InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom de kat chippen?

Waarom de kat chippen?

Waarom de kat chippen? De hond laten we al langer chippen, maar inmiddels is de kat laten chippen ook meer gemeen goed geworden, soms wordt het zelfs al verplicht gesteld. Maar hoe werkt het en wat zijn de voordelen van het laten chippen van de kat?

Waarom?

De beste reden is nog steeds dat weggelopen huisdieren beter gevonden kunnen worden. Om verschillende redenen komen weggelopen huisdieren niet meer terug, maar de kans wordt aanzienlijk vergroot als het dier een chip heeft.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren om je kat die weggelopen is, terug te vinden. Zo is er de aloude halsband/ketting voorzien van een kokertje of penning. De tatoeage was er ook altijd een, maar is al vanaf 2002 verboden. Bovendien had deze als nadeel, dat het enig moment niet goed meer te zien was. En dan is er de beste manier, de chip.

Wat is het precies?

In een buisje van polymeer zit een microchip (met een spoeltje, de antenne) De chip is erg klein, 13,4 mm lang en een doorsnee van 2 mm. Het polymere buisje zorgt er voor dat de microchip niet wordt afgestoten of door het lichaam aan de wandel gaat. Het buisje wordt op deze manier snel ingekapseld en heeft een onbeperkte levensduur. Het ingekapselde buisje is niet van buitenaf zichtbaar.

Op de microchip staat een unieke code en het spoeltje stuurt deze unieke code vervolgens naar het afleesapparaat. Alle dieren staat geregistreerd bij de Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (NDG). Het betreft een stichting zonder winstoogmerk.
Als je enig moment gaat verhuizen kan je je adreswijziging eenvoudig doorgeven (wat in de praktijk nog wel eens vergeten wordt) middels een te downloaden formulier. De kosten zijn € 4.50 voor de administratieve verwerking en er volgt een schriftelijke bevestiging.

Hoe werkt het nou?

Als je de kat laat chippen dat wordt er een formulier ingevuld van het NDG. De volgende gegevens worden geregistreerd.
  • naam
  • soort
  • dieren
  • geboortedatum
  • adresgegevens eigenaar
  • adresgegevens dierenarts
Op dit formulier staat ook de barcode met het unieke nummer (15 cijfers). Zowel de eigenaar als de dierenarts ondertekenen het formulier.

De chip plaatsen

De chip is eenvoudig te zetten. Links van de schouderbladen wordt er een stevige plooi gepakt en een speciale naald wordt onder de huid gezet. Vervolgens wordt de chip onder de huid geschoten. Een seconde of 2 en dan is alles klaar en de kat merkt er nauwelijks wat van.

Vervolgens zal de dierenarts met het afleesapparaat over de plaats gaan waar deze de chip gezet heeft en leest zo de code. Een stikker met de code komt in het kattenpaspoort en het nummer wordt eveneens in de computer gezet.
Het formulier wordt vervolgens opgestuurd en dan vindt de registratie plaats bij het NDG. Ten completering van het geheel krijgt de eigenaar van het die een kaartje met alle gegevens en de code toegestuurd.

Kosten

De dierenarts zal het consult in rekening brengen en de chip + afhandeling richting het NDG (aanmelden kost € 4,50). Het exacte bedrag is dus niet te noemen (consult alleen kan variëren van € 17.50 tot € 30,00), bovendien mogen dierenartsen in het kader van de mededingingswet geen adviesprijzen meer hanteren. Maar totale kosten blijven over het algemeen onder de € 40,00.

Tot slot

Ook in het buitenland is een chip belangrijk en voor bepaalde onderzoeken is het nodig de kat een chip te hebben gegeven. Daarnaast zijn er verzekeraars die het inmiddels verplicht stellen. Alles bij elkaar dus zeer zinvol de kat, en dat mag ook al als kitten, een chip te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Puppies moeten in 2012 gechipt wordenPuppies moeten in 2012 gechipt wordenAlle honden moeten in 2012 worden gechipt. Dit heeft de overheid besloten. Maar waarom moeten jonge hondjes een chip dra…
Huisdieren laten chippen, voor- en nadelenHuisdieren laten chippen, voor- en nadelenHet chippen van een huisdier houdt in dat het dier een chip onder de huid krijgt ingebracht waardoor het altijd zijn per…
Chippen hond of kat: regels, tips en hoe het werktChippen hond of kat: regels, tips en hoe het werktDoor je huisdier te chippen, zorg je ervoor dat het dier altijd naar jou terug te leiden is. Ontsnap het dier eens of ra…
Met een chip kan je huisdier gerust op stapMet een chip kan je huisdier gerust op stapJaarlijks raken er meer dan 30.000 huisdieren in ons land hun baasje kwijt. Een groot deel van deze dieren wordt terugge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Waarom de kat chippen?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 27-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!