vrijwel iedere hondenbaas krijgt vroeg of laat te maken met agressie. Het kan zijn dat uw eigen hond slachtoffer wordt of dat uw eigen hond een andere hond aanvalt. Geen prettige situatie, maar wel realistisch. Kennis is macht. Als u weet hoe te handelen kan erger worden voorkomen. En als u op tijd bent kan zelfs een gevecht worden voorkomen!

Agressie bij honden

Vaak wordt het begrip 'agressie bij honden' verkeerd geïnterpreteerd door mensen

Een grauw of snauw of een waarschuwing die de ene hond aan de andere hond geeft door bijvoorbeeld een poot op de rug te leggen, wordt ten onrechte bestempeld als agressie. Als honden dit gedrag vertonen is er niets aan de hand, het is 'hondentaal', een taal die wij vaak niet goed begrijpen. Dit gedrag mag eigenlijk niet worden gecorrigeerd, omdat het honden in verwarring brengt. In mensentaal verwoord: als een vreemde u op een gevoelige plek aanraakt en/of een ongewenste opmerking maakt dan laat u de ander weten dat u hier niet van gediend bent zonder dat u de persoon in kwestie direct te lijf gaat. Zo werkt het ook met honden.

Het is dus belangrijk onderscheid te maken tussen echte agressie en honden die elkaar waarschuwen en/of elkaar laten zien die de leidersrol heeft.

Echte agressie ziet er héél anders uit. De betrokken honden bevinden zich in een zeer bedreigende situatie en vechten, soms een gevecht van leven op dood. De sterkste hond probeert de zwakkere hond (zo is de rolverdeling in de dierenwereld) minimaal te verwonden. De vechtersbazen zijn alleen nog op elkaar gefixeerd. Het is in zo'n situatie dus menens en dit vraagt om de juiste aanpak van u als hondenbaas en als het even kan ook van de hondenbaas van de rivaliserende hond (niet altijd mogelijk).

Herken de voortekenen!

"Voorkomen is beter dan genezen", zo luidt een bekend gezegde. Dit is niet alleen van toepassing in de mensenwereld, maar ook in die van dieren, in dit geval dus de hondenwereld.

Volgens de methode Cesar Millan draait alles om energie en lichaamstaal

Het is dus van groot belang de energie en lichaamstaal van uw hond te leren begrijpen! Als er een serieus gevecht dreigt te ontstaan dan zult u dit herkennen aan o.a. de haren van de vacht die rechtovereind staan, het laten zien/ontbloten van de tanden, een gespannen lijf, staart recht omhoog (en vaak kwispelend), grommen/geluiden maken die anders zijn dan gebruikelijk en het fixeren op/staren naar de "tegenpartij".

Uw eigen hond heeft ook zijn/haar eigen unieke lichaamstaal. Iedere hond is immers anders. Observeer de unieke signalen van uw eigen hond en leer zo wanneer hij/zij zich goed voelt en wanneer er spanning ontstaat/veranderingen zijn. Het kunnen subtiele signalen zijn! Voorkomen is beter dan genezen. Merkt u aan uw hond dat de energie en de lichaamstaal verandert grijp dan in voor het escaleert! Verlaat de plek waar u bent door rechtsomkeert te maken en uw hond af te leiden. Blijf zelf intussen rustig.

Als het te laat is

Het is onmogelijk om altijd aan uw hond te zien of er een gevecht met een soortgenoot aanstaande is. Subtiele veranderingen in energie en lichaamstaal van honden zijn nu eenmaal niet altijd op tijd waarneembaar. De mens is immers zelf geen hond en kan niet alles op tijd signaleren en begrijpen. Als het al te laat is en honden benaderen elkaar agressief of er is een gevecht losgebarsten onthoud dan de volgende belangrijke spelregels:

Uw hond noch uzelf is erbij gebaat als u in paniek raakt

Zet het niet op een schreeuwen, raak niet in paniek, richt uw frustratie/woede niet op de eigenaar van de andere hond(en), etc. Zulk gedrag zal de situatie alleen maar verergeren. Blijf dus rustig, zelfs als de hondenbezitter van de "tegenpartij" dit niet is!

Uw eigen lichaamstaal en energie hebben een direct effect op uw hond!

Misschien beseft u zich dit niet, maar ook tijdens een gevecht observeert uw hond uw manier van handelen, de manier waarop u uw lichaamstaal gebruikt en uw hond voelt direct wanneer u gespannen bent of angstig of boos, etc.. Wees u hiervan bewust! Volgens de methode van Cesar Millan bent u in de ogen van uw hond een "zwakke partij" als u uw negatieve (zwakke) emoties de overhand laat hebben. Oefen uzelf erin om altijd ontspannen te blijven, wat er ook gebeurt.

Sta rechtop, schouders naar voren, armen ontspannen langs uw lichaam, loop met een rustige pas richting de vechtende honden (benader hen altijd van achteren!), haal diep adem om de ontspanning van uw lichaam te verdiepen, dit alles kunt u in een paar seconden bereiken! Vraag, indien mogelijk, aan de andere hondenbezitter(s) hetzelfde te doen. Probeer de situatie gezamenlijk met kalmte onder controle te krijgen. Luidde een bekend gezegde niet ook: "Kalmte zal u redden"?

Het gevecht beëindigen volgens de methode Cesar Millan

Niet rukken en trekken

Al wilt u natuurlijk het liefst uw hond zo snel mogelijk bevrijden uit zijn/haar benarde positie: ga niet in blinde paniek rukken en trekken aan de vechtende hond(en). Het gevecht zal hierdoor alleen maar heviger worden en bovendien loopt u zelf het risico ook gebeten te worden. Stel uw eigen veiligheid altijd voorop en natuurlijk de veiligheid van uw hond! In paniek vechtende honden uit elkaar proberen te halen kan zelfs resulteren in ernstigere verwondingen van beide honden.

Wat dan wel te doen?

  • Cesar Millan adviseert om eerst in te schatten welke hond de meeste agressie vertoont, of met andere woorden: welke hond heeft de "leiderspositie" tijdens het gevecht.
  • De meest agressieve hond is de hond waarop u zich moet focussen. Benader de vechtende honden altijd van achteren! Dit voorkomt dat u zelf onderdeel van het gevecht wordt.
  • Zodra u bij de vechtende honden bent grijpt u de hond met beide handen stevig vast rondom de ribbenkast en oefent u kort druk uit. Hierdoor wordt de bijtende hond gedwongen zijn/haar bek te openen. Het openen van de bek na aanraking van de ribbenkast is een reflex!
  • Zodra de hond heeft losgelaten kunt u beide honden uit elkaar halen en op veilige afstand van elkaar brengen. Lijn de honden aan zodat een herhaling wordt voorkomen.

Eind goed al goed

Na een inspectie van verwondingen is het volgens Cesar Millan, van groot belang dat de twee (of meer) vechtersbazen elkaar kort na het gevecht weer ontmoeten.

Dit klinkt wellicht vreemd in de oren, maar honden leven in het moment. Het gevecht is alweer vergeten. Breng de honden (aangelijnd) weer tot elkaar, doe dit alleen als beide honden weer volledig gekalmeerd zijn. Natuurlijk geldt dit ook voor de hondenbazen. Voelt u nog nervositeit ontspan uzelf dan eerst volledig voor u een ontmoeting organiseert tussen uw hond en de andere hond. Als de honden ontspannen zijn (staart laag, vacht weer normaal, geen tandengeknars/ontblote tanden, hijgen, kwijlen, grommen, etc.) laat hen dan doen wat honden normaliter altijd doen tijdens een ontmoeting: snuffelen aan elkaar. De neus is het belangrijkste zintuig van de hond!

