InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Cesar Millan methode: de basis

De Cesar Millan methode: de basis

De Cesar Millan methode: de basis Cesar Millan is wereldberoemd geworden als “de hondenfluisteraar”. Wereldwijd leert hij hondeneigenaren hoe ze een goede baas kunnen zijn voor hun hond. Ook helpt Millan eigenaren van probleemhonden. De basis van zijn werk is dat de baas moet worden heropgevoed en niet de hond. Dit artikel informeert u over de basis van Cesar’s methode.

Geen basiscommando’s

In tegenstelling tot vele andere vormen van hondentraining wordt volgens de methode Cesar Millan niet gewerkt met de bekende basiscommando’s als “zit”, “blijf”, “af”, “volg”, etc. De filosofie hierachter is o.a. dat niet de hond maar de baas opnieuw moet worden opgevoed. Als de mens in de beleving van de hond geen stabiele leider is zal de hond weinig tot geen respect tonen voor commando’s. De mens moet dus leren hoe het respect van de hond te (her)winnen. Hierbij is een belangrijke wetenschap dat de hond zijn zintuigen anders gebruikt dan de mens:
  • De mens luistert eerst (oren), kijkt vervolgens (ogen) en maakt dan pas (onbewust) gebruik van de neus.
  • De hond daarentegen ruikt eerst, kijkt vervolgens en luistert dan pas. De hond zal dus instinctief niet eerst luisteren maar eerst willen ruiken en kijken.

De juiste manier om uw hond te laten gehoorzamen en volgen is dus de hond eerst te laten ruiken, dan oogcontact te maken en pas dan met de stem te werken.

Energie

De basis van de methode Cesar Millan draait om energie en niet om het aanleren van commando’s. Cesar Millan leert hondeneigenaren hoe belangrijk het is om de juiste energie uit te stralen naar de hond. De hond weerspiegelt volgens de visie van Cesar de energie van de eigenaar.

In de ideale situatie straalt de eigenaar kalme, krachtige en assertieve energie uit naar de hond. Dit houdt o.a. in dat de baas zijn/haar emoties onder controle heeft en de hond op een rustige manier benadert, toespreekt en corrigeert of beloont. Een hond reageert op kalm en assertief leiderschap en niet op menselijke emoties als boosheid, frustratie, agressie etc. Deze emoties werken averechts: de hond zal u dan als instabiel ervaren en hier heeft de hond geen boodschap aan.

Een stabiele gelukkige hond straalt kalme en onderdanige energie uit naar de baas. Dit doet de hond via lichaamstaal: een ontspannen lichaamshouding, de oren staan niet rechtop maar hangen ontspannen en de hond is met de baas bezig en reageert direct op wat de baas van de hond wil.

Honden zijn geen mensen

Een zeer belangrijk principe van Cesar Millan is dat de hond een (roedel)dier is. De hond is geen mens. Veel mensen benaderen de hond echter wel als een soort mens. Veel bazen noemen de hond hun “kind” of “vriend” en soortgelijke benamingen. Dit is in Cesar’s visie vrijwel altijd één van de belangrijkste oorzaken van gedragsproblemen. De hond heeft behoefte aan een sterke en stabiele roedelleider en begrijpt niets van mensengedrag en menselijke emoties. Ook wordt de hond niet gelukkig van hondenkleren, sierraden en andere toeters en bellen die op de markt zijn. Het ziet er voor de mens misschien leuk uit, maar de hond heeft er niets aan.

Wees de roedelleider

Als de hond zijn baas niet erkent als roedelleider ontstaat verwarring bij de hond over wie de baas is in de roedel. De hond is altijd bezig met de veiligheid en het overleven van de roedel. Zonder een sterke leider kan een roedel in de beleving van de hond niet overleven. Dit is voor een hond een angstige en frustrerende situatie wat volgens Cesar Millan leidt tot problemen als agressie, bijten, verlatingsangst, uitvallen naar andere honden, etc. De hond is altijd op zoek naar balans. Die balans kan alleen worden hersteld als de mens erkent dat de hond een roedeldier is. Zodra de mens zijn taak als roedelleider op de juiste manier op zich neemt lossen de problemen volgens de methode van Millan op omdat de balans wordt hersteld.

Hoe wordt u als hondenbaas een stabiele roedelleider?

De hond heeft behoefte aan structuur, regels en grenzen. Volgens Cesar Millan gelden hiertoe enkele belangrijke basisprincipes, te weten:
  1. lichaamsbeweging
  2. discipline
  3. liefde/aandacht

De volgorde van deze basisprincipes is heel belangrijk en hier mag nooit van worden afgeweken! U brengt dit als volgt in de praktijk:
  • Wandel iedere morgen 30 tot 60 minuten met uw hond(en) aangelijnd en in een vlot tempo. De duur van de wandeling is afhankelijk van de behoefte van de hond. Een hond met veel energie heeft behoefte aan langere wandelingen dan een hond die minder energiek door het leven gaat.
  • De positie van de roedelleider tijdens de wandeling is heel belangrijk. Een roedelleider loopt altijd voorop als de hond aan de riem is. Dit betekent dat de hond naast of achter de baas loopt. Hier mag nooit van worden afgeweken. De “hoofdhond” (u als hondenbaas) kan niet af en toe het leiderschap uit handen geven. Hier begrijpt de hond niets van en verstoort de balans in de roedel. De hond wil zich veilig voelen, als u als baas niet consequent bent voelt de hond zich niet meer veilig.
  • Cesar Millan adviseert om tijdens de wandelingen met uw hond een korte riem te gebruiken: dit geeft de roedelleider meer controle en biedt de mogelijkheid om direct contact te maken met de hond.
  • Als de ochtendwandeling erop zit en de hond straalt kalme onderdanige energie uit beloont u dit gedrag door de hond even vrij te laten rondlopen en snuffelen. U bepaalt de duur van deze “speeltijd”, die niet langer mag zijn dan de wandeling zelf.
  • Het is belangrijk dat u ook na thuiskomst de roedelleider blijft: laat de hond wachten tot u de riem heeft afgedaan en opgeruimd en zelf uw jas en schoenen hebt uitgetrokken.
  • Cesar adviseert om de hond na de lange ochtendwandeling eten te geven. Dit is gebaseerd op het principe dat de hond heeft moeten “werken” voor zijn voer en water hetgeen ook gebeurt in het wild. Wilde honden reizen met de roedel en werken voor hun eten om te overleven.

Conclusie

De methode Cesar Millan werkt alleen als het u aanspreekt en consequent wordt uitgevoerd. Dit artikel geeft een beeld van de basis van de methode zoals Cesar Millan die instrueert.

Geen enkele methode is zaligmakend. Ook deze methode niet. Oriënteer u dus altijd op wat bij u (en uw hond) past. Motivatie en doorzettingsvermogen zijn allesbepalend bij iedere methode.

In geval van ernstige gedragsproblemen is het belangrijk om deskundige hulp in te schakelen, bijvoorbeeld van een gedragstherapeut en/of uw dierenarts.

Aanbevolen literatuur

Alle boeken van Cesar Millan zijn uitgegeven in de Engelse taal en via zijn eigen website te bestellen of via sites als bol.com of amazon.com.

