InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Newfoundlander

De Newfoundlander

De Newfoundlander De Newfoundlander, ook wel de gentleman onder de honden genoemd. Een hond die vaak vergeleken wordt met een beer, maar in zijn karakter meer op een teddy-beer lijkt.

Werkhond

Van oorsprong werd de newfoundlander gebruikt als vissershond voor het binnen halen van de visnetten of het redden van drenkelingen. Een newfoundlander is dan ook uitermate geschikt om te zwemmen. Hij heeft een dubbele waterafstotende vacht en grote krachtige poten waardoor ze vlot door het water kunnen bewegen. Ook hebben ze een soort van zwemvliezen tussen hun tenen, die het zwemmen verder vergemakkelijken. Tegenwoordig wordt er nog steeds aan waterwerken gedaan, waarbij de newfoundlander op een leuke manier, bootjes, dummy's en drenkelingen mag binnen halen.

Formaat

Een newfoundlander valt onder het formaat 'groot' en heeft een schofthoogte van gemiddeld 71 cm voor reuen en 66 cm voor teven. De gewichten zijn respectievelijk 64-69 kg voor reuen en 50-55 kg voor teven.

Vacht

De vacht is dubbel, vlak en dicht en ook olieachtig en waterafstotend. Er zijn drie erkende vacht kleuren binnen de rasgroep. Dit is zwart, bruin en wit-zwart. Het vergt veel werk om een newfoundlandervacht optimaal te verzorgen. Het is dan ook een wekelijks terug kerend ritueel om de vacht van top tot teen uit te kammen. Bij moeilijke vachten, zoals een castratenvacht kan dit zelfs nog vaker nodig zijn.

Karakter

Een uiterst lieve en fijne gezindshond. Hij kan heel goed met kinderen overweg al kan hij door zijn lompe postuur ze nog wel eens omver lopen. Mocht dit gebeuren, zal de newfoundlander onmiddelijk schuld bekennen en zijn spijt tonen, doormiddel van een knuffel of een lik. Wat betreft gehoorzaamheid, kunnen de meeste nog wel wat leren. Ze kunnen wel gehoorzamen, maar de meeste newfy's zijn zeer eigenwijs en gehoorzamen is dan ook meer een uitzondering, dan een regel. De meeste newfoundlanders zijn heel rustig van aard en daardoor goed in huis te houden. Volgens vele rasbeschrijvingen zijn ze liever buiten, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat de newfoundlander graag is, waar zijn baas is, dus baas binnen, newfy ook binnen en omgekeerd.

Gezondheid

Helaas heeft dit geweldige ras ook last van een aantal gezondheids problemen. Zo komen HD en ED door zijn grote, regelmatig voor en er kunnen ook hartproblemen voorkomen.

Tot slot

Denk goed na als je ook verliefd bent geworden op het uiterlijk en het karakter van dit ras. Ze zijn niet alleen mooi en heel lief, maar kosten ook veel tijd. Buiten de intensieve vachtverzorging, moet je je bedenken dat ze na een wandeling een hele verzameling modder, zand, bladeren en takken aan hun poten mee naar binnen nemen. Daarbij zijn newfoundlanders dus niet vies van water en een lekkere duik in een modderige sloot is tijdens een wandeling dan ook niet uitgesloten. Ook dit nemen ze allemaal mee naar huis. Dagelijks stofzuigen en dweilen is met een newfoundlander in huis dan ook geen overbodige luxe.

Denk je na het lezen van dit verhaal: Daar kan ik prima mee leven en de prachtige en lieve newfoundlander maakt alles goed, ga dan op zoek naar een goede fokker, die via de rasvereniging fokt. Hier worden de ouder dieren getest op erverlijke ziektes en de pups goed gesocialiceerd. Dit is zeer belangrijk voor een lang en gelukkig leven samen met een newfoundlander.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "De Newfoundlander"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 11-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!