Het zal niet altijd mogelijk zijn om een nare situatie tussen honden op deze manier goed te maken. De andere hondeneigenaar moet hiervoor openstaan. Als het niet kan is dit niet erg. Vervolg de wandeling met uw hond alsof er niets is gebeurd. Zo zorgt u voor een ontspannen einde aan wat uitermate gespannen begon.
© 2011 - 2019 Spiegeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cesar Millan, de hondenfluisteraarmijn kijk opCesar Millan, de hondenfluisteraarCesar Millan, de hondenfluisteraar, bekend van het programma " The Dog Whisperer" op National Geographic wordt geprezen…
Biografie Cesar MillanCesar Millan is wereldberoemd geworden als “The Dogwhisperer” (de hondenfluisteraar). Zijn manier van werken is uniek te…
Cesar Milan in Nederland: Calm and submissiveCesar Milan staat ook wel bekend onder de naam Dog Whisperer of hondenfluisteraar. Bijna elke dag is Cesar Milan of de h…
De Cesar Millan methode: de basisDe Cesar Millan methode: de basisCesar Millan is wereldberoemd geworden als “de hondenfluisteraar”. Wereldwijd leert hij hondeneigenaren hoe ze een goede…
Tips voor het uitlaten van je hondTips voor het uitlaten van je hondOver het uitlaten van of wandelen met je hond hebben hondentrainers en andere kenners van honden en hondengedrag verschi…
Bronnen en referenties
  • http://www.cesarsway.com/askcesar/anxiety/Breaking-up-Dog-Fights

Reageer op het artikel "Methode Cesar Millan bij agressieve honden"

Reacties

Jasmijn van den Heuvel, 15-08-2018 21:36 #32
Goedenavond, bedankt voor dit artikel voor agressieve honden. Ik vond het erg interessant omdat ik zelf een hond heb die verschrikkelijk agressief is naar andere hondjes. Vooral naar kleine hondjes. Hij is naar mij heel erg lief en aanhankelijk maar kan dus veranderen in een soort monstertje. Hij rent dan naar zo'n hondje toe en valt het zonder pardon aan.

Het is een Staffordshire terrier van twee jaar. Ik weet wel dat hij uit een nestje komt waar de eigenaar ook niet al te lief met ze omging. Hij was een buitenbeentje die volgens mij ook gebeten is, want hij heeft van pups af aan al een lelijk litteken op zijn achterpoot.

Ik voel me zo machteloos wanneer hij zo doet naar andere honden buiten. Zou het kunnen zijn dat hij een trauma heeft opgelopen door het nestje waar hij uit komt? En wat moet ik doen om hem dit af te leren?

Graag zie ik uw reactie tegemoet, want ik ben ten einde raad. Ik hou echt van dit beestje, maar dit gedrag kan gewoon niet!

Vriendelijke groet,

Trudy, 08-07-2018 10:38 #31
Hallo ik hoop dat u een antwoord heeft op mijn probleem.
bij ons op de hoek woond een chiwawa die blaft de hele dag als er iemand langs loopt met een hond.
Zo erg dat het beestje zelfs in paniek raakt.
Ik ontwijk de plek om een andere route te lopen, maar volgens mij is dit geen oplossing.
Mijn boomer blaft niet reageert niet in paniek maar ik kan ook weer niet zeggen dat ik controle over haar heb.
Dit heb ik al uitgeprobeerd
Ik hou haar kort. En loop netjes door
ik laat haar zitten tot mijn lijn slap is en ik weer controle heb, dat moet dan wel elke stap herhaald worden, tot ik er voorbij ben.
Traktatie als ze netjes blijft naast lopen.
Het helpt niet.
Chiwawa wordt niet gecorrigeerd. Alleen geroepen laat dat.
Hoe kan ik dit het best oplossen?
Groetjes trudy

Tamara, 22-02-2018 22:50 #30
Hallo, ik heb een lastige vraag, mijn vriend heeft een Mechelse herder van 12, het is een drukke jaloerse aandachteisende hond. Mijn vriend en ik zijn nu 2 jaar samen. Ik heb zelf ook een hondje, jack Russell van 14 jaar. De Mechelse is een mannetje, mijn jack is een vrouwtje. Probleem is dat de herder ook erg dominant is naar mij en mijn hondje en zelfs ook naar mijn vriend. Sinds wij een relatie hebben zijn de problemen erg toe gekomen. Dmv jaloezie gaat hij steeds de aandacht opeisen als ik mijn vriend een kusje geef, blijft piepen, mauwen ect tot hij zijn zin heeft. Mijn hondje mag niet spelen met mij of mijn vriend dan wordt hij jaloers. Bovendien bijt de herder ook, onze oppas heeft hij gebeten, mij al 3x zonder dat er aanleiding toe was. De herder probeert mij al 2 jaar te domineren dmv jaloers gedrag, alle aandacht opeisen, constant blaffen om minste geringste, en bijten zonder aanleiding. Nu is het ook nog zo dat ik zwanger ben, straks krijgen wij een kindje, en ik maak me zorgen dat de herder ons kindje ook gaat bijten. Weet niet meer wat ik moet doen hiermee. Iemand tips of advies? Groetjes Tamara

Mirjam, 12-02-2018 14:54 #29
Wij hebben 5 teefjes in huis, allemaal rescue dogs. Nummer 4 een herderachtige uit Roemenië als pup bij ons gekomen. Ze heeft raar gedrag, vertrouwt alleen ons en kan soms buiten heel stoer maar ook angstig zijn. Wij kunnen met haar lezen en schrijven, ze is inmiddels 1,5. Nummer 5 een labrador uit Roemenië met een verminkte poot, loopt met een aangepaste schoen. Een schat van een hond maar erg opdringerig naar iedereen omdat ze door iedereen lief gevonden wil worden, heeft veel meegemaakt en is veel tekort gekomen.
4 en 5 vechten tot bloedens aan toe, soms maanden niet er is wel altijd spanning maar wij laten duidelijk merken dat wij de baas zijn. We hebben al een hondengedragsdeskundige gehad die uitlegde dat nummer 4 door haar angstige gedrag nooit de leider kan worden maar dat wel heel graag wil. we moeten haar altijd terug op haar plek zetten, ze probeert het namelijk steeds weer, ook bij de andere 3 maar die geven haar geen kans. Ze heeft merken we wel veel baat bij correcties, ze ontspant als we haar weg sturen als ze bijv. op de bank ligt en er een ander bij wil dan gaat ze grommen. Ik stuur haar naar haar mand waar ze tot rust komt en diep gaat slapen, anders is ze altijd alert.
Maar ze geeft het niet op en het klikt gewoon niet tussen 4 en 5, terwijl 5 duidelijk boven haar staat.
Nu was het gevecht van de week zo heftig, het heeft wel 10 minuten geduurd. 4 droop af op een gegeven moment. maar 5 is nu zo gewond geraakt (4 ook maar die loopt normaal al goed op 4 poten) dat 5 nu een doelwit wordt buiten bij andere honden. ineens willen die haar ook op de grond en domineren. Nummer 4 ziet dat en springt er dan ook naar toe. We kunnen veel voorkomen maar de spanning is enorm. Als we niet thuis zijn is het rustig trouwens, we hebben een camera waar we zien dat ze elkaar uit de weg gaan.
Nu zegt iedereen keuze maken, er moet er 1 weg, teefjes die elkaar niet mogen komt nooit meer goed. Ik vind het hartverscheurend, kan de keuze niet maken. Ik hoop zo dat er nog iemand is die zegt dat het goed kan komen?
nummer4 is trouwens erg rancuneus, die is het echt niet vergeten en weigert elk contact dus ze aan elkaar laten ruiken lukt ook echt niet, nummer 5 wel die is het snel vergeten maar blijft wel alert.

Ellen, 18-08-2017 23:30 #28
@ Christine #26, Hoe is dit nu afgelopen tussen jullie Duitse staande en Stafford?

