InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Labrador Retriever

Alles over de Labrador Retriever

De Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo's gebruikt bij de visserij. Het ras Labrador Retriever is rond 1900 in Engeland ontstaan. Na kruising van de Johns-hond met rassen als de Gordon setter, de spaniël, de Flatcoated retriever en de Chesapeake Bayretriever.

Land van Herkomst

Engeland.

Aanleg

Gezinshond, jachthond, blindengeleidehond, drugshond.

Grootte

Reuen: tussen de 56 en 57cm.
Teven: tussen de 54 en 56 cm.

Vacht

Labradors hebben een korte en dikke vacht, met waterafstotende ondervacht. De kleur varieert, ze komen voor in zwart, chocoladekleur of geel. Meestal zijn ze een kleur, maar een witte borstvlek is toegestaan.

Verzorging

Verzorging van de vacht is vooral van belang tijdens de ruiperiode, kam de vacht dan iets vaker door. Indien de hond niet in de rui is is eenmaal per week borstelen voldoende.

Aard

Intelligent, werkwillig, sociaal, vriendelijk, aanhankelijk aan gezin, trouw, verstandig, gehoorzaam. Deze hond heeft een uitstekende neus, wat hem geschikt maakt voor het opsporen van drugs.

Opvoeding

Dit ras is vrij eenvoudig op te voeden. Mede door zijn intelligentie en werkwilligheid. Mocht u deze hond alleen als gezinshond in huis nemen, bedenk dan wel dat deze hond gelukkig wordt van bezigheden. U doet er dan ook goed aan regelmatig iets te ondernemen met uw Labrador, hij werkt graag voor zijn baas.

Sociale aanleg

Als waakhond hebt u aan de Labrador niet bijzonder veel, het is een echte mensenvriend. Met kinderen zal hij dan ook goed omgaan en zich geduldig opstellen. Verder gaan ze ook goed om met andere huisdieren en soortgenoten. Het is wel verstandig ervoor te zorgen dat deze hond hiermee op jonge leeftijd positieve ervaringen opdoet.

Beweging

Deze hond zal zich prima aanpassen aan uw gezin. Maar bedenk wel dat deze hond redelijk veel behoefte heeft aan beweging. Lange wandelingen zijn goed voor de hond om zijn energie kwijt te kunnen. Verder is deze hond dol op spelletjes, met apporteren en zwemmen (labradors zijn dol op water) maakt u hem erg gelukkig.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Labrador Retriever"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!