InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Newfoundlander

De Newfoundlander

De Newfoundlander De Newfoundlander is een grote hond met veel haar, hij wordt wel eens vergeleken met een beer.Het is een sociale,vriendelijke hond die het heerlijk vindt om te zwemmen.

Oorspong

De eerste 'berenhonden' zijn al rond 1100 gesignaleerd op het eiland Newfoundland (Canada). Hier dankt de hond ook zijn naam aan.Het uiterlijk van de honden van toen vertoont al veel overeenkomsten met de huidige Newfoundlander. De honden hielpen hier de vissers om hun netten binnen te halen, ook traden zij af en toe op als reddinsghond als er een visser overboord was geslagen.

Uiterlijk

  • De Newfoundlander is een grote hond.
  • Reuen worden gemiddeld 70 cm en kunnen wel 65-70 kilo wegen.
  • Teven worden gemiddeld 65 cm en wegen ongeveer 50-55 kilo.
  • De Newfoundlander valt mede op door zijn overvloedige beharing. Hij heeft een dubbele, halflangharige vacht die waterbestendig is.
  • De kleurslagen die toegestaan zijn bij dit ras zijn: zwart, bruin of zwart-wit.
  • Bij de zwarte en bruine honden mag er een beetje wit te zien zijn op de borst, staartpunt of tenen.

Karakter

De Newfoundlander is een zachtmoedige hond, welwillend van aard. Een Newfounlander hoort vriendelijk te zijn tegen mens en dier en geen agressie te bezitten. Mocht er echt iets aan de hand zijn dan zal een Newfoundlander zijn gezin beschermen.
Hij is aanhankelijk en volgzaam.Het grootste plezier wat je hem kan doen is om hem te laten zwemmen.

Vachtverzorging

Door zijn overvloedige beharing is goede verzorging van zijn vacht noodzakelijk. Borstel hem iedere week volledig door en vergeet daarbij vooral zijn oren en broek niet, hier komen snel klitten. Als de hond zijn wintervacht verliest kamt u er al snel twee vuilniszakken haar uit, het haar wordt ook wel gebruikt om te spinnen. Lukt u het niet om uw hond te verzorgen breng hem dan regelmatig naar een trimsalon zodat uw hond niet volledig vervilt.

Opvoeding

Uiteraard is het bij een ras van deze grootte belangrijk dat hij goed gehoorzaamt. Het is van belang om direct met een puppycursus te beginnen zodra u de hond in huis heeft. Het is belangrijk om hem een evenwichtige, consequente opvoeding te geven. Vindt u het leuk om verder te trainen met uw hond ga dan waterwerk met hem doen. De waterwerkcurssussen worden door de Nederlandse Newfoundlander Club (NNFC) gegeven op diverse plaatsen in Nederland.Op de website van de NNFC kunt u data en cursusplaatsen vinden waar ze met de Newfoundlanders waterwerk trainen. Hier helpen zij de honden om dat te doen waar ze goed in zijn, namelijk mensen uit het water redden en boten verslepen met mensen erin.

Gezondheid

Net zoals bij veel groten honden heeft ook de Newfoundlander kans op heupdysplasie (HD) en elleboogdysplasie (ED). Beide aandoeningen zijn erfelijk en het is dan ook belangrijk om uw pup te kopen bij een erkende fokker en u goed te laten informeren over de ouderdieren.

Huisvesting

Door zijn dikke vacht, welke goed beschermt tegen regen en kou, is het geen enkel probleem om deze hond buiten te houden.
Uiteraard is en blijft het een gezinshond die graag zijn mensen om zich heen heeft, maar buiten slapen is geen enkel probleem.
© 2009 - 2019 Binkies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Newfoundlander, een echte waterhondDe Newfoundlander is een groot hondenras. Dit hondenras kenmerkt zich door de rust die deze honden uitstralen. Zij hebbe…
Tien grootste hondenrassen ter wereldTien grootste hondenrassen ter wereldWat zijn de tien grootste hondenrassen ter wereld? In het volgende lijstje vindt u tien hondenrassen die de schofthoogte…
De NewfoundlanderDe NewfoundlanderDe Newfoundlander, ook wel de gentleman onder de honden genoemd. Een hond die vaak vergeleken wordt met een beer, maar i…
De Boomer: een populair bastaard hondenrasDe Boomer: een populair bastaard hondenrasDe Boomer is geen officieel erkend hondenras. De Boomer ontstaat uit een kruising van twee hondenrassen. Er zijn veel kr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Inside4, Pixabay
  • NNFC Hondenencyclopedie-J.J.Verhoef

Reageer op het artikel "De Newfoundlander"

Infoteur: Binkies
Gepubliceerd: 02-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!