Wij hebben een kruising Friese Stabij / Heidewachtel van 3jr.
En dus een Hovawart van net 1 jr.
Altijd dikke mik tussen de dames. Vanaf afgelopen dinsdag ineens flinke agressie.
De oudste (en inmiddels kleinste) was eerst altijd de baas. Maar nu de Hovawart letterlijk groter en zwaarder is, wil zij volgens mij de roedelleiding overnemen.
Dit resulteerde dus in flinke vechtpartij, ook donderdag weer. Tot bloedens toe.
Daarna weer gezamenlijk op de oprit liggen. En binnen slaapt de ene nog in de bench, liggen ze met de hoofden tegen elkaar (bench ertussen).
Het is duidelijk dat ik de leider ben, ze luisteren allebei super naar me. Maar de onderlinge strijd, is er nu dus ineens. Heb een gedragdeskundige ingeschakeld, want ik wil dit zo snel mogelijk tackelen!
Alle dingen die ik online lees; "vechtende tegen tot de dood" en "dit houdt nooit op, je moet er een wegplaatsen" daar wordt ik dus echt ziek van. Het idee alleen al! Ik kan echt niet kiezen. Twee super lieve gezinshonden, geen kwaad in de zin.
Iemand nog positieve verhalen, waar het bijv wel goed gekomen is?!

Winnie, 19-12-2016 00:07 #27
Hallo, Ik heb twee kleine hondjes; een teckel mix en zijn zoon, mix met herder-husky-stafford. De vader (teckel) is agressief tegen andere honden. Als pup was hij met alle honden vrienden tot een jaar of 1 toen hij uit het niets werd gegrepen door een pitbull die z'n oor niet meer losliet. Sindsdien werd hij agressief naar alle soorten vechthonden. Hij heeft vanaf dat we hem hebben (2 maanden) Leishmania en krijgt daar medicatie voor zodra het opspeelt. Op het moment dat zijn zoon in huis kwam (die was toen ook 2 maanden) werd hij heel beschermend en als een andere hond z'n lip optrok werd hij woest en begon meteen vol te vechten. Zijn zoon pakte hij ook hard aan. Deze mocht nergens mee spelen en niet te druk doen, niet aan zijn speeltjes komen. Er vloeit eigenlijk bijna altijd bloed als hij uitvalt. We hebben hem inmiddels gecastreerd wat even leek te helpen, maar nu begint hij weer opnieuw met vechten. Soms lijkt het vanuit het niets, dan zit zijn zoon ergens op te kauwen en ineens vliegt hij door de lucht en scheurt een stukje uit z'n wang. De zoon is onderdanig en heeft nooit gebeten, geeft zich altijd over, vecht nooit terug en wordt nerveus als er andere honden buiten naderen, ik denk door het agressieve gedrag van z'n vader, en gaat dan heel hard blaffen. Als de vader een hond tegen komt (groot of klein) die voor hem wegrent, of die hard achter een bal aanrent, dan lijkt het alsof hij in de jachtmodus gaat en dan jaagt hij ze op. Als hij ze te pakken krijgt, dan bijt hij ook. Aan de riem is het niet anders, maar dan ben ik er wel sneller bij en kan ik het soms voorkomen, als ik zie dat z'n houding verscherpt, maar ik kan hem maar een paar seconden afleiden. Hij bijt ook kleine kinderen, hij is vroeger ook wel eens geknepen door een klein kind, maar ik heb ook het gevoel dat het dominant gedrag is. Volwassen mensen bijt hij nooit, daar is hij poeslief tegen en heel aanhankelijk. Ik probeer altijd rustig te blijven, maar ik merk dat ik er wel aan denk dat hij kan uitvallen als er een andere hond aankomt en misschien merkt hij dat. Ik weet niet precies of ik het anders moet aanpakken, of dat het een combinatie is van verkeerd handelen, de terriër in hem, zijn ziekte, jeugdtrauma's, dominant gedrag of beschermgedrag. Ik las net ergens dat je honden met dominant gedrag moet leren onderdanig zijn door ze thuis af en toe op hun zij te laten liggen. Ik heb dat gedaan en dat is geen enkel probleem. Hij heeft tot nu toe elk gevecht gewonnen en zich nooit overgegeven aan een andere hond. Ik ben bang dat hij een keer de verkeerde tegenkomt, of een andere hond onherstelbaar verwondt. Er zijn al een paar honden naar de dierenarts gemoeten voor hechtingen en hij heeft nooit wat, want hij is een soort ninja, supersnel. Ik krijg hem ook nauwelijks te pakken als hij vecht. Hij bijt trouwens altijd ergens in of in de buurt van de kop en nek van de andere hond. Moet ik hem aangelijnd houden? Of maakt hem dat nog agressiever? Als ik hem loslaat is hij een gevaar. Ben ik te soft? Of te streng? Of moet ik hem voor straf een dagje negeren? Ik heb een keer een gigantische hond gillend door het bos zien rennen met mijn hondje grommend en grauwend aan z'n nek bungelend. Ik las dat teckels de meest agressieve honden zijn en ben er pasgeleden achter gekomen dat z'n vader teckel is, maar dit lijkt me toch ook niet helemaal normaal, anders zou niemand een teckel nemen, toch? Al is hij voor mensen wel verschrikkelijk lief. Of bestaan er ook honden die gewoon een hekel aan hun soortgenoten hebben? De enige honden die hij wel leuk vindt zijn labradors, alles wat loops is, hondjes uit Spanje die een beetje pit hebben en chihuahua's (zelfs als ze bijten). Tegen de kat is hij ook heel lief, maar buiten jaagt hij katten en konijnen op als ik te laat ingrijp. Please help!

Christine, 08-10-2016 08:59 #26
Mijn honden, Duitse staande, 12 jaar, en een kruising labrador/ Amerikaanse staffort, 3,5 jaar konden tot gisterenavond zeer goed met elkaar. Beide gesteriliseerde teefjes. Opeens, zonder enige aanwijzing vlogen ze elkaar tot bloedens aan. Nadat de een in de bench vast zat en de andere in de mand lag was alles heel rustig, vanmorgen lag de ene zelfs helemaal tegen de bench aan. Wilde samen met ze naar buiten lopen zoals gewoonlijk maar na een paar meter begon het gevecht wederom tot bloedens toe. Nu de andere in de bench gedaan en de andere in de mand naast de bench en er is rust. Wat te doen? Wij wonen op een zeer groot terrein waar ze altijd gezusters samen rond liepen. Durf dat nu niet meer te doen!

Janot van den Brande, 28-07-2016 01:53 #25
Wat te doen bij pitbull agressie tegen kleine hondjes?

Menno, 04-05-2016 23:08 #24
Wij hebben sinds kort een hond (teefje) van 10 maanden oud gekregen als herplaatsing.
De hond is erg onzeker en angstig, we zoeken uitdagingen op om haar aan alles te laten wennen. Ze is bang voor eigenlijk alles en erg schrikkerig. Langzaam gaat het iets beter. Het grootste probleem is echter dat ze zonder enige aanleiding (naar het schijnt) onze andere honden aanvalt en ook honden op straat worden aanvankelijk enfhousiast begroet maar na 20 seconden begint ze vel te grommen. De vier honden die we reeds hadden lijken nu een beetje de dupe te worden omdat we ze niet samen in dezelfde ruimte kunnen hebben als de nieuwkomer. Inmiddels hebben we twee echte heftige gevechten gehad in huis waarbij ik de honden met moeite kon scheiden. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de nieuwkomer zekerder wordt en biet meet uit onzekerheid (neem ik aan) andere honden aanvalt?

Bibi, 03-03-2016 23:35 #23
Hoi
Heb een vraag wat ik hier mee aanmoet. Heb een Cane corso reu van 2 jaar. Heb hem over genomen van iemand die hem weg wou doen. Daarvoor al andere eigenaar gehad dus ben de 3e eigenaar. Zover ik heb begrepen van tweede eigenaar is de hond aangevallen in een groep van soort genoten even eens later door een andere cane corso die bij hun verblijft.
Maar nu is het dus zo erg dat hij erg fel reageert op elke hond die je tegen komt. Haren over eind staart recht de lucht in en erg veel trekken en grommen. Ook al draai ik voor die tijd met hem om is het ook al mis hij is erg alert op alles wat ie buiten hoort. Heb geen idee hoe ik het probleem kan verhelpen na andere honden toe?