  • How to raise the perfect dog
  • A member of the family
  • Be the Pack Leader
  • Cesar's Way
  • Cesar's Way journal & card deck
  • Dog whisperer episode guide
© 2009 - 2019 Spiegeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cesar Millan, de hondenfluisteraarmijn kijk opCesar Millan, de hondenfluisteraarCesar Millan, de hondenfluisteraar, bekend van het programma " The Dog Whisperer" op National Geographic wordt geprezen…
Biografie Cesar MillanCesar Millan is wereldberoemd geworden als “The Dogwhisperer” (de hondenfluisteraar). Zijn manier van werken is uniek te…
Elementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanElementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanCesar Millan, de Dog Whisperer van de gelijknamige televisieserie, houdt zich bezig met het resocialiseren (‘rehabilitat…
Cesar Milan in Nederland: Calm and submissiveCesar Milan staat ook wel bekend onder de naam Dog Whisperer of hondenfluisteraar. Bijna elke dag is Cesar Milan of de h…
De perfecte roedelleider volgens de methode Cesar MillanDe perfecte roedelleider volgens de methode Cesar MillanDe meeste hondeneigenaren willen een goede hondenbaas zijn. Volgens de beroemde hondenfluisteraar, Cesar Millan, zijn ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ASSY, Pixabay
  • http://www.cesarsway.com/ http://www.cesarmillaninc.com/index.php http://natgeotv.com/nl/dog-whisperer/over http://www.facebook.com/dogwhisperer

Reageer op het artikel "De Cesar Millan methode: de basis"

Reacties

Martien, 27-12-2018 17:33 #44
Ik heb een lieve hond gekregen. Zijn kop lijkt een beetje op een labrador, zijn achtergrond weet ik niet precies. Hij is gevonden langs de weg en daarna hebben ze de hond een tijd aangelijnd vast gehouden. Hij weegt +/- 14 kg. en is 1,5 jaar oud, hij heeft enorm veel energie. Meestal ga ik een keer per week ergens naar toe waar hij vrij kan rennen en dan loopt hij zomaar meer dan 1 uur echt hard berg op en af. Het grote probleem is als ik ga wandelen: eerst wil hij zijn tuigje niet aan, en daarna is hij niet rustig te krijgen. Alleen maar trekken, hij wil continu vooruit. Ik heb al een speciaal tuigje maar het maakt hem niets uit.
Mijn vraag is wat moet ik doen.

Liset Hermens, 06-06-2016 15:42 #43
Hallo ik heb een vraagje. We hebben twee honden bo van 5jaar en balou van 3jaar. Waren altijd maatjes waren ook altijd samen. Samen slapen of gewoon bij mekaar liggen. Samen spelen. Maar nu begint balou zomaar uit het niets te grommen en te blaffen. En bo bij kijk het zich. Want die weet er geen raad mee. Daar zit niks in. De is veel te lief. En soms valt hij hem zomaar aan. Wat kan ik hier aan doen. Ik weet het even niet. Gr liset.

Nicola Piepers, 03-02-2016 14:54 #42
Dag,

Ik heb 2 whippets. 1 van 16 maanden en 1 van 6 maanden. Bobbie de oudste eet al vanaf het begin stenen. 3 x heb ik al foto's moeten laten maken omdat ze blijven klemmen tussen dunne en dikke darm. Vorige week is het op een haar na bijna mis gegaan. Steen is er operatief uitgehaald. Ik heb van alles geprobeerd. Ander eten, muilkorven enz. Het helpt niet. Ropa de jongste aapt haar na.
Wat kan ik ik in hemelsnaam doen om haar ze dit af te leren. Ik durf ze niet meer alleen te laten in de tuin en daarbij stenen liggen er overal.

Mvg Nicola Piepers

Jolanda Maas, 16-01-2016 19:06 #41
Wij hebben vandaag een 4-jarige border collie teef opgenomen in ons gezin.
Ze heeft een aantal gebruiken die we haar willen afleren zoals oa het achterna rennen en happen naar fietsers.
Welk boek zou ik het beste aan kunnen schaffen van Cesar om daarover info te verkrijgen? Het af/aanleren van dingen aan een volwassen hond.

Melissa, 24-10-2015 11:01 #40
Hallo, ik heb 2 husky's 8 maand en 9 maand. Elke keer als we gaan wandelen trekken ze hard en leren het niet af. Ik wacht of trek hun naar mij toe maar ze blijven het doen. Wat kan ik doen?

Pietje, 25-08-2015 10:17 #39
Ik heb 2 honden, een dwerg keesje en een tervuerense herder. Mijn vraag is het volgende:
Mijn honden blaffen geregeld als er iemand langs loopt, hoe kan ik dit inperken? Mijn buren vinden dit erg storend. Keesje is 1 jaar oud en de andere hond is 7 jaar. Ik geef ze wel berispingen, pak ze bij de nek, maar op de een of andere manier lukt het niet om het wat te temperen. Heb al jaren honden maar deze 2 spannen de kroon. Ik hoor graag een reactie hierop.

Jacquelinaleijten, 22-11-2014 00:52 #38
Hoi ik heb een pup ván 9 maanden hij luistert wel goed. Naar me maar soms komt hij niet als ik roep daar heb een oudere hond van 7 die wijk nog niet van me zijden de pup is mix massief. St Bernard lief lomp als ik het meen gaat hij ook op zijn rug ligen met een pootje hoog van oke ze is boos

Eva, 08-08-2014 08:12 #37
Hallo,
Ik heb een 3 maanden oude herder pup. We zijn erg bezig heb goed en strak op te voeden. Nou sinds een paar dagen plast hij het hele huis onder. Alsof hij overal en spoor wil achterlaten! Hoe kan ik dit het best verhelpen? Hij krijgt genoeg beweging iniedergeval.
Alvast bedankt,
Groetjes Eva

Jans, 03-07-2014 13:06 #36
Goedemiddag,

Wij hebben een Cocker Spaniel die heel erg zenuwachtig reageert als de bel gaat. Hij gaat dan janken en huilen en dit wordt steeds erger. Heeft u tips voor ons? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Gr. Dorine en Jans.

Peter, 25-05-2014 09:41 #35
Ik heb een Amerikaanse staffort van twee jaar. Ik heb haar een half jaar geleden uit het asiel gehaald. In huis is het een heel gehoorzame hond en luistert over het algemeen goed. Maar buiten kan ik haar niet laten loslopen, ze vind alles leuk en belangrijk, behalve ons. Aan de lijn trekt ze soms, maar dat wordt gelukkig wel langzaam minder. Hoe kan ik haar nu leren loslopen? Reactie infoteur, 26-05-2014
Beste Peter,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb onlangs een artikel geschreven over hoe men ontspannen met de hond kan wandelen. Hierin staat ook suggesties voor de situatie die u momenteel ondervindt. U vindt het artikel via deze link:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/132442-ontspannen-wandelen-met-de-hond-iedereen-kan-het-leren.html

Vriendelijke groet,
Anja Toetenel

Jan, 31-08-2013 13:01 #34
Zijn boeken zijn ook in het Nederlands te koop bij de boekwinkel? Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Jan,
Sommige boekhandels verkopen de boeken van Cesar Millan. Via Bol.com worden een aantal boeken van hem verkocht, die in het Nederlands zijn vertaald. Alle boeken van Cesar Millan die in het Engels zijn verschenen, kun je bestellen op Amazon: http://amzn.to/1mtRVgL

