InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welke puppies kiest u uit?

Welke puppies kiest u uit?

Welke puppies kiest u uit? Pup aanschaffen? Eindelijk naar de fokker om een puppy uit te kiezen. Uw hart bonst, want welke pup moet u kiezen en kunt u kopen? Welke hond kunt u kiezen? Zo klein als de puppies zijn, ze zien immers allemaal schattig uit. Het liefste zou u elke puppy meenemen, maar waar moet u vooral op letten bij het uitkiezen van een puppy? Is het een bekende fokker of niet. Het wordt u uitgelegd.

Wanneer een puppy halen en welke hond wordt het?

Over het algemeen wordt aangeraden een pup mee naar huis te nemen in de zevende of achtste week. Veel later is vaak niet verstandig, omdat de puppies dan te veel aan het ouderlijke nest gewend zijn. Veel vroeger is ook niet goed, omdat het beestje wel de kans moet krijgen tussen zijn soortgenoten rustig op te groeien.

Welke pup of puppies kiest u uit, welke kopen en aanschaffen??

Voordat u een puppy mee naar huis neemt, moet u zorgen dat u thuis voldoende maatregelen voor de ontvangst van de nieuwe telg hebt genomen. Een mooie eigen plek, bijvoorbeeld een klein mandje met deken. U zorgt dat u ingelezen bent, en weet naar welke fokker u wilt gaan. Het uitzoeken van een nieuwe pup is een bijzondere gelegenheid. U doet het niet zo vaak, en u wordt vast verrast door de vaak onaangepaste nieuwsgierige reacties van de nieuwe pups.

Elke pup is weer anders

Eerst hebt u een goede fokker gekozen en een afspraak gemaakt. Dan gaat u er heen. Al of niet met meerdere personen. Een vervoerskennel op de achterbank van de auto. Aangekomen gaat u het nieuwe nest bekijken. Als er nog meerdere in het nest zijn, zult u al snel zien dat de ene pup veel rustiger is dan de andere. De ene rent naar u toe en loopt de andere puppie omver. Weer een ander is een stuk rustiger en misschien zelfs teruggetrokken.

Welke pup wordt het?

Men kan stellen dat de meest drukke en opdringerigste puppy waarschijnlijk de avontuurlijkste en dominantste hond zal zijn. Dat hoeft niet erg te zijn als u gewend bent aan honden en tegen een stootje kunt. Onder goed leiderschap kunt u er een uitstekende lieve hond aan hebben. Maar meestal zoekt men een puppy uit die niet te wild, maar ook niet te rustig is. Neem vooral voldoende tijd voor uw keuze, en laat u door de fokker niet overhaasten. Bekijk ze goed, en houd in de gaten hoe ze op u reageren. Een verlegen hond kan even later minder verlegen blijken dan u dacht. Hoe reageren ze op u. Zien ze er gezond uit, en hoeveel puppy's zijn er nog over. Of wilt u misschien toch een wat oudere pup. Vragen die u zelf moet beantwoorden.

De fokker is trots op zijn honden en wil weten waar de hond heen gaat

Vaak zal de fokker op zijn beurt ook een paar dingen van u willen weten:
  • Hoe woont u? In de stad, of buiten?
  • Hebt u een tuin en voldoende ruimte?
  • Hebt u veel tijd vrij voor de hond?
  • Waar kunt u de hond uitlaten?
  • Hebt u al ervaring met honden?
  • Kent u het ras?

Vragen aan de fokker stellen

Vraag de fokker welk voer hij de puppies geeft. En vraag wat mee, zodat het diertje niet plotseling wordt geconfronteerd met volledig nieuw voedsel en een nieuw voedingsschema. Vraag iets uit het nest mee. Dan zal de puppy eerder aan het nieuwe huis wennen. Vraag om een stamboom, als die er is. En vraag naar de inentingskaart en de eventuele resultaten van eerdere onderzoeken bij de pup. Vraag de fokker dus de oren van het lijf, want ook die kans hebt u maar één keer.

Slot

Neem bij het uitkiezen van een pup goed de tijd. Bereid u zich voor en ga dan kijken. Als een pup uw hart heeft veroverd, zal het u niet meer loslaten. Veel plezier met uw nieuwe pup.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke puppies kiest u uit?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Puppy
Schrijf mee!