Anna Laan, 17-02-2016 20:15 #22
Ik pas al best veel technieken toe die Cesar heeft gezegd. Groot fan van hem.
Mijn hond is net een poes, er zit geen kwaad in of moet ik zeggen zat geen kwaad in. Het laatste jaar valt hij out of the blue honden aan, omdat er volgens mij geen dreiging aan vooraf gaat.
Ik liep altijd in een een groep, gewoon mensen die om dezelfde tijd hun hond uitlaten langs het strand. Ze hebben mij er liever niet meer bij, mijn hond brengt onrust, en dat doet hij ook.
Het is een Friese Stabij, ik woon alleen met hem en wellicht verwen ik hem teveel?
Ik wandel heel veel, dus teveel energie is niet aan de orde. Als ik op een bankje zit mogen er geen andere honden in buurt komen maar dit gedrag weet ik wel te verklaren. Vandaag was ik niet eens in buurt toen hij een hond ( witte herder ) pakte. Maar ik riep hem en toen kwam hij aangesneld, hij luistert bijzonder goed.

Wat kan ik hier aan doen?

warme groet, Anna

Ineke, 30-12-2015 18:40 #21
Hoi Joyce. Hier een reactie; Ga de baas worden over/voor je hond. Zet je angst op zij, jij bent de baas en claim die ruimte ook

Joyce, 04-11-2015 22:18 #20
Hoi lezers,

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen met advies of tips. Ik heb nooit honden gewild omdat ik vroeger zelf 2x ben gebeten Door een herder met diverse operaties vandien. En ik erg bang ben dat mijn kinderen ooit hetzelfde zou overkomen. Maar toen opeens in augustus dit jaar werd ik spontaan verliefd op een Amerikaanse bully. Na veel wikken en wegen hebben wij besloten hier vol moed in te gaan. Luna is nu 6 maanden, maar met enige regelmaat zeer agressief naar mij toe. Zij gromt, blaft als een gek naar me en valt me aan. Als ze een poging heeft gedaan om te bijten neemt ze een aanloop en komt weer om me afstormen als een gek en probeert me dan weer te bijten onder een hoop gegrom en geblaf. Ik duw haar steeds van me af en als ik in haar aanval probeer te pakken en haar op haar rug gooi, geeft ze zich over en als ik haar los laat gaat ze weer als de gang. Tot dat ze Door heeft dat ze het niet wint. Ze gaat liggen en laat na een halve minuut haar buik zien Door half op haar rug te draaien. Ik d8 hè hè ze geeft zich zelf over. Vervolgens na een minuut of 10 same story. Vanavond is dit dus al 5 x gebeurd in 1,5 uur tijd. Ik weet niet meer wat ik moet doen met dit gedrag. Ze is al flink aan de maat en sterk… ik zelf ben maar 1.55 m, zie je het voor je hihi. Ik kan pas eind deze maand terecht voor puppy cursus. Maar is dit gedrag naar het baasje wel normaal? Hoop dat jullie tips voor me hebben.

Mirjam, 28-10-2015 13:49 #19
Mijn vraag gaat niet over agressieve honden onderling, maar agressie naar de baas toe.
Onze hond is 14 jaar en 10 maanden. Hij is altijd oerlief tegen iedereen geweest. Een half jaar voordat wij wisten dat mijn man kanker had, begon hij agressie te vertonen tegen mijn man. Later toen het ook bij ons bekend was dat hij kanker had, hebben wij een link gelegd tussen de kanker en de agressie. Mijn man is geopereerd en de kanker zou nu "verdwenen" moeten zijn, echter de agressie is alleen maar erger geworden. Al bij diversen hebben wij hulp ingeroepen maar dat helpt niet. Hond totaal negeren, geen eten geven (door mijn man dan), niet uitlaten door mijn man etc. Maar als mijn man door het huis loopt is de agressie enorm. Als mijn man 's ochtends alleen met de hond in de kamer is en de hond nog niet agressief is geweest en ik kom dan binnen dan vliegt hij vol agressie naar mijn man. Het is nu zo erg, we hebben 2 honden, dat de andere hond er zich mee gaat bemoeien en mijn man probeert te verdedigen, wat de ergste gevechten tot gevolg heeft. Hoe in vredesnaam kan een zo'n oerlieve hond ten opzichte van mijn man veranderen in een monster? Ik begrijp er helemaal niets van (mijn man wil ook niet altijd de underdog zijn en bestraft hem weleens, niet door slaan maar door toespreken, of legt hem op de rug). Ik raak er best door van streek en ik ben er echt verdrietig van, soms zie ik als enige oplossing nog dat we onze hond laten inslapen, maar dan voel ik me ook weer schuldig.

Vriendelijke groeten,

Mirjam

Sheila, 07-08-2015 14:22 #18
Hoii

Ik zit met een probleem.
Ik heb een pitbull bully reu van 2 jaar
En hij toon agressie naar kleine hondjes voor reuen! Als ze naar hem blaffen dan wil tie ze echt killen. En wij hebben sins vorige week een loge een golden retriever teefje van 11 jaar die hij uit het niets greep wij zaten in de tuin en wat er precies gebeurde weten we niet maar nu zit ik met moeder en vriend die hem niet meer vertrouwen. Ik begrijp het gewoon niet wat ik er aan kan doen verdur is het een super hond hardstikke lief maar te dominant en heel erg jaloers. Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven en dat u mij zou kunnen helpen

Vriendelijke groet sheila

Sheila, 07-08-2015 13:07 #17
Hoii

Ik zit met een probleem. Ik heb een pitbull bully reu van 2 jaar En hij toon agressie naar kleine hondjes voor reuen! Als ze naar hem blaffen dan wil hij ze echt killen. En wij hebben sins vorige week een loge een golden retriever teefje van 11 jaar die hij uit het niets greep. wij zaten in de tuin en wat er precies gebeurde weten we niet maar nu zit ik met moeder en vriend die hem niet meer vertrouwen. Ik begrijp het gewoon niet wat ik er aan kan doen verder is het een superhond hartstikke lief maar te dominant en heel erg jaloers. Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven en dat u mij zou kunnen helpen

Vriendelijke groet sheila

Peter, 04-07-2015 21:14 #16
Wij hebben 2 heel lieve honden, 1 amerikaanse bulldog die momenteel reeds een 3tal jaar bij ons is en een huskita, deze hebben we ongeveer 2 jaar, de bulldog heeft een leeftijd van ong 5 jaar (we kunnen er geen precieze datum op plakken aangezien we deze geadopteerd hebben maar niets van papieren over haar hebben kunnen bemachtigen) de huskita is 2jaar en 9 maand ook deze hebben we geadopteerd toen ze 9 maand oud was. De honden leven reeds 2jaar in alle vrede samen, we noemden ze vaak al lachend het onafscheidelijke duo, echt een plezier hen samen te zien rennen, spelen en zorgen voor en met elkaar. Enkele dagen geleden echter hadden we heel erg kort een logee, een jonge siberische huskie (reu), sindsdien loopt het helemaal verkeerd, enkele dagen nadat de huskie terug naar z'n baasje vertrokken is zijn mijn 2 honden erg bitsig beginnen vechten, al meerdere hechtingen en zijn bij beide honden nodig geweest en momenteel loopt de huskita ook mank na het laatste gevecht. We weten niet precies wat hen triggered om elkaar plots in de haren te vliegen en we zijn wat in paniek dat de gevechten ook zo hevig zijn, er is geen van beide honden die we echt kunnen als agressor kunnen aanduiden, de ene keer valt de huskita de bulldog aan de andere keer omgekeerd, Wij hadden het vermoeden dat dit dominantiegedrag was, nieuwe rangorde bepaling echter maken we ons echt zorgen, komt dit wel nog goed want beide honden zijn ons heel erg lief en we zijn ten einde raad momenteel kan iemand mij helpen?