Vriendelijke groet,
Anja

Mk, 20-03-2013 21:16 #33
Ik heb 6 honden, 3 katten en soms nog één of meerdere honden in opvang. Ik pas al jaren cesars methode toe en ze werkt fantastisch. In al die jaren heb ik nog nooit een hond gestraft: cesars methode gaat niet over straffen maar over grenzen stellen. en door grenzen te stellen kan je je hond juist heel veel vrijheid geven: onze honden kunnen samen gaan wandelen zonder te trekken aan de lijn, en ik kan ze prima los laten lopen. Reactie infoteur, 05-05-2014
Ik ben heel blij dat je zoveel succes hebt met de methode van Cesar Millan. En het klopt inderdaad wat je schrijft: het heeft niets met het straffen van honden te maken. Super dat je dat begrijpt en vandaar ook zo'n prettige roedel hebt die in goede harmonie samenleeft en werkt onder jouw kalme en assertieve leiding. Mijn complimenten hiervoor!

Mandy, 12-12-2012 21:56 #32
Onze hond is super bang voor onweer/vuurwerk, ze gaat heel erg bibberen en hijgen. Ze zoekt overal naar een plek en zit nergens stil, ze wilt niet bij ons op schoot of dergelijk dus laten we der maar gewoon gaan en proberen we niet op der te letten maar het is zo sneu! Dat we er het liefst iets aan willen doen. Iemand ervaring? Gr. Mandy Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Mandy,

Mijn Excuses voor het late antwoord. Ik ga binnenkort een artikel schrijven over vuurwerkangst bij honden. Hou mijn pagina dus in de gaten, zodra het artikel geschreven is, zal ik hier nog even reageren met de link er naartoe!

Vriendelijke groet,
Anja

Marina, 17-11-2012 18:07 #31
Ik heb een koningspoedel van 8 maanden en ga er 2 keer per week mee naar de hondenschool. maar het volgen alsook haar aandacht kan ik van haar bijna niet bekomen. ze loopt altijd vooruit blijf ik dan staan komt ze wel terug maar nauwelijks terug vertrokken loopt ze weer voor mij uit. Op de hondenschool heeft ze alles gezien en is constant afgeleid voor het geringste wat ze ziet is ze precies niet meer bij me. Ik hou zielsveel van haar en ze is voor mij ook mijn princes. Maar ik weet niet meer hoe ik haar dit zou kunnen aanleren ik zie geen uitweg en ben een beetje hopeloos geworden. weet iemand misschien wat ik zou kunnen doen dat ze naast mij loopt en hoe ik haar aandacht zou kunnen krijgen. Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Marina,

De beste oplossing voor jouw situatie, is te gaan werken aan jouw kwaliteiten als roedelleider. Jouw hond accepteert je momenteel duidelijk niet als hogere in rang en neemt daardoor zelf die rol over. Dat is geen ideale situatie.

Je schrijft dat je je hopeloos voelt. Dat is niet de energie, die jouw hond nodig heeft. Honden volgen alleen bazen die in balans zijn, rustig en zelfverzekerd. Cesar Millan noemt dit "Calm and assertive".

Ontwikkel vertrouwen in jouw hond. Laat je hond merken dat je in haar gelooft. Zorg ervoor dat je zelf ontspannen bent en fier met haar wandelt. Je lichaamstaal is hierbij heel belangrijk.

Binnenkort ga ik hier nog meer artikelen schrijven over hoe je een perfecte roedelleider kunt worden (en blijven).

Besef je ook, dat jouw hond geen mens is. Je behandelt haar als een prinses, schrijf je, waar uit zich dat in? Is dat echt waar je hond behoefte aan heeft? Honden vragen weinig van ons. Ze zijn helemaal happy met een ontspannen, zelfverzekerde baas, die in zichzelf gelooft en in hun hond(en). Positief denken is hierbij heel belangrijk! Als jij geen uitweg ziet, dan straal je dit uit op je hond.

Besef je ook, dat puberende honden de grenzen opzoeken en dat ze nog vaak problemen hebben met concentreren. Vooral als ze veel energie hebben.

Mijn excuses voor het late antwoord. Ik wens je veel succes met jouw hond!

Vriendelijke groet,
Anja

Laurens, 23-07-2012 17:01 #30
@Raymond

- de hond mag nooit als eerste door een nauwe doorgang zoals een deur.

De hond wil graag door de deur omdat achter de deur leuke dingen te beleven zijn. Als je de deur niet opendoet voordat de hond rustig is, leert iedere hond zeer snel zich te beheersen, omdat dat het gewenste resultaat oplevert. Een simpele verklaring. Het heeft NIETS te maken met het verkrijgen van een alpharol in een roedel. Ten eerste, honden vormen geen roedels en er is geen alpha. Ten tweede, bij wolven is er ook geen alpharol. Ten derde bij wolvenroedels gaat ook niet steeds dezelfde wolf door een nauw gaatje of alleen als een 'alpha' toestemming geeft, ziet u het al voor je?

- de hond mag nooit als eerste eten.

U bent geen hond, dus als u eet zegt dat de hond niets behalve als het eten lekker ruikt en u hem wel eens een restje toewerpt. In het wild is het wie het eerst komt wie het eerst maalt.

- de hond mag zich nooit op een hogere plaats bevinden dan de baas (dus op de bank ect)

Ook dit is vermenselijking "grote mensen zijn machtiger" of zoiets. Honden slapen bij of op elkaar omdat ze het fijn vinden bij elkaar of om de warmte. Je ziet echt niet een wolvenroedel (als je die vergelijking al wilt maken) netjes in rangorde op een heuvel gestapeld. Wie verzint toch dit soort dingen?

- de leider eet altijd eerst zelf

Zie boven

- een ranghogere gaat nooit naar een rang lagere toe, dus je gaat niet zelf naar je hond toe.

Weer een vermenselijking, de loonslaaf gaat naar de directeur maar de directeur niet naar de loonslaaf. Dit zegt een hond helemaal niets, behalve dat bijv. als u roept hij kennelijk niet hoeft te komen want u komt toch wel naar hem toe. Dat is simpele gewenning, maar heeft niets met sociale status te maken.

Mensen, lees eens een echt boek over honden en hun gedrag en volg niet de zoveelste guru met bij elkaar geharkte fantasien met elk hun 'eigen' methode zoals Cesar Milan, Jan Fennel, The DogFather O'Sullivan enz…

Ruben, 11-07-2012 18:36 #29
Cesar's methode is fout. De meest gehoorde verdediging van zijn ideeën is "honden zijn roedeldieren, hebben een roedelleider nodig en zijn anders dominant."

Honden zijn al duizenden jaren gedomesticeerd en allang geen roedeldieren meer. Alle wetenschappelijke observaties gaan tegen Cesar's ideeën in. Cesar loopt een jaar of 20/30 achter op de feiten. Het enige waar hij gelijk in heeft is dat de baasjes meestal het probleem zijn, niet de honden. Iets dat Ian Dunbar al langer verkondigt.

