InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De evolutie hond tot huisdier

De evolutie hond tot huisdier

De evolutie hond tot huisdier De evolutie van wolf tot hond en van hond tot huisdier is een interessant proces. Honden zijn al vele duizenden jaren bij ons als trouwe kameraad en beschermer. Die relatie gaat zeker al 50.000 jaren terug. Met de wolf als verre voorouder is het goed om bij het instinct van hond en wolf stil te staan. Van puppy tot volwassen hond. De hond als uw beste vriend, maar een hond blijft een roofdier volgens dog whisperer Cesar Millan. Als u dat in de gaten houdt, hebt u er veel plezier van. Zorg dat u de pack leader bent. Calm en submissive is een andere bekende uitspraak.

Cesar Millan is the dogwhisperer

Cesar Millan werd op 12 mei 1969 geboren in Guadalajara, Mexico. Vanaf ongeveer zijn dertiende levensjaar viel op dat hij altijd honden om zich heen had. Sindsdien wilde hij de beroemdste hondentrainer in de wereld worden en vertrok hij naar de Verenigde Staten om deze droom waar te maken. Hij richtte er zijn Dog psychology center op, waar hij probleemhonden opnieuw opvoedt en rehabiliteert volgens zijn eigen methode. Hij staat aan het hoofd van de The Cesar and illusion Millan Foundation die als doel heeft om asielen en opvangcentra voor honden in heel Amerika financieel te ondersteunen. Hij staat ze desgevraagd ook bij met zijn geweldige expertise op het gebied van rehabilitatie van probleemhonden. Essentieel daarbij is ook de opvoeding van de hondeneigenaren. Alleen dan is een succesvolle langdurige rehabilitatie mogelijk, omdat de eigenaren hun honden moeten leren begrijpen. Vaak genoeg ligt het probleem niet bij de hond, maar bij de eigenaar van de hond. Zorg dat uw hond calm en submissive is en zorg voldoende beweging voor uw hond.

De mens, evolutie en de wolf, de domesticatie

Op enig moment in de geschiedenis hebben de wolf en de mens een belangrijk pact gesloten. Vele wetenschappers denken dat dat al 15.000 tot 20.000 jaar geleden gebeurde. De wolf werd door de mens gebruikt bij de jacht, het bijeenhouden van de kudde en de bescherming van huis en haard. De wolf op zijn beurt kreeg op die manier op eenvoudige wijze van de mens zijn noodzakelijke voedsel. Een mooie en logische symbiose die tot de huidige domesticatie heeft geleid. Maar het is goed te beseffen dat de oorspronkelijke driften en instincten van de wolven nog steeds in de huidige generaties honden terug te vinden zijn. Zo ontstond de Canis Lupus Familiaris, de getemde wolf.

De roedel van de hond

Een groep wolven bestaat gemiddeld uit zeven dieren, waarbij iedereen afhankelijk is van de prooidieren die moeten worden gevangen, en iedereen een vastomlijnde rol heeft. Er heerst in de roedel een zeer strenge rangorde. Iedereen weet zijn plaats. Elk dier houdt continu in de gaten of het misschien een plaatsje hoger op kan klimmen. De leider, de alphawolf, is weliswaar de baas, maar niemand in de roedel is echt onaantastbaar. Verzwakt de alfawolf, dan zal een andere wolf proberen hoger op te klimmen. Duidelijkheid in de roedel geeft rust. Onduidelijkheid geeft onrust. De alphawolf mag overal gaan en liggen waar hij wil. Hij gaat voor, en bepaalt wat er gebeurt.

De hond, evolutie en het gezin

In de kern heeft de hond dezelfde instincten als de wolf. Aanvankelijk ziet de hond alle gezinsleden als hoger geplaatst in rangorde dan hij zelf. Het gezin is zijn roedel, en de gezinsleden moeten niet tegen de wolven wetten zondigen. Dan kunnen er rare dingen gebeuren, doordat de hond zal proberen een paar stappen hoger in de hiërarchie te komen. Dit kan uitmonden in fikse beten en andere narigheid. Zijn instinct dwingt hem daartoe, ook al wil hij het zelf niet. Zelf heb ik wel gezien dat een hond lelijk deed naar zijn baas, daar vervolgens van schrok en er daarna duidelijk spijt van had. Maar het kwaad is dan vaak al geschied. Bekend zijn ook de voorvallen, waarbij de hond op de bank mag liggen. Bijvoorbeeld op de plek van de baas, wanneer die er toch niet is. Dat is volstrekt verkeerd. Er zal een moment komen dat de baas op zijn eigen plek wil gaan zitten en de hond daar geen genoegen mee zal nemen. Een aarzelende leider is immers een gevaar voor de hele groep.