Mandy, 24-06-2015 00:14 #15
Ik heb een mix Stafford van bijna 4 en een lange logee Amerikaanse bull van 10. mijn hond (Stafford) ging van pup af aan wel eens logeren bij de andere hond en dat ging goed, nu is het geval dat wij de Amerikaanse bull te logeren hebben voor een lange tijd (een jaar!) maar steeds gaan ze vechten. ik weet dat het een rangorde bepaling is van mijn hond dat hij op zijn terrein is, maar die Amerikaanse bull die zegt; ik ben de oudste! Wat nu! ze gaan steeds wat verder en vaker en harder te keer tot verwondingen maar telkens krijg ik ze nog uit elkaar(niet op de juiste manier maar ik ben maar alleen).ik kan alleen de mijn eraf krijgen maar die andere blijft of vasthouden of komt weer terug aanvallen en die kan ik niet zomaar vast pakken want dan pakt hij mij! dit alles heeft met zijn opvoeding te maken maar dat krijg ik er nu toch niet zo ff uit hij is tenslotte al 10! hij is opgevoed als maatje van alleenstaande man en mocht alles mee-eten en hij deed hem ook graag opjutten met als gevolg dat hij altijd me handen in de smiezen houdt kan je mij raad geven.

Dorien, 10-05-2015 19:13 #14
Wij hebben een Rottweiler van bijna 9 jaar, sinds vorige week hebben wij een rottweiler pup van 9 weken. Onze oude hond vind het niet echt leuk, kwispelt wel maar bij corrigeren dan bijt ze nog even na en dat gaat echt niet zachtjes. Ze heeft het oortje al geraakt.
Pup is niet bang, maar ik vind het gedrag wel extreem. We hebben onze teef wel gecorrigeerd maar die wordt hierdoor neuverser.
Wat zouden we hier aan kunnen doen zodat ze toch goed met elkaar leren omgaan over een paar weken moeten ze toch samen zijn als wij werken zijn.

Anita, 04-05-2015 10:27 #13
Wij hebben een Tibetaanse Mastiff (teef) en een Tibetaanse kruising (gecastreerde reu). Teefje was 12 weken toen ze bij ons kwam, wou niet mee wandelen, ging altijd zitten en liggen, dit is opgelost geraakt toen het reutje van 8 weken erbij kwam. Met de reu hebben we geen problemen. Vroeger zaten de honden buiten als wij uit werken waren, maar enkel malen politie aan de deur gehad door het voortdurend geblaf van de teef. Nu zijn ze dus binnen overdag, maar slapen wel nog steeds in de garage, teef in de bench, gesloten, de andere in de bench, maar open.
De laatste tijd vertoond de teef vaker agressie, bekend volk is welkom, maar werkmannen en onbekenden worden blaffend en grommend onthaald, moet ze zelfs soms vastbinden aan de tafelpoot. Word na tijd wel rustig, maar van zodra die persoon van zijn stoel opstaat begint ze terug. In de tuin een geluid horen en ze loopt te ijsberen en op te springen tegen de omheining, piepen en janken en blaffen. Laatst wou ik haar naar binnen sturen en ze sprong tegen me op en beet, de reu in de verdediging, deze naar binnen gelokt met een koekje, beetje later kwam ze ook binnen (zonder koekje). Op ons gemak in de tuin vertoeven met beide honden heeft er nooit ingezeten.
Ook bij het wandelen, de ene hond kan ik vrij normaal passeren (loop dan wel de overkant van de straat), vooral problemen bij kleinere honden. Vaak knikkende knieën gehad (een jogger die met de hond passeert, andere honden kruisen, hond aan omheining, … Ik moet ze dan uit elkaar zien te houden en zien dat ik niet word gebeten door de teef) aangezien ik niet meer ontspannen kan wandelen met beide honden, ga ik nu met elk apart.
Normaal mogen wij in huis onnozel staan doen, springen, dansen, geen probleem. Wanneer een ander dit doet, komt ze afgestormd, met de neus ertegen of zelfs een kleine neep. Gisteren wou de vriend pompen op de grond, hetzelfde, kwam afgestormd, gedaan met pompen.
Bij sommige mensen kunnen we ze meenemen, maar nooit is ze op haar gemak, hoe vaak ze er ook geweest is, pas na een goed half uur zal ze zich neerleggen, maar ze zal niet slapen zoals de reu.
Bij de schoonouders (zus woont daar) gaat ze vaak ontsnappen, tuin (en het is een grote) al op verschillende plaatsen extra afgebakend, maar ze slaagt er telkens weer in. Eens over draad van 1,5m geklauwterd en Malteser van de buren vastgehad (met 3 honden erover dan he, want de rest volgt), ga ervan uit dat onze reu de Malteser verdedigd heeft.
Ook heeft ze nu haar zus (uit zelfde nest) gebeten nadat die weg was vanop reis. Ze snel eraf gekregen, maar zus stak haar weg en wil voorlopig niets meer met haar de maken hebben, waren vroeger 3 handen op 1 buik. Met al haar ontsnappingen (komt ook wel eens op straat achter passanten) en toenemende agressie, blijven beide honden nu thuis wanneer we bij de schoonouders gaan.
Het is alsof ze soms ineens een kortsluiting krijgt in haar bovenkamer en we geraken er niet door.
Mijn vriendin kwam vroeger wel eens langs, maar werd nooit deftig begroet door haar (reu geeft nooit problemen met bezoek). Na een wandeling was dit goed, kon mijn vriendin haar zelfs knuffelen, maar bij het volgende bezoek, weer hetzelfde verhaal, en de volgende keer, weer hetzelfde, … Is nu een jaar geleden, vriendin zwanger, heeft nu kindje, wil wel nog langskomen, maar ik durf het gewoon niet. Petekindje en schoonbroer, blijven ook weg (denk nu niet dat dit met de hond te maken heeft), maar zo kan ze niet aan hele kleine kinderen wennen (terwijl de andere zot is van kinderen)
Ze zijn nu allemaal 3 jaar, ik ben altijd gek geweest op honden, kon me nooit een leven zonder voorstellen, jaren over moeten zagen, maar denk nu dat ik geen hond meer wil na deze.
(Onze vorige hond was een schat (zelfde ras, ook een teefje) helaas veel te vroeg verloren, het verdriet om haar is er nog steeds. Ik begrijp het niet, met de reu nooit problemen, niet dat die altijd luistert. Met ons teef, niets anders dan stress, ik wil haar niet wegdoen, een dier neem je in huis tot het eind van zijn/haar leven, maar zo nog 10 jaar of langer verder moeten, pffff, dat is ook geen mooi vooruitzicht)

Ramona, 02-02-2015 15:27 #12
Wij hebben een jackrussel x friese stabij van 4 jaar. Een teefje.
nou dachten wij dus toen we haar als pup kregen: ach dit beestje is niet zo groot daarmee hoeven we niet naar cursus. Die kunnen we zelf wel opvoeden. We hadden hiervoor een mechelse herder/ duitse herder. Met haar waren we wel naar puppy cursus en vervolg cursussen geweest
daarom dachten we nu kunnen we het zelf wel. we hebben haar zelfs regelmatig meegenomen naar het schoolplein. En we hebben zelf 4 kinderen dus we dachten ze wordt dus goed gesocalliseerd. Maar goed kinderen volwassenen katten konijnen gaat allemaal goed. Alleen andere honden niet. Tenzij de andere direct gaat liggen dan gaat het goed. tijdens het wandelen loopt ze opzich heel mooi aan de voet. Maar zodra ze een andere hond ziet begint ze te grommen en gaan haar haren overeind staan. maar dat doet ze niet bij honden die haar negeren. maar goed het is misschien een ingewikkeld verhaal. maar wij willen er graag een hond bij. Nou gaan we 15 februari een pup uitzoeken een mechelse herder x duitse herder. Wij hebben keuze uit 4 teefjes. Maar waar moeten we opletten? Nou krijgen we vaak te horen een pup word altijd geaccepteerd. Maar is dat wel zo? Bij pups zijn er toch ook dominante en onderdanige hondjes. Drukke hondjes en rustige hondjes. als wij een pup hebben uitgezocht dan mag ze half maart met ons mee naar huis. Hoe kunnen we de kennismaking tussen de honden dan het best laten verlopen? Gewoon thuis? Of buiten. Los of aan de riem.