Ga allemaal alsjeblieft boeken lezen van echte kenners, Ian Dunbar is een geweldig voorbeeld van een hondenexpert. Hij doet al jaren voor Cesar op tv verscheen precies dat wat Cesar doet, zonder honden dominant te behandelen of te straffen.
Dunbar is afgestudeerd dierenarts, heeft een graad in dierlijke fysiologie, biochemie en gedragskunde. Wees geen meeloper die naar de kijkkast luistert.
Negeer de academische wereld niet en lees jezelf in.

Doe het voor je hond. Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Ruben

Er bestaat geen goede of foute methode. Het staat iedereen vrij de methode toe te passen, die het beste bij hem/haar en de hond(en) past. We doen allemaal wat goed voelt. En we hebben allemaal recht op onze eigen visie, met respect voor de visie en ervaring van anderen. Persoonlijk pas ik vele elementen van de Cesar Millan methode zeer succesvol toe bij mijn eigen honden. Het is een heel gelukkig groepje (ik heb er 3) en we leven in prima harmonie samen, nooit problemen, veel plezier en positieve energie. Dat is de ideale situatie.

Cesar Millan's methode is heus niet zaligmakend, niet de enige manier die werkt. Maar in mijn ervaring werkt het wel, daar zijn mijn honden het levende bewijs van. Ze zijn heel gelukkig met elkaar, met mij. En even voor jouw informatie: ik ben gehandicapt en loop met een rollator met 3 honden, die nooit trekken, nooit rare dingen doen, etc. Terwijl veel mensen die goed lopen vaak al problemen hebben met het hanteren van één hond ;-)

Dunbar is trouwens ook hartstikke goed, als het bij je past. Ik haal persoonlijk overal het beste uit.

Bedankt voor je mening, daar heb ik veel respect voor!

An, 13-06-2012 06:56 #28
Ik heb sinds een week een chihuahua van 15 maanden maar het beestje is doodsbang voor andere honden en mensen. Hoe kan ik hem van zijn angst af helpen? Mvg An Reactie infoteur, 05-05-2014
Hallo An,
Mijn excuses voor het zeer late reageren. Ik ben inmiddels teruggekeerd bij Infonu. Er komen spoedig nieuwe artikelen, onder andere over angst bij honden. Hopelijk is jouw hond inmiddels gekalmeerd. Zo niet, hou dan mijn pagina in de gaten.

Vriendelijke groet,
Anja

Tina, 02-06-2012 19:39 #27
Onze hond reageert op ieder geluid in en om het huis met blaffen. Wat kunnen we hier aan doen?

Bregje, 01-05-2012 12:16 #26
Hai Kim,
Wij hebben onze pup met 8 weken oud gekregen. In het begin hebben wij de hond in zijn bench (biedt veiligheid voor de hond) bij ons op de slaapkamer laten liggen en telkens zet je de bench iets verder weg van het bed. We hebben de deur van de slaapkamer open. Zo kun je de hond ook horen wanneer hij aangeeft dat hij moet plassen. wij moesten er soms wel 5 keer per nacht uit zodat ze kon plassen. Daarom hebben wij naast de deur een poepbox aangelegd (zwart zand met een raster erom heen) en daar haar telkens naar toe gelokt om te plassen. Is nog steeds erg prettig, want ze poept er ook in en dan is de wandeling voor de lichaamsbeweging en hoef je geen zakjes mee te nemen. Ze heeft nog best lang af en toe een ongelukje gehad, maar daar hebben we haar nooit voor bestraft (als we er bij waren pakten we haar snel op en zetten haar in de poepbox). En je kunt kranten leggen naar de deur, want op een geven moment snapt ze dat ze buiten moet plassen en zal ze richting de deur lopen, na een een aantal dagen hoef je alleen nog maar een krant te leggen bij de deur. Succes in ieder geval! groetjes Bregje
PS dit is onze eerste hond en het werkte voor ons, andere hondeneigenaren doen het misschien weer anders, kijk maar wat past.

Kim, 26-04-2012 08:06 #25
Ik heb sinds een dag mijn zusje haar hondje overgenomen hij is nu 12 weken oud, maar is nou steeds niet zindelijk. Ik heb door heel het huis kranten neergelegd waar hij dus steeds plaste nou doet hij het af en toe wel, maar veel te vaak nog fout en als wij gaan slapen gaat hij in een aparte kamer vanwege dat we ook twee katten hebben en ik durf ze nog niet helemaal alleen te laten, maar als hij dus alleen is gaat hij blaffen en janken en dat duurt zolang. Uiteindelijk stopt hij er wel mee voor even en dan begint hij weer. Hoe kan ik deze twee dingen oplossen? Ik hoop op antw, het is een chuwawa.

Raymond Bosch, 26-03-2012 10:44 #24
Ik ben het geheel met de methode van Cesar Millan eens. Het probleem is dan ook vaak de hondenbezitters dan de hond zelf waar het fout gaat. Om te beginnen gaat het al fout vanaf het moment bij aanschaf. Meeste mensen kopen een hond vanuit een impuls, of van "hij is zo schattig", of omdat ze dit de kinderen hebben beloofd. Meeste honden die dan in het asiel belanden of herplaats moeten worden, komt door te weinig verdieping in de ras of soort hond. En bedoel met verdiepen niet alleen een boekje door lezen of even googlen. Ik ben Trimmer van beroep en ben toch al heel veel honden tegen gekomen, die niet stabiel zijn en dus ook een gedragsprobleem thuis hebben of veroorzaken. Dit puur omdat de hond niet beschouwd word als een dier maar als een mens. Volgende stuk tekst kan gevoelig liggen, maar is wel iets waar we bij stil moeten blijven staan.

Als we echt uit belangen van de hond gaan kijken, dan zou het betekenen dat we nooit de huishond hadden moeten ontwikkelen. De hond is namelijk een gedomesticeerde ondersoort van de wolf. Ofwel is het proces waarmee de mens dieren en planten (door selectie en fokken), zodanig van eigenschappen verandert zodat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens. Dit zelfde geld voor de tamme huiskat. Juist hierdoor zijn er zoveel verschillende rassen, rassen die niet voor iedereen geschikt is. Maar ook niet gebruikt moet worden als een soort status symbool.

@J Ik ben het niet eens met je mening, jij kijkt op de manier zoals vele mensen. Dit vanuit de emotionele menselijke gevoelens. Als je kijkt naar de rang en roedel gedrag bij wolven(dit waar de huishond van afstamt), zul je zien dat het in de natuur een stuk harde aan toe gaat. Er is in een roedel maar 1 pack leader, die bepaald hoe hij wil dat het gaat in zijn roedel. De roedel is voor de hond dan ook de meest essentiële levensvorm. Honden leven volgens roedels en dat is hun enige referentiekader. In de ogen van de hond is het gezin de roedel en behoort het huis, de tuin en alles wat zich binnen die grenzen bevindt tot het territorium. Bepaalde regels binnen het gezin geven al duidelijkheid met betrekking tot de status van de hond, zeker als deze consequent gehanteerd worden. En duidelijkheid over de positie van de hond komt daarmee dus het intrinsieke welzijn van de hond ten goede.
Om een aantal voorbeelden te geven:
- de hond mag nooit als eerste eten.
- de leider eet altijd eerst zelf

Natuurlijk draait niet alles om macht, er zijn genoeg gevoelige rassen die makkelijker zijn in opvoeden. Die sneller weten wat hun plek in het gezin is, maar op eerste plaats blijft rangorde het belangrijkste. Zeker als het gaat bij aanschaf van een hond of bij het opvoeden.

