Koken voor katten - huisgemaakt dieet

Koken voor katten - huisgemaakt dieet Katten met gezondheidsproblemen worden door de dierenarts vaak op een apart dieet gezet. Dat kan betekenen dat je zelf moet koken voor je kat. Ook gezonde katten hebben baat bij een huisgemaakt dieet. Toch mag je niet om het even hoe te werk gaan. De maaltijd moet immers evenwichtig blijven. Overleg daarom altijd met je dierenarts voordat je (zelf) een dieet samenstelt voor je kat. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Waarom zelf koken voor katten?

Het merendeel van de katten krijgt elke dag commerciële voeding voorgeschoteld. Deze is niet zo gezond en evenwichtig als de reclame ons wil doen geloven. Meer nog, sommige van deze bekende merken zijn zelfs zo slecht dat ze het lichaam van je kat uit evenwicht halen en gezondheidsproblemen veroorzaken. Het is dan ook geen wonder dat veel dierenartsen een natuurlijk dieet van voornamelijk rauwe voeding aanbevelen voor katten met bijvoorbeeld schildklierproblemen en kanker.

Voorwaarden als je zelf kookt voor jouw katten

Heb je besloten om zelf te gaan koken voor je kat? Goed, maar je mag echter niet onberedeneerd te werk gaan. Er moeten immers verschillende voorwaarden in acht worden genomen. We zullen ze hier even voor je bespreken.

Het voedsel moet zo vers mogelijk zijn

Hoe verser de groenten en het vlees, hoe beter voor de kat. Laat ze dus niet te lang in de koelkast liggen alvorens ze te geven. In het ideale geval, haal je het vlees en de groenten de dag zelf bij een nabijgelegen boerderij of uit je eigen moestuin.

Variatie

Als je jouw katten elke dag dezelfde voeding geeft, dan leidt dit tot zowel overschotten als tekorten. Probeer zowel vlees, groenten en granen dagelijks te variëren. Hoe meer variatie hoe beter.

Biologisch

Geef de voorkeur aan biologische producten. De antibiotica en meststoffen in de gewone voeding veroorzaken op lange termijn gezondheidsproblemen zoals problemen met de schildklier.

Samenstelling van de maaltijd

De maaltijd van je kat moet voor het merendeel uit groenten en granen bestaan en slechts voor een klein gedeelte uit vlees of vis. Enkel vlees geven is dus niet gezond en leidt tot ernstige tekorten. Een maaltijd er kan als er volgt uitzien:

Rauw vlees

Maximum 1/6 rauw vlees of 1/5 rauwe vis (dit komt neer op ongeveer 30 gram). Alle soorten vlees en vis zijn toegestaan op uitzondering van varkensvlees (varkensvlees is giftig voor katten en veroorzaakt de ziekte van Aujeszky). Het dieet moet uit meer vlees dan vis bestaan. Ook is het belangrijk om minimum twee keer per week een beetje ingewanden (lever, niertjes) onder het eten te mengen.

Gekookte groenten

Minimum 3/6 van de maaltijd moet uit verse, gekookte groenten bestaan. Venkel is één van de beste groenten die je kan geven, omdat het zo reinigend werkt op het lichaam van je kat. Andere groenten die heel gezond zijn voor katten zijn broccoli,, wortelen, gerstegras, boontjes, etc. Een goed idee is ook om af en toe gojibessen en nonisap onder het eten te vermengen. Spinazie, look en uien kan je echter beter vermijden.

Koolhydraten

Ongeveer 2/6 van de maaltijd van je kat (ongeveer 100 gram) moet uit granen, rijst of gekookte groenten bestaan. Geef enkel en alleen de volkoren versie, dus volkoren rijst, volkoren brood, volkoren pasta, muesli, spelt, havermout, etc. Geef de voorkeur aan spelt, want dit werkt ontgiftend in het lichaam van je kat.

Voedingssupplementen

Meng elke dag 1 koffielepel van een voedingssupplement onder het eten. Probeer deze voedingssupplementen dagelijks te variëren. Voorbeelden van voedingssupplementen die je kan geven, zijn levertraan, kokosolie, olijfolie, tarwekiemolie, biergist, algen, tarwekiemen, honing, kurkuma, appelazijn, Moxxor, visolie, etc.

Tussendoortjes

Je kat mag slechts twee maaltijden per dag krijgen. Heeft je kat trek tussen twee maaltijden door, dan kan je hem de volgende gezonde tussendoortjes geven: olijven, geraspte wortelen, kastanjes, appelen, etc. Druiven en rozijnen zijn verboden, want giftig. Elk tussendoortje moet rauw gegeven worden.

