InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doen

Gezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doen

Gezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doen Zolang een konijn gezond is kom je niet gauw bij de dierenarts. Om de gezondheid van je konijn zelf in de gaten te houden kun je zelf heel gemakkelijk een aantal controles uitvoeren. Let op zijn ogen, orgen, neus, tanden en op zijn vacht of deze er goed uitzien. Wanneer de nagels te zijn moeten deze geknipt worden en ook zijn ontlasting moet in orde zijn. Wanneer een konijn ziek is, wacht dan niet te lang om een dierenarts te raadplegen.

Gezondheid konijn

Konijnen zijn gevoelig voor bepaalde aandoeningen. Ze hebben een erg gevoelig maag- darmstelsel. Als je konijn niet wil eten of de keutels zijn niet goed gevormd moet je naar de dierenarts gaan. Mocht je hiermee te lang wachten kan je konijn vrij snel ziek worden en zelfs sterven. De gezondheid van een konijn kan in een razendsnel tempo achteruit gaan. Bij een gezond konijn kun je zelf een aantal controles uitvoeren om zijn gezondheid in de gaten te houden. Hieronder wordt genoemd waar je op kunt letten.

Ogen

Deze moeten schoon en glanzend zijn. Normaal houdt het konijn dit zelf schoon, maar door een vuiltje in het stro of hooi kan het oog geïrriteerd raken. Mocht er een beetje troep in zijn oogje zitten kun je dit voorzichtig verwijderen met lauw tot lauwwarm water op een watje. Wrijf het vuil voorzichtig naar de ooghoeken toe. Herhaal dit indien het oog een beetje vies blijft.

Neus

De neus moet droog en schoon zijn. Een klein beetje een natte neus kan komen door de ademhaling. Als deze nat is waarbij een snotterige vloeistof aanwezig is kan het wijzen op snot. Mocht dit het geval zijn is het beter om naar de dierenarts te gaan. Het kan zijn dat er antibiotica nodig zijn.

Oren

De oren moeten schoon zijn, ook aan de binnenkant. Mocht je hier korstjes en schilvers aan ontdekken dan kan het oormijt of schurft zijn. Indien je dit aantreft dan is het beter om langs de dierenarts te gaan. Er zal dan een bestrijdend middel worden voorgeschreven.

Tanden

Door te eten slijten de tanden van een konijn. De tanden groeien namelijk altijd door. Konijnen moeten altijd eten tot hun beschikking hebben zodat ze kunnen knagen. De tanden mogen niet te lang zijn en moeten op elkaar aansluiten. Mochten de tanden te lang worden dan kan het konijn niet meer eten. Deze groeien dan vaak door naar binnen toe (oliefantstanden). De dierenarts kan uitleggen hoe je dit zelf thuis kunt bijhouden door de tanden zelf te knippen.

Vacht

De vacht van het konijn moet glanzend zijn en glad aanvoelen. Indien je schilvers of korstjes treft kan het zijn dat hij huidmijt of vachtmijt heeft. Dan is het beter om langs de dierenarts te gaan. Een konijn met langer haar moet geborsteld worden anders kunnen er pijnlijke klitten ontstaan. Bij de staart moet de vacht schoon zijn. Hier mogen geen keutels in vast kleven. Controleer dit regelmatig.

Nagels

Deze mogen ook niet te lang zijn. Zijn ze toch te lang dan kun je het zelf knippen met een nagelknipper. Bij licht gekleurde nagels kun je het leven zien zitten en zie je tot hoe ver je de nagel kunt afknippen. Bij donker gekleurde nagels is dit moeilijk tot niet zichtbaar. Je zou dan een heel klein stukje kunnen afknippen. Bij twijfel kun je vragen of de dierenarts het een keertje wil voordoen.

Bron: SeppH, PixabayBron: SeppH, Pixabay

Overige informatie

Als je konijn los mag rondlopen in huis, moet je goed opletten dat hij niet aan dingen gaat knagen zoals electriciteitskabels of planten die giftig voor hem kunnen zijn. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Het konijn moet ook voldoende lichaamsbeweging krijgen voor een goede gezondheid. Konijnen zijn heel kwetsbaar voor twee virusziekten: myxomatose en V.H.D (Viraal Haemorrhagic Disease). Als je konijn dit virus heeft, is hij meestal niet meer te redden. Het is verstandig om je konijn hiervoor te laten inenten bij de dierenarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Myxomatose bij konijnenMyxomatose is een van de akeligste aandoeningen die uw konijn zou kunnen treffen, slechts 15 tot 20% van de konijnen ove…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Herkomst van het konijnHerkomst van het konijnEr zijn veel dingen geschreven over konijnen qua aanschaf en als huisdier maar waar komen konijnen nou oorspronkelijk va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SimonaR, Pixabay
  • www.dierenforum.nl
  • www.dierenehbo.nl
  • Afbeelding bron 1: SeppH, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Gezondheidscheck huisdier
Schrijf mee!