InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Zelf je Kat trainen door middel van kattentraining

Zelf je Kat trainen door middel van kattentraining

Zelf je Kat trainen door middel van kattentraining Je kat trainen. Het kan echt. In dit artikel meer over hoe je met je poes of kat kunt trainen met als doel bepaald gedrag af of aan te leren. Het zijn eenvoudige oefeningen die je gewoon thuis kan doen met je huisdier. De kattentraining kost niet veel tijd. Kittens maar ook volwassen poezen en katten vinden de training leuk en ervaren voldoening omdat de training hen uitdaagt. Lees in dit artikel hoe het in zijn werk gaat om je kat te trainen met behulp van kattentraining.

Omgeving tijdens de training van de kat

De omgeving dient in eerste instantie rustig te zijn. Weinig afleidingsfactoren dus. In een later stadium kun je meer prikkels in de omgeving toelaten. Je kunt dus het beste een klein kamertje kiezen voor de eerste oefeningen.

Tijdstip van de training van je kat

Het is het beste als de kat trek heeft. In de natuur moet de katachtige ook veel voor zijn of haar voedsel doen. Het is het beste om consequent te zijn met je tijdstip. Bijvoorbeeld elke dag voor het avondeten.

Beloning bij de kattentraining.

De training is gebaseerd op het belonen van goed gedrag en niet belonen van slecht gedrag. Dus is niet gebaseerd op straffen van je huisdier. De beloning kan een favoriet snackje / brokje of iets anders zijn waar de kat dol op is. Als het maar iets is wat extreem de aandacht trekt van je kat. Neem niet iets waarvan je normaliter niet wil dat de kat er aan zit. Want de kat weet uiteraard niet dat de tonijn die 's middags als beloning geldt , 's avonds verboden terrein is (bijv als de tonijn op uw toastje zit).

Hulpmiddelen bij de training van de kat

Andere hulpmiddelen kunnen een stokje zijn om iets aan te wijzen of een 'clicker' die ook wel gebruikt wordt bij hondentraining. Zodra de kat iets doet waartoe je hem opdracht gegeven had klik je en geef je de beloning. de clicker zal op den duur geassocieerd worden met de handeling.

Een zeer belangrijk hulpmiddel is je stem. Zodra de kat iets doet dat in de richting gaat van het gevraagde gewenste gedrag prijs je hem uitbundig. Bijvoorbeeld goed zo... (naam van je dier). Doe dit met een hoge stem. Doe dit uiteraard niet als de kat niet doet wat je van hem of haar vroeg.

Zodra de kat daadwerkelijk doet wat de bedoeling is, geef je hem/haar zijn beloning en tegelijkertijd prijs je met de hoge stem nogmaals.

Voorbeeldoefening met je kat:

Je begint de training met een openingswoord met hoog stemgeluid. Bijvoorbeeld 'Training!" Je wil dat je kat naar je toe komt.
Je neemt een beloning in je hand (mag zeer klein zijn ivm te dik worden) Als de kat het maar graag wil ontvangen. Je roept je kat bij je bijvoorbeeld: naam van je kat+KOM. Je houdt ondertussen de beloning tussen ringvinger en wijsvinger op ooghoogte van de kat.

Bij de allereerste oefening kun je de beloning nog voor de neus houden van je kat en als ze er aan snuffelt prijzen met goed zo. Zodra de kat het uit je hand neemt click je en prijs je uitbundig met hoge stem. (Goed zo +naam kat) Daarna opnieuw hetzelfde maar zodra je kat er aan ruikt trek je het iets bij hem of haar vandaan. Zodra je kat er achteraan gaat flink prijzen met goed zo en vervolgens click je en geef je de beloning en prijs je opnieuw uitbundig. Zo steeds iets meer afstand. Totdat je aan de andere kant van de kamer kan gaan zitten en je kat bij je komt zodra je zijn naam zegt en kom er achter aan. In een veel later stadium kun je het ook proberen zonder beloning of het afwisselen.

Zitoefening bij je kat:

Je kunt de kat leren om te gaan zitten. Je roept hem bijvoorbeeld bij je zoals bij bovenstaande. Zodra je kat gearriveerd is. Houd je de beloning een klein stukje boven de neus en beweegt het richting oren. Je kat zal de beloning volgen en hierdoor in een zithouding gaan zitten. Zodra ze dit doet. Wederom clicken, prijzen, en beloning geven. Wederom met hoge stem.

