InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een huisdier voor iedereen

Een huisdier voor iedereen

Een huisdier voor iedereen Nederlandse gezinnen hebben vaak een huisdier, het hoort er bij. Wie neemt het initiatief, wat is het effect en waarom nemen we eigenlijk een huisdier.

Voor iedereen?

Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens hebben een huisdier en bij ruim 40% daarvan gaat het om een hond of kat. De kat is nog steeds het populairste, bijna 3,5 miljoen van deze viervoeters lopen in Nederland rond. Toch komen er ieder jaar ruim 70.000 honden en katten in het asiel terecht, dus moeten we ons wellicht afvragen of de beslissing een hond of kat te nemen altijd doordacht is. Uit onderzoek (Universiteit van Utrecht) is gebleken dat ouders er blindelings vanuit gaan dat een huisdier voor je kind altijd goed is. De beslissing een hond of kat te nemen is immers ook een verbintenis voor pakweg 15 jaar aan te gaan.

Waarom?

Neemt niet weg dat het overgrote deel welkom is en algemeen als positief voor de lichamelijke en geestelijke gesteldheid te boek staat. Naast verantwoordelijkheidsgevoel bij kinderen kweken, is voor ouderen het minder eenzaam voelen ook een positief aspect aan het houden van huisdieren (H.O.B.B.O. is een stichting die dieren bij ouderen “ op bezoek” laat komen). Daarnaast komen termen als aaibaarheid en gezelligheid boven als er over een huisdier wordt nagedacht.

Welk dier?

  • een jonge hond kauwt overal op
  • een katje slaat met gemak overal de nagels op uit.
  • een hamster is een nachtdier en slaapt veel overdag.
Zo zijn er allerlei argumenten positief en negatief te bedenken en vooraf te beslissen wat wel en niet acceptabel is, wat gewenst is, is dus belangrijk.

Huisvesting

De hond heeft zijn mand, de kat een kussen of wat dan ook, maar hoe zit het met konijnen, cavia’s, marmotten, vogels, hagedissen of spinnen? Gebleken is dat veel “gekooide” dieren in te kleine kooien/bakken gehouden worden. De dierenwinkel heeft ze in alle soorten en maten, maar de dierenarts kan ook een advies geven. Goede voorlichting over kooien, aankleding kooien en voeding is belangrijk. Via internet zijn er allerlei sites te vinden, maar de startpagina voor dieren heeft een totaalplaatje waar je alle informatie kunt vinden.

Met zoveel huisdieren in Nederland kunnen we wel stellen dat een huisdier zeer gewenst is, neemt niet weg dat impulsief een huisdier kopen niet goed is. Voorlichting door deskundigen en ervaringen uit familie of vriendinkring kunnen prima helpen bij het beslissen wat voor huisdier er gaat komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een huisdier voor iedereen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dierenrijk
Schrijf mee!