Lief huisdier

Begrijp me goed. Ik zelf heb meerdere grote honden en het zijn voor mij schatten van dieren. Maar het blijven dieren, waarvan u moet de roots en omgangsregels goed moet kennen. De ene hond is duidelijk de andere niet, en het ene ras is duidelijk veel feller dan het andere. En het is uiterst verleidelijk om vaak met uw hond te knuffelen. Zeker als het nog puppies zijn. Maar toch, laat bijvoorbeeld nooit een klein kind alleen met een hond in de kamer. Hoe lief de hond ook is, hij zal proberen de baas te spelen. Hoe klein de beet ook is, het is schadelijk en vervelend, en u kunt het maar beter voorkomen. Daarom nog enkele tips.

Enkele tips

Enkele eenvoudige tips ter bescherming van u, maar ook uw hond:
  • Als wordt aangebeld. Ga zelf eerst naar de deur. De leider verkent het terrein, en niet de hond. Zo voorkomt u dat de hond agressief naar de deur rent, en de gast lastig valt.
  • Neem geen hond op de bank, op schoot of in bed. U bent de leider, uw positie is hoger.
  • Als de hond aan de lijn loopt. U bepaalt wat gebeurt. Dat betekent ook dat de hond niet voor u moet lopen en in feite u uitlaat. Laat de hond ook niet trekken.
  • Probeer de hond iets te leren. Laat de hond iets doen voordat hij wat krijgt. Geef duidelijke commando’s en niet te veel overexposure.
  • Een hond op de rug is kwetsbaar. Leg uw hond, zeker als hij nog jong is, regelmatig op de rug. Bijvoorbeeld om hem te borstelen. De rugpositie maakt hem onderdaniger. Kijkt u maar eens op straat als twee onbekende honden elkaar ontmoeten. Als er eentje op de rug gaat liggen, gebeurt er niets vervelends, maar geeft een hond wel aan onderdanig te zijn. Puppy's doen dat van nature ook uit zelfbehoud.
  • Als u thuis komt, begroet dan eerst de mensen en daarna de hond.

Wolfman Shaun Ellis

Uiterst interessant en opvallend is Wolfman Shaun Ellis. Hij huilt, likt, gromt en eet zelfs het vlees van karkassen om als soortgenoot opgenomen te worden in een roedel van wolven. Deze Ellis leerde een onderdanige rol aan te nemen in een wolvenroedel en ondervond dat geur belangrijk is in de overlevingsstrijd. Hij weet er zo als mens tussen de wolven stand te houden. Al met al een uiterst interessant schouwspel, dat al enkele keren via Discovery Channel is uitgezonden.

Tots slot Cesar Milan

Kent u the dog whisperer van National Geographic nog niet voldoende, dan moet u als hondenliefhebber dat programma van Cesar Milan eens bekijken. U leert zo echt hoe u met honden moet omgaan. Met een aantal eenvoudige tips maakt u zo van elke hond uw beste vriend. Cesar was op 21 mei 2012 in Nederland in Ahoy en is regelmatig te zien op National Geographic. Maak van uw hond een trouwe huisgenoot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Domesticatie van de hondDomesticatie van de hondOnder domesticatie word verstaan het tot huisdier maken van wilde dieren. De mens maakt al eeuwenlang wilde dieren tot h…
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap komt zeer veel voor bij honden. Vele hondeneigenaren krijgen er dan ook vroeg of later mee te maken.…
Een huisdier voor iedereenEen huisdier voor iedereenNederlandse gezinnen hebben vaak een huisdier, het hoort er bij. Wie neemt het initiatief, wat is het effect en waarom n…
Elementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanElementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanCesar Millan, de Dog Whisperer van de gelijknamige televisieserie, houdt zich bezig met het resocialiseren (‘rehabilitat…

Reageer op het artikel "De evolutie hond tot huisdier"

Reactie

Patty van Leijsen, 29-02-2012 17:49 #1
Er wordt in iedere aflevering wel gezegt dat je de dingen die Cesar uitvoert alleen bij je hond mag proberen onder toezicht van een gedragstherapeut. Dit omdat er veel meer dingen achter zitten dan alleen een tikje in de nek geven, of een ruk aan de riem geven. Timing is heel belangrijk en mocht je dit niet goed beheersen kun je juist je hond verpesten.
Leuk programma, maar hou het bij er naar kijken om ongelukken te voorkomen. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Patty van Leijsen,
Het is inderdaad interessant om te zien hoe Cesar elke keer allerlei probleemgevallen oplost. Wat je daarvan zelf in de praktijk kunt brengen, hangt ook heel sterk van je hond af. Leerzaam is het zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Puppy
Reacties: 1
Schrijf mee!