Groet ramona

Elisabeth Herman, 31-12-2014 06:32 #11
Ik heb twee chiuaua teven en we hebben er net een Bordeaux dog pup bij gekocht. Er is ontzettend veel onrust in de roedel. De twee chiuaua teven waren hiervoor ook al vrij onrustig en blaffen wanneer er mensen binnenkomen, willen steeds de baas zijn… groots van karakter, hoogstwaarschijnlijk door mij zo geworden, door te klein en te schattig en daardoor niet kordaat op te treden. De 2 chiuaua teven happen steeds naar de Bordeaux dog. De een hapt naar hem en de andere kruipt weg, wanneer hij in de buurt komt haptisch andere eveneens. Het oeverloze geblaf wordt nu toch wel echt teveel en de roedel is gewoon helemaal niet in balans. De Bordeaux dog wil spelen en gaat vaak achter de chiuaua teven aan wat geremd wordt door happen en blaffen van de twee kleintjes. We zitten een beetje met de handen in ons haar en weten niet goed wat te doen om de twee chiuaua teven in balans te krijgen, een rustige roedel creëren met andere woorden. Kan men ons helpen?

Rachel, 29-08-2014 14:37 #10
Hai,
ik heb een hond van ander half jaar oud, het is een kruising van een stafford en een buldog
het is een hele lieve hond gek op mensen vooral en kinderen.
met honden waar ze mee opgegroeit is heb ze geen problemen mee, daar is ze onderdanig tegen en respecteert ze.
ze heeft alleen altijd een bepaalde angst gehad voor onbekende plekken kwa uit laten
en sinds kort zodra ze een hond ziet gebruikt ze al der kracht op naar die hond te gaan en geeft totale dominatie door op de andere hond te duiken.
het lijkt alsof ze wil bijten die houding neemt ze al aan als ze een vreemde hond ziet
ze is erg sterk en soms niet te houden.
ik volg alle regels volgens het pacleader tips maar op zulke momenten heeft ze totaal er eigen wil
ik zorg dat ik ontspannen de deur uit ga en ook rustig blijf als ze wil aanvallen naar een andere hond
maar ze is te sterk en het loopt steeds nog maar net goed af
ik ben radeloos en zou niet weten wat ik nou moet doen zodat ze niet meer het gedrag vertoont

groetjes rachel versteeg

Joyce, 13-08-2014 03:07 #9
Hoi, hoe zit het als je hond naar mensen agressief is? Hij heeft mij nu al een paar keer aangevallen, gisteren nog, en vanavond bij mijn vriend. Hij is hartstikke lief maar op één of andere manier wordt er soms iets getriggerd dat hij gaat aanvallen. Ik ben nu zover dat ik niet eens meer durf te slapen boven, dus mijn vriend slaapt boven met de hond en ik slaap beneden met de andere hond. Ik ben gewoon bang voor hem en ik ben helemaal bang voor de hond, want hij kan er niks aan doen en de fout ligt bij ons. Maar ik weet echt niet wat ik moet doen, hij voelt het gewoon dat ik onzeker ben. Normaal gesproken is het een schat die heel veel wil leren maar totaal niet sociaal is, en dat is niet zijn fout maar onze fout. Ik heb de financiële middelen niet om naar een gedragstherapeut te gaan.

Tanja, 01-07-2014 07:50 #8
Sinds kort zitten wij met twee vechtende komondorteven. Het zijn moeder en dochter. Wij hebben dochter sinds 1,5 jaar. Zij is als pup bij ons gekomen. Een jaar later is haar moeder ook bij ons komen wonen.
Het is tot sinds kort altijd goed gegaan. Toen wij op vakantie zijn geweest, heeft de oppas ze alleen gelaten met twee bakken voer. Toen hebben ze voor het eerst gevochten.
Toen wij terug kwamen van vakantie en wij uit de auto stapten vlogen ze elkaar weer aan. Met spoed naar de DA geweest om te hechten en wonden te verzorgen.
Sindsdien houden wij de honden gescheiden. Wel lopen we samen aan de riem. Ze dreigen dan nog wel naar elkaar maar er wordt dan niet gevochten. Gister zijn de honden per ongeluk weer bij elkaar gekomen en was het gelijk weer mis. Heftig vechten tot bloedens toe. We hebben ze uit elkaar gehaald en ze gescheiden. Maar hoe nu verder. We zijn er geen voorstander van om honden in kennels te houden. Maar nu lijkt dit de enige oplossing. Hoe krijgen wij deze twee honden weer zo ver dat ze zonder zulke zware gevechten samen leven?

Sarah, 20-06-2014 17:22 #7
Hallo, wij hebben thuis twee Engelse setters. Eentje gecastreerd en eentje niet. Ze hebben altijd goed met elkaar overweg gekund maar een paar dagen geleden is dat veranderd. Degene die altijd de leider was is ineens heel erg bang van de andere. Vandaag ging alles als normaal, ineens hoor je een grom en een jank en weg was de vrede. Degene die leider is kom bij mij liggen en voor het minste dat de andere zich laat zien begint hij te janken. Jammer genoeg heb ik niet gezien wie van de twee begonnen is. Thuis zit de ene altijd buiten en de andere ( leider) kan buiten en binnen lopen. Hoewel hij altijd graag bij de andere ligt blijft hij binnen. Iets later hoorde je ineens een piep en zie ik hem onder de keukentafel uitspringen. Hij loopt mij de hele tijd bang achterna, hijgt veel en als hij iets wilt aanpakken begint hij te janken. Nergens heb ik iets gevonden dat van een beet kon zijn geweest. Zou het iets met zijn tanden zijn of heeft hij toch een beet gekregen? En hoe komt het dat die andere ineens zo dominant is geworden? Hij heeft nooit gebeten en als zeker niet tegen zijn meerdere.

Niels, 23-05-2014 18:30 #6
Hallo, wie kan mij raad geven, heb een hond die lief is tegen mensen maar andere honden wel aanvliegt. Hij is 3 jaar bijna en wil hem niet meer castreren Reactie infoteur, 26-05-2014
Beste Niels,

Om u van correct advies te kunnen voorzien, heb ik veel meer informatie nodig, dan u nu geeft. Belangrijke informatie is: Wat gebeurt er precies, kunt u omschrijven hoe de hond andere honden aanvliegt en of de hond ook daadwerkelijk bijt. Wat heeft u tot nu toe geprobeerd om het gedrag te corrigeren? Heeft de hond dit gedrag altijd al vertoond? Hoe vaak wordt de hond uitgelaten? Hoe reageert u op zijn gedrag? Waarom wilt u de hond niet laten castreren? (castreren lost in vele gevallen een deel van de problematiek op, zeker als er een hormonale factor meespeelt). Bent u naar de dierenarts geweest met de hond voor een algeheel onderzoek? Er kan namelijk een lichamelijke oorzaak zijn bij agressie problematiek.