In de winkel zijn boekjes verkrijgbaar over dit onderwerp. Omdat er een heel scala aan oefeningen bestaat zou ik iedereen aanraden zodra je je kat wil trainen deze te kopen. Je kunt je kat zelfs leren op het toilet te gaan. Ik ben nog niet zo ver in het trainingsproces maar als het gelukt is dan zal ik mijn ervaringen delen. Zodra je de training met je kat wil stoppen voor die dag (bijvoorbeeld na ca. 10 min.) zeg je met hoge stem 'Training Klaar!''

Tot slot

Iets dat zeer belangrijk is bij de kattentraining is consequent zijn. Het is voor de kat niet te begrijpen dat iets op het ene moment zus moet en het andere moment zo. Probeer dagelijks te oefenen op hetzelfde moment van de dag. De kans bestaat dat je kat uiteindelijk al zit te wachten op zijn training zodra het dagelijkse tijdstip aangebroken is.

Het is en blijft altijd zo dat iedere kat anders is. Iedere kat zal dus verschillend reageren en dit dient gerespecteerd te worden. Kijk dus ook naar het karakter van je huisdier en houdt hier rekening mee. Als je ziet dat je huisdier er geen plezier in heeft stop dan met de training en vraag hulp aan de dierenarts/dierenpsycholoog bij evtuele gedragsproblemen. Succes met de training en veel plezier!
© 2007 - 2019 Mirthe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Aanschaffen kat: poes of kater?Aanschaffen kat: poes of kater?Als je een kat in huis wilt nemen, heb je de keuze tussen een poes of een kater. Tegenwoordig is het gebruikelijk, dat a…
Kattengenetica: de basisEen combinatie maken van twee katten: leuk, maar welke kleurtjes zullen de kittens krijgen? Krijgen ze kort of lang haar…
Bronnen en referenties
  • Train uw kat in 10 minuten per dag

Reageer op het artikel "Zelf je Kat trainen door middel van kattentraining"

Reacties

Tirza, 10-06-2013 13:27 #3
Mijn kat is nu 2 en ze is nogal druk, ze kan mensn die ze niet kent nogwel eens aanvallen, maar ik vertrouw haar volledig. ze slaapt ook elke nacht naast mijn hoofd, daarbij heeft ze ook een spastische staart (een krul in dr staart) daar heeft ze voor de rest geen last van. Omdat ik een eigen paard had heb ik al een clicker gekocht, maar omdat ik daarmee gestopt ben leek het me een leuk idee om dat dus met mn kat te doen. Ook hebben mn buren een kat en die komt wel eens binnen. mijn kat is daar soms niet zo blij mee maar mijn kat mag wel bij haar naar binnen, dus eigenlijk heb ik 2 katten, een van de buren die bij mij komt, maar dat doet de mijne ook bij hun. Daar is het geen probleem en hebben ze nooit ruzie, dat komt omdat mijn kat daar is met de vakantie. Maar hier is de buurkat zo'n 3 of 4 x per dag en ik hoop dat mijn kat haar zo snel mogelijk accepteert. Mijn kat heeft ook een eigen voerbak en kattenbak bij de buren. Maar zou ik dus de training voor mijn buurkat en mijn kat kunnen zien als vrijheidsdressuur met paarden? En hoelang duurt het voordat mijn 2 katten aan elkaar gewent zijn? (Het gaat trouwens al veel beter en ze kunnen niet zonder elkaar, het heeft nog meer te maken met territorium)?

Brenda, 10-01-2013 11:12 #2
Hallo,

Ik heb een Britse korthaar poes, die angstig en schrikachtig is. We kregen haar toen ze een jaar oud was maar er is nooit iets vervelends gebeurd. Heeft u hier nog tips voor b.w training, naast alles met nog meer geduld doen?

Alvast bedankt!

Coco, 28-04-2009 20:22 #1
Beste katten en poesenliefhebber,
Aangezien mijn kat af en toe argessief gedrag vertoond (krabben op onverwachte momenten) ben ik opzoek naar een cursus waarbij ik met Sipie, mijn kat, langs zou kunnen gaan om dit gedrag af te leren.
Ze heeft een 'traumatische jeugd' gehad, mogelijk dat julliehier iets op weten.
Alvast hartelijk dank.
groeten, mede van Sipie die die af en toe ondragelijke is
Coco Reactie infoteur, 07-05-2009
Hallo Coco,

Ik heb even voor je gekeken. Het beste kun je op google ' kattengedrag' en ' cursus' invullen dan krijg je veel resultaten met cursussen m.b.t. kattengedrag.

Hopelijk heb je hier iets aan. Laat nog eens weten hoe het afgelopen is.
Succes met Sipie.

Infoteur: Mirthe
Laatste update: 03-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!