En @J wie ben jij om te bepalen of Ceaser niet beschikt over zijn kwaliteiten. Ik vraag me dan af waar baseer je dit op? Sterker nog wat is jou professionele scholing/achter grond als het gaat op het gebied van honden gedrag ect. Mening geven mag, en zulke uitspraken ook, maar dan wel kunnen onderbouwen.

Danielle, 31-01-2012 15:59 #23
Hallo, Ook ik kijk bijna elkaar dag naar Ceasar en ben zeer onder de indruk van wat hij allemaal kan. Ik heb een tibetaanse terrier van 12 jaar en gos d'atura van 9 maanden. De Gos valt in huis regelmatig de tibetaan aan als hij gaat rond lopen. De tibetaan mag niet de keuken in, mag niet op een kleed liggen (waar ze regelmatig wel samen op liggen). Ook doet hij rijen op mijn kinderen van 11 en 13. Ook valt hij soms uit tijdens het lopen naar hardlopers of wandelaars. Ik denk dat dat laatste angst is. Maar het moeilijkste vind ik het dominante gedrag en het vechten in huis.Soms denk ik dat we hem weg moeten doen, maar dat wil ik niet. Hij is voor 70 % harstikke lief. Maar het is wel lastig dat hij zo onverspelbaar is. Hij kan heel goed los lopen en spelen met andere honden. Hij luistert ook als we naar huis gaan na het spelen.

Roberto, 04-01-2012 10:34 #22
Hallo Ferry,
De Beagle ziet jullie duidelijk niet als roedelleiders, ik zou zeggen kijk goed naar de de televisieshows van Cesar Milan en probeer er wat van te leren dus zoek niet de oorzaak bij de hond/honden maar leer kalme assertieve energie uit te stralen. Wees consequent dus ook je echtgenote. Als zij bijvoorbeeld de hond aait terwijl jij de hond corrigeert dan gaat het niet werken. Zelf heb ik een bordercollie en hij vertoonde hetzelfde gedrag.
Dominant gedrag dus! Dit kan uitmonden in heel vervelende situaties.

Dus sta niet toe dat de hond/en op de bank liggen dat is jullie plaats en eigen je die plek toe, gebruik een gewone hondenriem en geen lange lijn dan kun je de hond nooit corrigeren claim de doorgang in alle opzichten jij verlaat het huis als eerste en dan volgt de hond. Sta dus niet toe dat de hond voorop loopt blok dat af bijvoorbeeld met je been.
Ik kan niet zeggen dat onze Border nu in alle opzichten perfect doet wat wij vragen en ook bromt hij nog wel eens als hij iets niet leuk vindt. Maar ook kinderen zullen mopperen als ze het ergens niet mee eens zijn zo zie ik het maar. Cesar Milan was voor ons een openbaring ik wou dat ik had geweten wat ik nu weet voor wij onze Border Collie kochten. Maar hoe oud de hond ook is de methode werkt! En je gaat gewoon weer plezier beleven aan je hond.

Nogmaals, zoek de oorzaak bij jezelf, wordt een evenwichtig en assertief baasje en dan zullen je onderdanige Beagles opgelucht in een evenwichtige balans komen. Je hond/en zijn of roedelleiders of volgers. Op dit moment zijn jou honden duidelijk geen volgers. De methode van Milan is niet meer dan rehabilitatie van de baas tot een evenwichtig kalm en assertief persoon. Je kunt elke dag starten met de heropvoeding van een hond en je kunt elke dag beginnen met het worden van een kalme en assertieve roedeleider ongeacht wat de hond ooit aan trauma's heeft ervaren. Mensen zijn jarenlang bezig met het verwerken van een trauma bezig honden niet! Veel succes!

Ferry, 18-12-2011 23:09 #21
Dit is niet zozeer een reactie op het artikel, al sta ik wel achter de methode van Cesar, maar meer een kreet om hulp. Ik heb sinds 4 wkn 2 beagles geadopteerd, reu van bijna 3 en een teef van bijna 5. Hij is erg grommerig en bijterig en waar dit vandaan komt weet ik niet. We proberen altijd rustig naar hem toe te zijn maar zijn gedrag, als hij bij bijv. bij mijn vrouw op schoot zit en ik wil haar aanraken gromt en bijt hij ook als we hem naar zijn mand sturen en als hij voor de nacht in de bnch moet gromt hij als we de deur dicht doen, roept bij ons soms de nodige agressie op. Mijn vraag is wat ik kan doen om hem dit gedrag afte leren voor het echt misgaat en hij iemand dus echt bijt. ik hoor graag.

Lot, 23-11-2011 10:04 #20
Bedankt voor het bondige artikel. Momenteel ben ik een van Cesar's boeken aan het lezen en ik kijk al heel lang zijn show. Ik ben echt door hem geraakt, zijn manier van 'trainen' komt zo natuurlijk over, en je ziet elke hond gelijk positief op hem reageren. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die vinden dat hij dieren mishandeld. Want naar mijn mening doet hij dat juist niet, hij is gewoon duidelijk naar de hond toe op een manier hoe honden het onderling ook doen.

De gene die beweerde dat 'experts' hadden bewezen dat Cesars methode echt fout is zeg ik: Wat is de definitie van een expert? er zijn ook genoeg mensen (lees: hondentrainers, gedragspecialisten) die het wel met hem eens zijn. En daarbij blokkeerd Cesar niet de stress uitlaat. Nee hij zorgt er voor dat de hond geen reden meer heeft tot stress door een stabiele omgeving voor hem te creeren, en door het dier genoeg beweging te geven.

Ik studeerd pedagogiek en in feite werkt het met kinderen ook zo. Wees consequent, duidelijk en kalm. Het enige verschil is dat je aan een kind de regel moet uitleggen, dat hoeft aan een hond niet. Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Lot,

Hartelijk dank voor je fijne reactie en prima inzicht. Succes met je studie en toekomstige werk!

Brianpaola, 22-08-2011 11:59 #19
Het is fijn om te lezen dat je je hond ook op een goeie manier kan corrigeren. Je hoeft dan niet hard te schreeuwen van zit ga af blijf. Ik heb een hond van 2 jaar. Het probleem is hij is supper lief voor ons gezin doet bijna niemand iets kwaad. Het enigste probleem is hij trekt hard en wordt erg woedend als die buiten een andere hond tegen kom. Binnens huis kan die goed met andere honden overweg. Op de site moeten we goed kunnen vinden wat we daar moeten doen. Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Brian,

Ik heb zojuist een artikel geschreven over agressie bij honden volgens de methode van Millan, het wacht nog op goedkeuring, houd daarom mijn infoteurs pagina in de gaten. Bedankt voor uw reactie!