Verder raad ik u aan om het artikel "de perfecte roedelleider volgens de methode Cesar Millan", te bestuderen. U vindt het artikel hier:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/131636-de-perfecte-roedelleider-volgens-de-methode-cesar-millan.html

Met vriendelijke groet,
Anja Toetenel

An, 08-05-2014 17:30 #5
Hai, dit artikel vond ik op internet, ik wou informatie over mijn 2 malthezers die enorm vechten tot bloedens toe. maar ik kan me toch niet indenken dat je de aanvaller beloont, en het slachtoffer straft, kan iemand me uitleggen hoe dit nu precies zit, want mijn dierenarts vertelt hetzelfde, ik moet de hond die aangevallen wordt eigenlijk straffen zodat de hogere in rang ziet dat ik weet dat hij de baas is van de twee. ik vind dit vreemd want ik wil de aangevallen hond juist beschermen en lief tegen zijn.

4. Uw houding t.o.v. de honden.
Honden bepalen onderling hoe de rangorde tussen hen is. Hoe meer u zich bemoeit met de rangorde-bepaling tussen uw honden, hoe meer onrust u zult krijgen. Straf bijvoorbeeld de ranghogere hond dus nooit, als hij/zij de ander eens hardhandig op zijn plaats wijst. Negeer het hele gebeuren en mopper alleen op de ranglaagste en stuur deze weg. Geef de ranghoogste eventueel een aai wanneer de rust is weergekeerd. Houd ook rekening met de rangorde bij zaken als eten geven, begroeten bij thuiskomst enzovoort. Trek de ranghoogste hond bij alles voor, hoe "onmenselijk" dat soms misschien lijkt. Uiteindelijk is het ook in het belang van de ranglaagste wanneer u zo handelt, omdat het effect duidelijkheid en dus rust in de roedel met zich meebrengt.

5. Inprenting en socialisatie van de honden
Honden leren 'sociale vaardigheden' door onderlinge contacten met andere honden. Als pup leert een hond hoe hij, wanneer hij het nest heeft verlaten, rangorde gevechten moet houden. Ook leert de pup hoe en wanneer hij het gevecht kan stoppen wanneer hij het rangordegevecht verliest. Een hond die weinig sociale contacten heeft met andere honden (anders dan een andere hond binnen de roedel) kan daardoor weinig sociale ervaring opdoen. Soms zien we dat dat soort honden bij een rangorde gevecht niet opgeeft, maar (tegen beter weten in) gewoon door vecht met alle vervelende gevolgen van dien.

6. Uw appèl over de honden
Wanneer het voor de hond absoluut duidelijk is dat de baas de hoogste is in rang, kan de baas ook aan de honden duidelijk maken dat hij/zij niet tolereert dat er gevochten wordt binnen de roedel. In die situatie kunt u als baas uw honden dus verbieden om te vechten. Dit biedt echter geen oplossing wanneer de honden niet in uw aanwezigheid zijn. Een roedelleider kan zijn 'onderdanen' niet verbieden te vechten wanneer hij niet aanwezig is. Reactie infoteur, 14-05-2014
Beste An,

Bedankt voor je vraag. Het is heel belangrijk om te weten dat JIJ altijd de hoogste in rang bent, jij bent de roedelleider. Echt vechten tussen honden mag jij als ranghoogste nooit toelaten! Ik doel op een gevecht waarbij echt gebeten wordt, dus waarbij honden elkaar verwondingen toebrengen. Dit kan en mag niet.

In dit artikel heb ik beschreven hoe jij een perfecte roedelleider kunt worden:

Het is niet goed als honden tot bloedens toe vechten. Dit heeft niets te maken met rangbepaling. Je beschermt de zwakkere hond, door de hond die aanvalt te stoppen!

Honden mogen NOOIT gestraft worden! Wel mag je, als hondenbaas, je hond corrigeren. Doe dit altijd op een rustige manier: ga niet schreeuwen, gedraag je niet nerveus, spreek duidelijke taal.

Als je honden met elkaar vechten als je niet thuis bent, dan is het belangrijk ervoor te zorgen dat ze niet kunnen vechten. Dan scheid je ze van elkaar. Bijvoorbeeld in verschillende kamers. Een bench kan ook een oplossing zijn.

Als je lief bent voor de gebeten hond (wat begrijpelijk is, je hebt medelijden als mens zijnde), geef je de andere hond het idee dat die belangrijker is. Doe dit dus nooit! Het is goedbedoelde aandacht, maar het helpt absoluut niet. De beste bescherming is de aanvaller op zijn plaats zetten. Je moet heel duidelijk maken aan die bijtende hond, dat je zijn gedrag niet tolereert.

Leer de signalen kennen, want voorkomen is beter dan genezen. Ik ga hier nog aandacht aan besteden hoe je dit het beste kunt doen. Hoe je de lichaamstaal van je hond kunt leren lezen.

Zoek, als het je zelf niet lukt, professionele hulp bij een hondengedragsdeskundige of hondenschool.

Ga ook aan de slag met de tips in mijn artikel. Een hondenroedel is een rustige roedel, daar wordt in harmonie geleefd en nooit gevochten. Grauwen en snauwen is wel normaal en daar mag je je niet mee bemoeien als hondenbaas. Maar als het uit de hand loopt wel.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!

Vriendelijke groet,
Anja

Richard, 23-03-2014 13:44 #4
@Danielle

Begrijp je probleem heb n charpei en die word ook altijd aangevallen, net nog, vaak op plekken waar ik geen kant op kan of t baasje 100 mtr verder loopt heb nu n halsband met spikes aangeschaft is die nog wat beschermd.
Het zijn ook vaak de grootste die loslopen en aanvallen en eigenaren reageren vrij lakoniek waarom zouden ze ook hun hond heeft niets. Reactie infoteur, 05-05-2014
Hallo Richard,
Het belangrijkste is niet de halsband, maar hoe rustig jij je hond begeleid. Het is ook belangrijk meer te leren over de lichaamstaal van andere honden, maar ook over de lichaamstaal van je eigen hond. Op de een of andere manier lokt jouw hond namelijk een dominante reactie uit. Het is belangrijk te leren begrijpen waardoor dit ontstaat: is jouw hond onzeker, angstig, of is je hond ook dominant (let op zijn staart, of hij aan het loeren is naar andere honden en hoe hij dat doet).

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de loslopende honden die je ontmoet. Leer hen op afstand te "lezen" en luister naar je gevoel.

Iedere hond is in staat om aan te vallen, helaas brengen grotere honden meer schade aan. Het hangt ook af van de manier van aanvallen: is het werkelijk agressie? Wordt er tot bloedens toe gebeten of is het meer een correctie van de andere hond aan die van jou.

Al met al is het dus van groot belang om te leren begrijpen waarom dergelijke situaties tussen jouw hond en de hond van andere eigenaren plaatsvinden. Daarmee los je voorkomende problemen echt op. Succes!

Charles, 30-05-2013 14:43 #3
Anneke, je moet hond 1 niet voortrekken - een hondenprobleem is meestal een bazenprobleem. Reactie infoteur, 05-05-2014
Mooi geschreven Charles!

