InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Met uw nieuwe puppy naar de dierenarts

Met uw nieuwe puppy naar de dierenarts

Met uw nieuwe puppy naar de dierenarts Als u net een nieuwe puppy bij een kennel of fokker hebt opgehaald, is het altijd goed om voor controle ook snel met de nieuwe pup bij de dierenarts langs te gaan. Die verricht een eerste consult en zal u verder adviseren. Ook als een hond al wat ouder is zal een jaarlijks bezoek aan de dierenarts noodzakelijk zijn voor de jaarlijkse inentingen om zo een enge ziekte te voorkomen. Gaat u met uw hond naar het buitenland dan kunnen ook een aantal inentingen verplicht zijn zoals tegen hondsdolheid.

Wanneer kunt u uw puppy afhalen bij de fokker?

U haalt de nieuwe puppy na 7 à 8 weken bij de fokker af. Als het goed is heeft er al een eerste onderzoekje plaats gevonden en is het hondje gezond verklaard. Maar ook in dit geval is het goed om met uw nieuwe aanwinst bij uw eigen dierenarts langs te gaan. Waarschuw uw dierenarts even dat u er binnen korte tijd aankomt. Om te voorkomen dat de pup op de terugreis wagenziek wordt is het verstandig, om de pup niet vlak voor vertrek eten te geven. Het handigst is een vervoer in een kleine bench of vervoerskennel. Als hij niet te wild is, past hij prima in uw schoot op een dekentje of grote handdoek. Als iemand anders rijdt natuurlijk.

De wachtkamer van de dierenarts

U moet uw puppy en hond goed inenten. Omdat een pup vaak nog onvoldoende is ingeënt, is het beter om voorlopig openbare ruimten zo veel mogelijk te vermijden. Dat geldt nog des te meer voor de wachtkamer van een dierenarts, waar per definitie ook zieke honden en andere dieren komen. Het is dan ook beter, om even buiten in de auto te wachten, en de puppy op afroep naar binnen te dragen. Letterlijk dragen, omdat ook de vloer voor het jonge beestje nog te onveilig is.

Met uw puppy naar de dierenarts

De dierenarts zal de puppy grondig onderzoeken. Elk kwaaltje kan maar beter zo snel mogelijk worden vastgesteld, om er ook zo snel mogelijk wat aan te doen. De arts betast het dier uitvoerig, bekijkt de ogen, het gebit, de motoriek, luistert naar het hart, bekijkt de huid op ziekten en ongedierte en zo verder. Kortom hij bekijkt of de puppy volledig gezond en fit is. Soms zal een doorverwijzing noodzakelijk zijn. Het diertje wordt gewogen en zo nodig ontwormd of u krijgt een worm kuur mee. Als de puppy nog geen chip onder de huid heeft gekregen, zal dat waarschijnlijk ook meteen gebeuren. Zo kan de pup, wanneer hij onverhoopt eens wegloopt, ook weer gemakkelijk worden getraceerd.

Alles wordt vermeld op een patiënten kaart. De arts zal u ook volledig inlichten over de noodzakelijke inentingen. Ook zal hij u adviseren over het voer, dat u het beste kunt geven, en hoe vaak de puppy gevoerd moet worden.

U bent er toch

Nu u toch bij de dierenarts bent moet u maar meteen vragen wat u weten wil. Over hoe u het beestje het beste kunt verzorgen, waar u op moet letten, en hoe u de puppy zo snel mogelijk zindelijk kunt maken. Bedenk al vast een aantal vragen voordat u naar de arts gaat en lees al wat boeken of artikelen over het opvoeden van de pup. Want bedenk wel dat deze puppy, straks een mooie hond, nog vele jaren uw kameraad zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met uw nieuwe puppy naar de dierenarts"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Puppy
Schrijf mee!