InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Puppy chippen verplicht vanaf 2012

Puppy chippen verplicht vanaf 2012

Puppy chippen verplicht vanaf 2012 Vanaf 2012 is het verplicht om alle puppy’s te chippen. Mensen die een puppy kopen, moeten er dan alert op zijn of een puppy is geregistreerd of gechipt. Wat houdt het chippen van puppy’s in? Wat zijn de kosten van het chippen van een puppy?

Puppy chippen verplicht in 2012

Vanaf 2012 moeten alle pasgeboren honden worden gechipt. Het gaat om ongeveer 100.000 puppy’s per jaar. Het doel van deze maatregel is het aanpakken van misstanden in de handel en fokkerij. Met de chip kan de herkomst van een hond worden achterhaald. Zo kan men bepalen wie de eigenaar van een mishandelde of verwaarloosde hond is. De maatregel zou ook effectief kunnen zijn voor het aanpakken van fokkers die wet – en regelgeving aan hun laars lappen.

Eigenaar strafbaar

Als een eigenaar de puppy niet laat chippen, dan is hij in overtreding en dus strafbaar. De hond is dan illegaal. Daarom moeten mensen die een puppy willen kopen in de gaten houden of de puppy is gechipt en geregistreerd.

Wat is een chip?

Een chip is een klein, glazen buisje, ter grootte van een rijstkorrel, dat elektronica bevat. Met een scanapparaat kan het unieke nummer worden afgelezen, waardoor de herkomst van de hond te achterhalen is. Het ligt voor de hand dat de chip in de toekomst zal worden gebruikt om gegevens over de gezondheid van het huisdier uit te wisselen. De chip is al verplicht als een eigenaar zijn hond wil verzekeren of naar het buitenland wil gaan.

Inbrengen van de chip

De chip wordt ingebracht onder de huid met een dunne, scherpe injectienaald. Daar blijft hij in principe levenslang zitten, hoewel een kleine verschuiving van enkele centimeters mogelijk is. Spookverhalen over een chip die uiteindelijk in de hond zijn staart terecht zijn gekomen, zijn echter zwaar overdreven. Het inbrengen doet geen pijn: het gevoel is vergelijkbaar met een inenting. Als je toch wilt dat je hond niets voelt, kun je er ook voor kiezen om de chip te laten inbrengen tijdens een castratie of sterillisatie van de hond.

Puppy chippen: kosten

Wat kost het om je hond te laten chippen? De dierenarts rekent voor het chippen van je huisdier een consult. Daar komt nog een bedrag bij voor het plaatsen van de chip. Dierenartsen zijn vrij om zelf hun tarieven vast te stellen. De gemiddelde kosten liggen tussen de € 30 en € 50.

Voordelen en nadelen chippen van huisdieren

De chip is een handig identificatiemiddel. Adresgegevens van de eigenaar zijn gemakkelijk te achterhalen. Het inbrengen doet nauwelijks pijn, de chip blijft levenslang zitten en is onzichtbaar. De nadelen zijn dat er een scanapparaat nodig is om het unieke nummer af te lezen. Maar iedere dierenambulance en dierenartspraktijk heeft tegenwoordig een scanapparaat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gellinger, Pixabay
  • RTL Nieuws
  • Stentor

Reageer op het artikel "Puppy chippen verplicht vanaf 2012"

Reactie

Ron, 02-11-2011 10:43 #1
Dit is allemaal erg mooi, maar gaat alleen voor Nederland gelden. Eigenlijk zou dit op Europees niveau moeten worden doorgevoerd, want de meeste bonafide fokkers zitten in Oostblok landen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!