Anneke Jecsny, 17-07-2012 22:03 #2
Wij hebben 3 Keeshonden, alle drie reuen, niet gecastreerd. Een van ca 12/13 jaar, afkomstig uit een asiel. Hij was ca 2 jaar toen hij bij ons kwam. Over zijn achtergrond is niets bekend. Hij vertoont een typisch gedrag naar andere honden, blaft, is niet stil te krijgen, maar valt niet aan.
Onze tweede hond is een mix, (Kees en waarschijnlijk border collie) hij is zeer sociaal opgevoed (bij veel honden) en onder goede begeleiding. Hem hebben we van de eerste eigenaar toen hij ca. 3 maanden was. Hij is nu 1, 5 jaar. Hij veroorzaakt ook geen probleem.
Dan hebben we de 3de Kees, ca 4 jaar. Hij komt uit Tsjechië uit een zgn. Totungsstation.
Hij zou van zigeuners afkomen, maar moest weg. Maar veel meer dan dit is niet bekend over de hond. Hij is nu een jaar bij ons.
Allemaal zijn ze aanhankelijk, lief, graag in onze buurt, maar wel eigenzinnig, wat bij een Kees hoort.
Het gaat om de eerste en de derde hond. De derde hond valt de eerste hond aan, wanneer de eerste blaffend naar de deur loopt, wanneer de eerste iets hoort of ziet.
Ook bakent de derde regelmatig zijn terrein af (in huis, niet buiten)
Er is dus wel sprake van een rangorde probleem, naar mijn idee. Ik denk echter dat er een bepaalde angst optreedt bij de derde hond, zodra de eerste blaft en snel langs hem loopt. De manier van kijken is meer een angstige, dan een dominante blik.
Ik " trek" de eerste hond voor t.o.v. de derde. Eerst eten geven, beste plaats geven om te slapen, enz. enz.
Toch blijft het probleem zich voordoen. Mijn vraag is: wat ik kan nog meer doen en hoe moet ik dit aanpakken? Is eventueel castratie een oplossing, hetzij bij alle drie de honden, danwel bij de derde. Ik vind de eerste hond een beetje te oud om onde narcose te laten brengen.
Wie kan mij een beetje verder helpen, dit probleem op te lossen? Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Anneke,

Allereerst wil ik je laten weten dat ik het geweldig vindt dat je honden hebt geadopteerd, die in een hopeloze situatie zaten. Het is een aanrader. Zelf heb ik er een uit Spanje, vanaf zijn 12e hier en hij is inmiddels 18 jaar!

Maar nu over jouw situatie, het spijt me dat een antwoord zo lang op zich heeft laten wachten. Het is lastig om via internet een juiste inschatting te maken, maar uit jouw woorden maak ik het volgende op: Jouw eerste hond vertoont territoriaal gedrag (met zijn geblaf laat hij soortgenoten weten, dat ze niet in de buurt mogen komen). Het betekent eigenlijk, dat hij jou niet helemaal als zijn roedelleider ziet. De roedelleider is degene die de roedel beschermt, niet de leden die onder de leider staan. Op het moment dat een hond leiding mist van zijn baas, neemt hij zelf die rol over. Geen enkele hond voelt zich daar prettig bij.

Hierdoor gaat zo'n hond onstabiel gedrag vertonen. Sommigen worden agressief, anderen onzeker, anderen weer angstig, afhankelijk van het karakter van de hond. Jouw hond is vermoedelijk onzeker en blaft hierdoor (dit zeg ik met enig voorbehoud, omdat ik de situatie niet met eigen ogen heb kunnen zien).

De derde hond corrigeert je eerste hond. Honden die in een groep leven, zoals bij jou het geval is, zoeken naar balans. Blaffen uit onzekerheid, of territoriumdrift, wordt door honden die hoger in de rangorde staan niet geaccepteerd. Dat laat hij dan ook weten door een correctie te geven.

Ook hier komt weer naar voren, dat de derde hond jou ook niet accepteert als de leider van jullie roedel. Want eigenlijk hoor jij degene te zijn, die corrigeert.

Wat je nooit mag doen, is een hond met onstabiel gedrag voortrekken. Dit is heel verwarrend voor je andere honden. Het is sowieso niet aan te raden om te denken in termen van "voortrekken".

Het beste is, om de meest rustige en stabiele hond, de hond die het beste luistert, als eerste eten, drinken, aandacht, etc. te geven. Dat hoeft dus niet altijd dezelfde hond te zijn! Het gaat om het gedrag dat op het moment van voeren enzovoorts wordt vertoond. De meest kalme en gehoorzame hond verdient als eerste zijn eten, drinken en aandacht. Hiermee laat je de overige leden van je roedel heel duidelijk zien wat er van hen wordt verwacht. Je beloont dus goed gedrag. Dit schept balans in de roedel.

Ga eens kritisch bij jezelf te rade hoe jij je gedraagt als roedelleider. Want al ken ik je situatie niet real life, wat me wel duidelijk is, is het feit dat twee van de drie honden jouw leiderschap niet accepteren.

Castratie is niet de eerste oplossing voor je probleem. Uit gezondheidsoverwegingen is het natuurlijk wel aan te raden. Het is veel beter om aan je leiderschapskwaliteiten te gaan werken. En meer te gaan lezen over hondenpsychologie.

Ik ben weer helemaal terug hier en ga nog een aantal artikelen schrijven over o.a. hoe je een perfecte hondenbaas kunt zijn. Hou mijn pagina dus in de gaten :)

Heb je al eens boeken gelezen van Cesar Millan? Of naar zijn programma gekeken op National Geographic Channel?

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag van je!

Vriendelijke groet,
Anja

Danielle, 13-06-2012 13:32 #1
Een tijd geleden is 1 van onze honden uit het niets aangevallen door een andere hond. ik heb dus niet zo gereageerd als hierboven staat, ik was helemaal in paniek. uiteindelijk liet de aanvallende hond even los en kon ik mijn hond weer weghalen. Het was allemaal net goed gegaan, wel wondjes en inwendig was het niet helemaal ok, maar hij doet het gelukkig nog. De baasjes van de aanvallende hond hebben hun hond in laten slapen, hij had het blijkbaar al veel vaker gedaan zo uit het niets een andere hond aanvallen die aan de lijn was. Wij voelden ons enorm rot hierover want dit wilden we helemaal niet en we hebben hier ook helemaal niet op aangestuurd. Nu is het een half jaar later, maar ik durf niet meer met onze honden te gaan lopen. Ik ben zo bang voor een andere hond, niet voor mezelf, ik zelf ben helemaal niet bang, maar ik ben bang dat die andere hond zo maar weer onze hond pakt. Wat moet ik nu doen? Ik baal hier echt enorm van en wil dit ook niet. Als ik maar bedenk dat er een hond los kan lopen en dat die dan zo kan komen word ik echt panisch… Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Danielle,

Het allerbelangrijkste in jouw geval, is gaan werken aan je angst. Leer weer in het huidige moment te leven, laat wat er is gebeurd los. Dat doen jouw honden ook. Zij leren ons mensenbazen een waardevolle les. Cesar Millan noemt dit "The Present Moment". Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. Leer jezelf aan vertrouwen te hebben. Met jouw angstige energie loop je een veel groter risico dat de situatie zich herhaalt. Visualiseer jezelf als een zelfverzekerde roedelleider, ontspannen en vol vertrouwen in jouw honden. Dit creëert een stabiele energie.

Je kunt het, het is een kwestie van loslaten en ook een kwestie van realistisch zijn: je hebt namelijk veel vaker gelopen met je honden dat er niets gebeurde dan dat een hond werd aangevallen. Het kan altijd gebeuren, maar het is zinloos om er op voorhand al bang voor te zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is, in het hier en nu te leven. Wie dan leeft, die dan zorgt. Vergroot je kennis, zodat je, mocht het ooit nog eens voorkomen, weet hoe te handelen, kalm kunt blijven en daardoor de situatie niet escaleert.

Excuses voor het zeer late antwoord van mijn kant. Ik ben weer terug op InfoNu, ga nieuwe artikelen schrijven, o.a. over honden(psychologie) en hoe je een perfecte baas kunt zijn. Maar ik ga ook meer schrijven over menselijke problemen en hoe je die in het NU aan kunt pakken, wat er ook is gebeurd.

Besef je dat wat er is gebeurd, achter je ligt. De toekomst heb je niet in de hand. Het enige waarop je invloed hebt is het huidige moment. Loop dus niet weg voor je angsten, confronteer jezelf ermee, ga na hoe realistisch ze zijn, en of het eerlijk is naar je honden, om waar je bang voor bent te vermijden. Dit is niet goed voor je honden. Een roedelleider kan het namelijk wel aan, en jij kunt leren wat er is gebeurd achter je te laten. Succes!

Infoteur: Spiegeltje
Gepubliceerd: 28-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 32
Schrijf mee!