Marjo Meuter, 30-05-2011 17:59 #18
Ik vind dit goed verwoord en fijn om te lezen, nu het eens in nederlands geschreven is.
Hoop dat eersdaags nog meer boeken van hem worden vertaald, zijn eerste boek heb ik al uit.
En zijn methode vind ik heel erg goed, heb zelf 5 honden dus een echte roedel en je moet
soms sterk in je schoenen staan als je zelf niet zo`n assertieve leider bent.
Maar het gaat dankzij Cesar steeds beter, hier! Reactie infoteur, 28-09-2011
Bedankt voor uw reactie, life is motion, we blijven ons altijd ontwikkelen en we blijven altijd leren van elkaar. Veel succes met uw hondenroedel!

An, 11-05-2011 22:47 #17
Volg al geruime tijd de series van Cesar Millan. Voor mij staat dierenwelzijn voorop, ook in mijn trimsalon. En Cesar heeft me hele goede tips gegeven die ik nu inzet. Helaas kon ik niet naar Amsterdam… had er wat voor gegeven om de man aan het werk te zien… In de trimsalon probeer ik het ook waar nodig in te zetten en tot grote verbazing van de baasjes zijn hun honden niet bang, gestrest of zelfs agressief. Onlangs een hond op tafel die bij de vorige trimster is weggestuurd, bij de dierenarts niet zonder muilkorf kan… ik had een muilkorf klaar liggen (zo dom ben ik ook weer niet) maar wilde het eerst op deze manier proberen. De hond is helemaal getrimd (zelfs met de waterblazer) zonder muilkorf en na afloop kreeg ik een poot… De afgelopen maanden is er blijkbaar al aardig over mijn aanpak gesproken en zonder reclame te maken groeit het klantenbestand nog steeds.

Cesar is van nature een packleader… bij de 1e serie werd elke wilde hond direct een mak lammetje als hij binnen kwam. Opnames gingen zo mooi niet door. Dus daarna hebben ze de cameraploeg vooruit gestuurd om eerst opnames te maken van hoe de hond was voor Cesar binnen kwam. Reactie infoteur, 28-09-2011
Wat geweldig om te horen! Ik wens u nog veel succes toe met de honden en de trimsalon! Blijf ontspannen en vastberaden!

K. T., 08-05-2011 23:23 #16
Ik ben een dierenvriend in hart en nieren.
Ik heb Cesar Millan live aan het werk gezien in Antwerpen en het bevestigde enkel wat
je in al de afleveringen van de dogwhisperer elke keer weer beleeft.
Dat kalme assertieve hangt bijna als een tastbaar aura om hem heen
Hij bewees ter plekke zijn kunnen puur op mentale kracht.
De enige keer dat ik hem op TV ooit een (zachte) trilhalsband heb zien gebruiken was bij zijn eigen gabbertje (de helaas overleden) Daddy dit om het dier te beschermen tegen zijn natuurlijke nieuwsgierigheid tegenover slangen. Eén keer was voldoende en bij een volgende nadering bij de slangenkooi ging Daddy beschermend voor Cesar staan juist omdat hij begrepen had dat, (met vertrouwen in zijn baasje, ) het geluid van een slang 'gevaar' betekent. Die trilling was niet erger dan de trilfunctie van een gsm.
Petje af voor Cesar Millan. Reactie infoteur, 28-09-2011
Ik heb Cesar in Amsterdam live aan het werk gezien en kan alleen maar onderstrepen wat u hier schrijft. Je moet het met eigen ogen gezien hebben. De uitzending met de ratelslangen heb ik ook gezien, soms is een dergelijk middel nodig om gevaar voor het leven van een hond te voorkomen. En dat is gelukt! Bedankt voor uw reactie!

R. de K., 19-04-2011 22:17 #15
Heb zelf een hond van 3 jaar geadopteerd en heb hem nu 4 maanden. Bij zijn vorige baasjes heeft hij een Gaus cursus gehad, omdat hij last had van extreme angst-agressie (hij is mishandeld en verwaarloost geweest). Gaus gaf het advies; laten inslapen, die hond is zo bang is gewoon dierenleed. Nu hij bij ons is en de Cesar Millan technieken hebben toegepast is het een perfecte hond! Geen agressie en geen angst!
En speelt nu met iedereen! Duizend maal dank aan Cesar Millan Reactie infoteur, 28-09-2011
Het doet mij altijd weer goed zulke reacties te lezen, ik ben heel erg blij dat u het advies van Martin Gaus niet heeft opgevolgd en aan de slag bent gegaan met de methode van Cesar Millan. Ik wens u en uw hond nog heel veel gelukkige jaren samen! Bedankt voor uw reactie!

Rory, 08-04-2011 21:24 #14
Sorry hoor J. maar ik moet je ongelijk geven. Een hond kent (bijna) geen emoties. Mensen handelen naar emoties en de enige reden hiertoe is omdat wij kunnen ''relativeren'', een hond kan dit niet. Een hond handelt puur uit instinct en reageert op energie, omdat mensen de lichaamstaal van een hond vaak misinterpreteren koppelen zij uitstraling aan een (voor ons) bekende emotie. Reactie infoteur, 28-09-2011
Dat is helemaal waar. Honden kennen een paar emoties, zij kunnen wel degelijk blij zijn, boos, of bang. Maar honden beleven dergelijke gevoelens anders dan wij mensen. Een hond leeft in het moment en is de emotie van een half uur geleden alweer vergeten. Emoties worden door honden als energie ervaren. Zij drukken er geen etiket op, een hond noemt angst geen angst, maar ervaart gewoon wat er gebeurt. Wel maken honden onderscheid tussen zwakke en sterke energie. Zonder het te benoemen. Het mooie van dieren is dat ze het moment volledig ervaren.

Bedankt voor uw reactie!

Francisca, 31-03-2011 17:43 #13
Mensen moeten eens leren dat een hond een hond is, geen mens maar een afstammeling van de wolf. Hoe Cesar met honden omgaat lijkt veel op hoe wolven onderling met elkaar omgaan. Mensen moeten eens stoppen om de gevoelens van mens en hond met elkaar te vergelijken. Het denk vermogen van een hond ligt vele malen lager dan die van de mens, de hond is een gewoonte dier. Kijk, slaan en schoppen of een hond ophangen of levend ontvellen wat in enkele landen helaas nog gebeurd of hoe volwassen mannen in Roemenië of Bulgarije hondje slingeren, dat is pas hond onvriendelijk. Als wolven waarvan de hond afstamt, onderling problemen hebben vechten zij dit uit. Dit word vaak bepaald door de alfa reu, de mens die een hond koopt, zou zich eens vaker als roedelleider mogen opstellen dit zou minder bijt incidenten geven, waardoor er minder honden in het asiel belanden of worden ingeslapen, omdat de mens weer fouten maakt. De mens koopt een hond als knuffeldier of behandelen hen als kinderen, het draagt nog net geen luier. Mensen die de hond teveel als mens behandelen kunnen soms beter een pluche hond kopen. Reactie infoteur, 28-09-2011
Bedankt voor uw reactie, zoals ik al aan de vorige schrijver liet weten: meningen en opvattingen verschillen. Laten we van elkaar leren!

