InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De speeltuin van de (jonge) hond

De speeltuin van de (jonge) hond

De speeltuin van de (jonge) hond De speeltuin van de hond kan zo groot zijn als je hem zelf maakt. Voor de een is dat het huis of een gedeelte daarvan, maar voor de ander is er ook weer een tuin of misschien wel een weideveld of het bos. Hoe dan ook, het proces van de opgroeiende hond is er een van volwassen worden met vallen en opstaan. Zaken onderzoeken en vooral veel spelen. Een aantal zaken rond dit proces.

Consequent

Het is niet anders dan bij kinderen, bij het proces van (huis)dieren die opgroeien, is consequent zijn essentieel. Wat mag wel en wat mag niet en dit volhouden, want ook jonge dieren proberen de baas uit. Je ziet het bij jonge katten die langer bij de moeder zitten (tot 13 weken) en die keer op keer door de moeder worden gecorrigeerd tot ze het niet meer doen. Zo maakt moederpoes ze zindelijk, weten dat ze op de kattenbak moeten poepen en plassen. Mogen ze spelen, maar als het onderling vechten wordt, komt moeder tussen beiden en leren ze waar de grens ligt van onderzoeken en regelrecht gevaar.

Vertederend

De hond krijg je al op jongere leeftijd en daar is het proces van de mens al eerder in beeld. Logisch dus dat je het consequente gedrag duidelijk voort moet zetten. Dat wil ook zeggen dat je het vertederende van het jonge dier moet kunnen weerstaan en het jonge hondje een standje moet geven als hij/zij iets doet wat niet mag. Zal je de hond duidelijk moeten maken wanneer deze zijn/haar behoefte kan doen en waar mee gespeeld mag worden en wat niet. Kortom, de speeltuin van het leven als basis naar volwassenheid.

De speeltuin

De jonge hond is ongedwongen en zal ongetwijfeld nog fouten maken die hij/zij in haar volwassen leven niet meer maakt. Althans, als je hem/haar dit leert, want de hond stelt zijn/haar eigen grenzen als jij als baas het niet doet. En natuurlijk is dit anders per ras, want het ene ras is ondernemender en eigenzinniger dan het andere, maar als baas bepaal je het uiteindelijk door te handelen (of juist niet).

Ras

Dat maakt het ook zo belangrijk om je vooraf goed op de hoogte te laten stellen van de karaktereigenschappen van het ras. Sommige hondenrassen hebben nu eenmaal meer duidelijkheid nodig dan andere en daar moet je als baas mee om kunnen gaan. De betere fokker zal hier ook naar kijken als je naar een pup komt kijken.

Wat weetjes over opgroeien…

  • Als je je dier spelenderwijs zaken bijbrengt heb je er zelf ook nog plezier van en het vergroot de band tussen eigenaar en hond.
  • Niet iedere hond staat er voor open om de bek goed gepoetst te krijgen, maar er zijn flostouwen die je als speeltje kunt gebruiken en die tevens het gebit reinigen. Is die uitdaging ook opgelost! Overigens zijn deze speeltjes er in verschillende afmetingen, dus zowel voor het kleine hondje als de grote hond zijn ze te koop.
  • Als je met de jonge hond speelt vergroot dit niet alleen de band, maar groeit het zelfvertrouwen van de hond aanzienlijk.
  • Om de nieuwsgierigheid van de hond te beteugelen zijn er allerlei eenvoudige hulpmiddeltjes te bedenken. Bijvoorbeeld touwen met stevige knopen zijn behoorlijk uitdagend voor de jonge hond en behalve voor de geestelijke groei is het ook goed voor het lichamelijke proces. De hond zal immers van alles proberen om de knoop eruit te krijgen. Ook goed voor het instinct van de hond.
  • De tennisbal blijft een leuk speeltje voor de hond, maar er zijn ook een soort frisbee achtige speeltjes waar de hond achteraan kan rennen. Deze zijn overigens ook nog goed voor tanden.
  • Zorg dat jij de controle houdt over het proces, anders neemt de hond het over!
  • Vermijdt bij het spelen te gladde vloeren. De jonge hond kan zich lelijk bezeren als deze uitglijdt of ergens tegenop loopt.
  • Onderzoek of je hond meer de speurder is of de hond die graag achter die bal aan hobbelt. Je vergroot het plezier als je wat in kunt spelen op waar de hond werkelijk voor gaat, bovendien is dit goed voor het verder ontwikkelen van het instinct.
  • Beloon het goede gedrag met een snoepje, maar overdrijf niet.
  • Straf de hond niet na verloop van tijd, de hond weet dan echt niet meer wat hij mogelijk fout gedaan heeft. Als de hond iets fout doet, direct reageren.
  • Slaan is uit den boze en bekijk waar het dier op reageert. Vaak helpt negeren of corrigeren door het direct nog eens te laten doen, maar dan wel goed.

Rust na gedane arbeid

Als je uitgespeeld bent en je dier is ook moe, zorg dan dat hij/zij direct weet wat zijn/haar plaats is. Heb je een speciale hondenmand of moet de hond op een bepaalde plaats eerst “schoon gemaakt” worden, allemaal zaken waar de hond geen moeite mee heeft, als deze het maar weet. En ook hiervoor geldt consequent gedrag, anders snapt het dier het niet. Maar als je het een beetje handig aanpakt als pup, heb je jarenlang plezier van je huisdier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Een huisdier voor iedereenEen huisdier voor iedereenNederlandse gezinnen hebben vaak een huisdier, het hoort er bij. Wie neemt het initiatief, wat is het effect en waarom n…
Wat kost vakantieopvang voor dieren?Wat kost vakantieopvang voor dieren?In veel gevallen is het niet mogelijk om uw huisdier mee te nemen op vakantie. Voor een kat kunt u vaak nog wel afsprake…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "De speeltuin van de (jonge) hond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!