InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Munchkin alias Teckelkat

De Munchkin alias Teckelkat

De Munchkin is een niet zo'n bekend ras en wordt op het internet ook wel aangezien voor een 'gefotoshopte' kat, dit komt door de korte pootjes die door een spontane mutatie ontstaan zijn. Desondanks is dit ras er niet minder speels om en kan perfect klimmen. Het enige wat ze niet goed kunnen is springen. De Munchkin, ofwel Teckelkat, een vriendelijke huisgenoot die zich erg aan zijn baasje hecht.

Karakter

De Munchkin is een vriendelijke sociale kat die goed kan met honden en kinderen. Ze zijn speels, en ondanks hun korte pootjes hebben ze geen problemen met klimmen. Springen is wel een probleem, je vind ze dus niet zomaar op plekken waar je ze liever niet hebt. Ze zijn erg aanhankelijk en maken graag deel uit van het gezin. Soms hechten ze zich erg aan hun baasje.

Uiterlijk

Als je naar een Munchkin kijkt zal je het eerste opvallen: De pootjes, ze zijn erg kort en de kat wordt daarom ook vaak Teckelkat of Bassetkat genoemd, een enkele keer worden ze ook wel vergeleken met een kangoeroe omdat hun achterpoten langer zijn als hun voorpoten, dit idee wordt versterkt omdat ze ook vaak op hun achterpoten gaan staan om ergens bij te komen of iets goed te kunnen zien. Op een foto zou je al gauw denken dat de foto bewerkt is. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken is dit kattenras niet bewust gefokt om te eindigen met korte pootjes, het betreft hier een spontane mutatie net zoals de oortjes bij de Scottish Fold en de American Curl en net als bij deze twee rassen vererven de korte pootjes dominant.
Verder is de Munchkin een een middelgrote kat met een rone borst en een staart van gemiddelde dikte met een afgeronde punt. De kop is wat wigvormig met recht opstaande oren, de vast is kort of halflangharig en alle vachtkleuren zijn toegestaan. Ook de ogen mogen alle mogelijke kleuren hebben.

Verzorging

De verzorging van de Munchkin is erg simpel, één keer per week een varkensharen borstel en daarna nawerken met een fijne kam is meer dan voldoende, vaker borstelen veroorzaakt alleen maar onnodige schade aan de vacht.

Geschiedenis

In 1983 werden in Louisiana op staat twee kittens met extreem korte pootjes gevonden. Één daarvan was zwanger en beviel van vier kittens waarvan twee ook korte pootjes hadden. Dit trok de aandacht van een aantal fokkers die met deze kortpotige katjes ging fokken, ze worden ook gekruist met gewone htk katten. In 1995 werd de Munchkin officieel erkend als ras. Echter in de jaren '30 werden er al katten met korte pootjes gesignaleerd in Engeland. Deze katten verdwenen echter uit het zicht tijdens de tweede wereldoorlog. De kat is vernoemd naar de Munchkindwergen die voorkomen in het sprookje in 'The wizard of Oz'.

Lees verder

© 2010 - 2017 Neveah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Esther Verhoef - Geillustreerde Katten Encyclopedie

Reageer op het artikel "De Munchkin alias Teckelkat"

Infoteur: Neveah
Laatste update: 07-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!