J., 20-03-2011 19:24 #12
Cesar Milan houd maar weinig rekening met het feit dat die honden, NET ALS MENSEN, ook gevoelens hebben. Dat honden geen mensen zijn betekent niet dat geen menswaardige behandeling verdienen.

Het enige waar Cesar goed in is is in het herkennen van emoties en patronen achter bepaald gedrag. De onwaardige manier waarop hij dan wel weer even de honden in orde maakt veroorzaakt alleen maar veel stress bij de honden en onderdrukt vaak slecht tijdelijk het gedrag. De man zegt dat hij respect voor honden heeft maar dat toont hij niet, hij heeft zijn vaardigheden niet in iets werkbaars om kunnen zetten, de man is gewoonweg dom.

Cesar leert de mensen dat zij moeten bepalen, dit is onzin, je hond heeft ook de vrijheid nodig om zich te uiten. Ook als je hond niet meteen doet wat je wilt, schrik niet, geduld is een schone zaak. Je hond zal het kunnen waarderen dat je niet alles omtovert tot een machtsstrijd, want dat is een kwaliteit waar echte leiders over beschikken. Blijf bij Cesar en zijn boeken vandaan, hij beschikt niet over die kwaliteit. Reactie infoteur, 28-09-2011
Meningen verschillen en dat mag ook. Ik ben het met u oneens, maar we leren ook weer van elkaar. Hartelijk dank voor uw reactie, welke ik met interesse en respect heb gelezen.

Lou, 30-01-2011 16:33 #11
Mensen zijn soms net dieren. Eerst blaffen en dan… misschien nadenken.
Cesar M heeft een staat van dienst opgebouwd bij mensen die het ook "wisten". Uiteindelijk werden ook zij geholpen om inzicht te krijgen in het dieren gedrag. De wetenschap is hier om het dieren gedrag te begrijpen… dan kun jij zelf op juiste wijze corrigeren. Doe je huiswerk.!Ik vind het zeer informatief zoals ze het aan ons zichtbaar maken op TV. No rocket science En voor de ongelovigen:… koop geen hond/dier… :-)

Annesanne, 28-01-2011 21:38 #10
Ik snap niet waarom iemand er moeite mee kan hebben dat CM een hond een tijdje op zijn zij legt om duidelijk te maken wie de baas is. Dat de leider-hond in de natuur ook doen. En je doet het toch ook bij de dierenarts? Ik heb nu zo'n 15 afleveringen gezien en pijnprikkels heb ik nog niet gezien. Meestal vooral veel geduld, observeren en training van de baas. Reactie infoteur, 28-09-2011
Wat u schrijft klopt inderdaad, Cesar werkt nauwelijks met pijnprikkels, al lijkt het in ogen van sommige mensen dat hij doorlopend bezig is met "martelpraktijken". Het tegendeel is echter waar. Alles valt of staat met de baas. Cesar noemt zichzelf dan ook niet voor niets de mensentrainer… Hartelijk dank voor uw reactie!

X., 19-01-2011 02:03 #9
Iedere halve zool begrijpt toch wel dat honden heel andere omgangsvormen heeft dan mensen! Ik heb toevallig 2 honden met een heel strek karakter, zogeheten Alpha honden (hondenras waarbij het vaak voorkomt dat ze in een roedel de leiderrol hebben)! en ze doen het prima bij ons in huis, eerst zijn alle mensen de baas (jongste anderhalf) dan komen de honden! honden die elkaar corrigeren bijten elkaar werken elkaar tegen de grond leunen met hun kop op een andere hond zn kop, ruiken bij wijze van kennis maken aan elkaars kont. Zie je het al voor je in de kroeg, leuke vrouw loop erop af ruikt aan haar kont, nou reken maar op een klap op je kin! Of bij de snackbar dringt iemand voor eerst probeer je voor de persoon in kwestie te gaan staan en als dit niet lukt dan bijt je hem in zn nek! nou reken maar op een bezoekje aan het gekkenhuis! of van die baasjes die hun hond optillen als je eraan komt en dan zeggen `jaahhh hij houdt niet van zwarte honden´ of baasjes die zeggen `hij houdt niet van regen´al lopend met een paraplu boven hun hond en er zelf uitzien als een verzopen kat! DENK NA! Een hond is geen mens! En aangezien honeden niet over de inteligentie beschikken op te praten en dingen te onthouden enz. moeten wij de natuur wat tegemoet komen en communiceren in de taal van de hond! dat is alles wat CM zegt wat mij betreft heeft hij gelijk!

Miran, 15-01-2011 21:02 #8
Deze man verkondigt een samenraapsel van zin en zelfverzonnen onzin.
Hij krijgt honden voor korte tijd in het gareel dmv pijnprikkels toedienen en intimidatie

Geef hem eens een keer een hond met een echt sterk eigen karakter in handen en laat hem dan eens een prik- of wurgketting strak achter de oren zetten
Dan wil ik wel eens zien wie er in een "calm, submissive state" terecht komt… denk niet de hond.
Staat niet voor niks een waarschuwing onderin in beeld bij de afleveringen op tv

Wordt tijd dat er een kenniscentrum komt in nederland waarin mensen up to date (verplicht?)voorgelicht worden over honden, hun emotionele leven en hun natuurlijk en onnatuurlijk gedrag volgens de laatste onderzoeken. Reactie infoteur, 28-09-2011
Ik wil hier graag kort op reageren: Cesar past veel meer toe dan het geven van pijnprikkels, dit laatste zet hij in uiterste gevallen in. Ik heb hem aan het werk gezien in Amsterdam en er is geen prikketting etc. aan te pas gekomen. Hartelijk dank voor uw oprechte reactie, welke ik met interesse en respect voor uw mening heb gelezen!

Marieke, 22-08-2010 16:38 #7
Ik ben me sinds een paar weken aan het verdiepen in Cesar Millan en hoewel je best bij sommige dingen vraagtekens kunt plaatsen vraag ik me af of de mensen die zo tegen hem tekeer gaan werkelijk naar veel van zijn programma's hebben gekeken (vooral de latere jaren), zijn boeken hebben gelezen en het hebben toegepast. Want dan zou er niet zo ongenuanceerd gereageerd worden.

Ik pas sinds kort een paar dingen toe en zie een bijna geruisloze verandering in mijn honden. Echt onwaarschijnlijk. En zonder enge correcties of wurgpartijen of zo. Gister nog. Mijn ene hondje was aan het panieken door een knal buiten. Ik dacht whatever, en deed een korte touch met één vinger tegen zijn schouder. Hij was er meteen uit. Ik zat echt met open mond te kijken. Normaal gaat hij alleen nog maar meer hyperen als ik tegen hem praat, of hem aanraak of zelfs maar naar hem kijk.

Deze man heeft een gave en hij is in de loop van de jaren ook gegroeid. Als je alleen afleveringen uit zijn eerste seizoen hebt gezien, mag ik je dan van harte latere afleveringen aanraden uit seizoen 4 of 6 bijvoorbeeld? (Ik heb zelf nog niets van seizoen 5 gezien.) Hij is genuanceerder geworden vind ik, en gaat ook veel beter met angstige honden om. Met sterke dominante honden was hij altijd al goed.