Overleg altijd eerst met je dierenarts aangaande het (zelf) samenstellen van een dieet voor je kat.
Gerelateerde artikelen
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Zwarte katten steeds minder populairnieuws uitgelichtZwarte katten steeds minder populairZwarte katten worden steeds minder populair. Niet alleen in Nederland maar overal. Dit heeft niets te maken dat men een…
Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Drinkt je kat plotseling veel water en is er geen aanwijsbare oorzaak? Ga dan onmiddellijk met je kat naar de dierenarts…

Methode Cesar Millan bij agressieve hondenDe methode Cesar Millan is nog altijd ongekend populair. Veel mensen proberen zijn technieken toe te passen. Een veelges…
Gerstegras gezond voor kattenGerstegras (ook gekend als barley grass) is één van de gezondste voedingssupplementen die je aan katten kunt geven. Ze z…
Bronnen en referenties
  • "Petit guide pratique pour une alimentation saine et de bons sens" - Dr. Vétérinaire E. Vanden Eynde
  • "The Complete Guide to Holistic Cat Care" - Celeste Yarnall & Jean Hofve

Reageer op het artikel "Koken voor katten - huisgemaakt dieet"

Reacties

Iris, 05-03-2017 02:38 #10
Een kat die worteltjes eet?! Ja zeker, mijn jongste! Als ik haar 2 schoteltjes voorzet met op de ene groente en op de andere vlees, gaat ze vrijwel altijd alleen voor de groente (maakt niet uit wat). Dit doet ze sinds ze een halfjaar geleden erg ziek is geweest. Het eerste wat ze toen zelfstandig at was de sla die ze van m'n bord afjatte en dat heeft ze nooit meer afgeleerd (het jatten gelukkig wel)!

Jurriën, 19-10-2015 12:18 #9
Welke achterlijke heeft dit geschreven? Ik zocht of een kat honing mag hebben, maar wat ik hier lees is gewoon gestoord. Compleet doorgeslagen en totaal niet verantwoord. Studeer eerst maar even 4 jaar voor dierenarts voordat je dit soort onzin gaat schrijven.

Dolly, 30-03-2015 22:21 #8
Niemand weet echt of een kat groente en granen nodig heeft. Dus waar komen deze verhoudingen vandaan?

Marianne Kloos, 21-10-2014 20:06 #7
Hoi,

Granen zijn zeer slecht verteerbaar dus nooit aan katten geven.

Robin, 11-09-2014 09:49 #6
Koken is een vreselijk fout begrip. Ten eerste heb je het over een RAW dieet. En rauw is niet gekookt. Ten tweede is gekookt eten voor je katten heel ongezond. Zoek maar eens op het onderzoek van Pottenger. Katten kregen een aantal generaties gekookt vlees en werden elke generatie zieker. Toen hij dit omdraaide naar rauw voer werden ze weer generatie na generatie beter.
geen onzin verkopen en anders onderzoeksbronnen vermelden!

Pauline, 11-09-2014 07:23 #5
Wauw, ik moet zeggen dat ik hier behoorlijk van schrik. Levensgevaarlijk advies inderdaad, geen graan, en ook groente is voor een kat niet nodig. Daarbij komt het samenstellen van een menu wel wat nauwer dan "af en toe wat orgaan erbij". Hopelijk wordt dit artikel aangepast. of verwijderd.

Inez, 10-09-2014 23:07 #4
Ik schrik van alle onwaarheden in dit artikel. Groenten en granen als hoofdbestanddeel? Totaal onjuist.

Inez
Veterinair Diabetes Consulent

Hans, 28-08-2014 21:16 #3
Levensgevaarlijk advies, al zal het goed bedoeld zijn.
Een kat is een carnivoor geen omnivoor, de meeste katten gaan juist dood door aandoeningen veroorzaakt door graan en groentes, maar ja, … vlees is duur, graan niet!
Denk logisch, kijk naar de natuur.

Liane, 30-09-2013 08:52 #2
Ja hoor natuuurlijk, een kat die worteltjes eet. Geloof je het zelf.

Petra, 24-08-2012 10:01 #1
Hoe krijg je een kat zover om raw food te eten, als deze al 14 jaar Hills voer eet? Ik heb ze laatst gewoon voor de lol eens wat rauwe restjes verse kipfilet voorgezet. Van de drie katten was er maar één die het wilde opeten…

Gr. Petra

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 10
Schrijf mee!