Ik heb jarenlang alleen positief gewerkt (met clicker en lekkers), na oorspronkelijk in de slipketting te zijn opgeleid. En hoewel ik niet terug zou willen naar de slipkettingjaren valt het eindelijk op zijn plaats met enerzijds Cesar's insteek voor het opvoeden, en anderzijds positief werken voor het aanleren van gedrag en kunstjes. Het is me in 5 jaar niet gelukt om mijn terriertje (op een positieve manier) zonder trekken aan de lijn te laten lopen. Met Cesars insteek loopt ze nu binnen 2 weken behoorlijk netjes naast me (work in progress). En dat zonder agressieve correcties. Calm assertiveness. Ik merk dat ik er zelf ook door verander. Zelfverzekerder word. Samen met mijn honden als een rustige roedel wandelen -- een droom komt uit!

Roland Oosterwijk, 06-07-2010 01:47 #6
Een goedendag,

Mooi objectief artikel dat constant zegt dat dit alles gebeurt volgens de Cesar Milann methode. Geen subjectief gewawwel.
Jullie beschrijven volgens mij heel netjes hoe het werkt volgens dus Cesar maar zeggen nergens dat dit de manier is.
Complimenten dus voor de schrijver die geen (waarde) oordelen geeft maar gewoon goed zijn onderzoekwerk heeft gedaan, en nauwkeurig weergeeft.
Net en bondig artikel waar ik wat aan heb. Reactie infoteur, 28-09-2011
Beter laat dan nooit: hartelijk dank voor uw reactie!

T., 12-06-2010 17:47 #5
Mensen hebben jullie allemaal van die goed opgevoede honden? Helaas kom ik jullie niet tegen op straat. Daar kom ik alleen van die 'aso' baasjes tegen met honden die overal poepen, opspringende gevallen met modderpoten (doe jij dat ook, als je iemand tegenkomt?), angstbijters en keffende mormels aan te lange lijnen die voor hun baasjes uitlopen. Voor mij tekenen van onvermogen van de baas, of zegt het iets over hoe de baas omgaat met mensen? Gefrustreerde honden zijn het allemaal. Geef mij maar een hond van Cesar. Ik heb bij Cesar Milllan nog niets gezien wat verkeerd is. Een geest breken, zoals jullie dat nemen heeft veel tijd nodig. Dat gebeurt helemaal niet. Deze honden reageren al la minuut op hem. Zonder slaan of schreeuwen. Het is de honden gelijk duidelijk en het gaat van nature. Het zijn de mensen die opgevoed moeten worden. Een hond blijft een hond en is geen mens. Wij Nederlanders zijn softies qua opvoeding. We durven niet meer nee te zeggen, ook niet tegen onze kinderen. Allemaal de mariniersopleiding in, of vinden jullie dat ook zielig. Zachte heelmeesters…
Voordat je oordeelt eerst eens uitproberen? Is het weer eens plezierig om buren met een hond te hebben of op straat een baas met hond tegen te komen.

Irma, 10-06-2010 12:30 #4
Snap niet waar nu moeilijk over gedaan word. Hij brengt de hond terug naar wat hij, is een hond. Wij vermenselijken dieren. Dat is volgens mij hartstikke fout. Hij haalt honden uit hun foute gedrag. En wat is er fout aan met jouw hond gaan wandelen. Dat hebben ze nodig. Het foute gedrag wat honden vaak hebben komt voort uit het feit dat wij geen baas meer "durven" zijn. Net zoals jij jouw kinderen tegenwoordig niet meer mag corrigeren. Hij heeft honden heel goed door. Hij voorkomt, door het gedrag van de eigenaar te veranderen, dat een hond weg moet en als het echt niet anders kan, neemt hij de hond zelf op en als het kan zoekt hij een andere baas. Zie aan al dit niets verkeerd. Mijn roedel van 4 reageert prima op zijn ideeën en adviezen.

J., 09-06-2010 01:55 #3
Beste ML, ik ben het ermee eens dat iedereen zijn eigen methode heeft, maar sommige methodes zijn wel echt fout. Door experts is meerdere keren bewezen dat CM echt ronduit fout zit. CM heeft zeker wel goede dingen die je van anderen niet hoort, maar hoe hij tijdens de tvshows op NGC probleemgedrag aanpakt is echt ronduit fout.
Probleemgedrag bij honden is bijna altijd een uitlaatklep van stress gevoed door een onderliggend probleem. De enige manier waardoor de hond?geneest? is door dat probleem aan te pakken.

CM?s manier van rehabiliteren is door de hond keer op keer te corrigeren als hij het probleemgedrag laat zien. Dit betekent dat de hond zijn gedrag moet onderdrukken en geen uitlaatklep meer heeft voor zijn stress, die stress en daarbij de correcties zal de hond doen tegen stribbelen. Wat heel natuurlijk is. Maar Cesar laat dit niet toe. Hij worstel net zo lang totdat de hond uitgeput door stress,?vechten? en vaak ademnood opgeeft, de overheersing voor de hond is te groot en hij heeft geen controle meer over zichzelf, die heeft CM. Die onderdrukking en verlies van controle maakt de hond passief en hij ondergaat alles. Op die manier kan CM de hond dingen laten doen die de hond veel stress geven. Dit heet?aangeleerde hulpeloosheid?. CM noemt dit?calm and submissive?, en dat is wat hij wil bereiken. Maar die hond heeft gigantische stress! Alleen je ziet het niet meer zo goed omdat hij niet meer tegensputtert! Dit is waar de experts op hameren!
CM lijkt heel geloofwaardig maar dat komt doordat hij de mensen eerst een?calm and assertive? houding aanmeet, en de honden vervolgens reageren op dit nieuwe?zelfvertrouwen? van de baasjes, waardoor het lijkt dat CM weet wat hij doet. Maar vervolgens is die?calm and assertive? houding in het echt een extra stukje intimidatie om de hond te laten zwichten.
En vervolgens lijkt het alsof het probleem is opgelost omdat het gedrag niet meer voor komt en de hond je lijkt te respecteren, maar in het echt is het probleem slechts onderdrukt en heb je een hond met een 'gebroken' psyche. Echt echt echt, dit is niet de manier waarop je vertrouwen kweekt en dit is al helemaal geen leiderschap. Blijf sceptisch wat betreft de CM-way.

Ml, 06-05-2010 16:32 #2
AT, als je goed hebt gelezen dan staat hier dat voor iedereen methoden zijn die hem of haar aanspreken. Jou spreekt deze methode blijkbaar niet aan. Ikzelf heb al veel van Cesar gezien en gelezen. Wat jij beschrijft is erg overtrokken. Maar dat gebeurd wel vaker als iemand met goede resultaten komt. Zo zijn er ook veel mensen die een hekel hebben aan Martin Gaus. En ach zo is er over iedereen wel wat te vinden.Wees voorzichtig voodat je een methode schofterig noemt.

At, 01-01-2010 10:07 #1
Deze site leek even leuk totodat dit een fan van Cesar blijkt te zijn. Als iemand schofterig met dieren omgaat is hij het wel. Dat zie je ook terug bij pupinfo waar als straf het gooien van voorwerpen naar een pup wordt genoemd. Als je angstige honden wilt kweken dan moet je zo bezig gaan!

Infoteur: Spiegeltje
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 44
Schrijf mee!