InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Brahma Kriel

De Brahma Kriel

De Brahma Kriel De oorsprong van de Brahma (vernoemd naar de rivier de Brahmaputra) is Aziatisch maar hij is in Noord Amerika ontstaan door kruisingen met de Chinese Shanghai’s en de Indiase Chittagongs. In 1852 werd hij naar Europa geïmporteerd. Aan het eind van de 19e eeuw ontstond in Engeland hieruit de Brahma kriel. De Brahma is één van de grootste rassen en ook de krielen zijn vrij fors. Het uiterlijk, de eigenschappen en het karakter van de kip maakt het dier tot één van de meest populaire hoenderrassen.

Het uiterlijk

  • Bevedering: zeer sterk met veel dons.
  • Kop: breed schedel maar klein in verhouding tot het lichaam, oranje-bruine ogen met een alerte, scherpe blik en iets overhangende wenkbrauwen waardoor hij een stoere uitstraling krijgt. Kleine, drierijige erwtenkam, korte kinlellen en een duidelijke bevederde keelwam (huidplooi). Gezicht, kam, kin- en oorlellen zijn felrood van kleur. Korte, gele snavel. Korte nek met een goed ontwikkelde halskraag met lange halsveren.
  • Lichaam: korte en breed, trotse houding, korte, goed gesloten vleugels
  • Staart: hoefijzervormig (door de brede bouw van het lichaam), kort en gespreid gedragen, stuurveren breed en afdekkend. Het gewicht varieert van 1200 gram voor een hen tot 1500 gram voor een haan.
  • Poten: stevige, middellange, gele poten. Vier tenen, waarvan de buitenste teen heel klein en weinig ontwikkeld is. De bevedering van de poten loopt vanaf de buitenkant door tot en met de middelste tenen. Ringmaat voor de hen is 16 mm, die van de haan 18 mm.
  • Kleur: meerzomig patrijs, meerzomig zilverpatrijs, meerzomig blauwpatrijs, columbia, buffcolumbia, columbia-blauw getekend, buffcolumbia blauw getekend, koekoek, berken, wit, zwart, buff, ongezoomd blauw.

De eigenschappen

  • Door hun grote lichaam en gewicht kunnen Brahma’s niet hoger vliegen dan 1 m (als ze dat überhaupt al redden).
  • Ze hebben altijd honger en eten alles.
  • De eieren zijn van gemiddeld formaat (ongeveer 35 gr.) en lichtbruin van kleur en ze leggen er ongeveer 190 per jaar.
  • De hen wordt snel en makkelijk broeds.

Het karakter

De Brahma heeft een rustig en vriendelijk karakter. Goed van vertrouwen en daarom heel gemakkelijk tam te maken.
Ze zijn heel goed te houden in een ren in je achtertuin want ze hebben niet veel ruimte nodig. Reken op ongeveer 2 m2 per kip. Het zijn wel gezelschapsdieren dus zorg voor een kameraadje, dit kan een andere kip zijn maar ook bijvoorbeeld een konijn, konijnen en kippen gaan heel goed samen. Ze zijn gek op aandacht en eten dus wanneer je in de tuin zit kan je erop rekenen dat ze net zolang blijven zeuren tot je ze los laat of eten geeft.

Kortom: een kip als huisdier, het is weer eens wat anders.
© 2007 - 2019 Jaszzx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Het hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme, een wereldgodsdienstHet hindoeïsme is een van de grootste godsdiensten ter wereld. In Nederland zijn ook veel hindoes. Wat geloven hindoes e…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Het hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en BrahmaHet hindoeïsme en de goden Vishnu, Shiva en BrahmaHet hindoeïsme is één van de vijf wereldgodsdiensten. In Nederland wonen in 2017 ruim 100.000 Hindoestanen en wereldwijd…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Brahma Kriel"

Reacties

Bert de Rooij, 10-04-2017 23:49 #6
Hallo ik zou willen weten waar ik de kriel Brahma kan kopen, ik wil verschillende kleuren hebben. Groetjes Bert

Th L. Heerkens, 05-05-2013 09:41 #5
Wij hebben twee Barnevelders en een Brahma. Eerst ging ze iedere avond het hok in. Afgelopen week bleef ze een paar nachten buiten, maar sinds twee dagen komt ze het broedhok niet meer uit. Als we haar er uit hebben gehaald en in de ren gezet, blijkt ze toch nog heel levendig en zelfs enigszins agressief naar de Barnevelders. Heeft dit te maken met het feit dat ze broeds is en hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? We zijn bang dat ze nu te weinig eten en drinken krijgt, terwijl ze eerst als haantje de voorste er bij was als we bij voederden. Graag uw reactie. B.v.d. Theo & Tinie Heerkens

Laura, 04-07-2011 19:04 #4
Ik heb 3 brahma kuikens (zelf gekweekt) en ze zijn nu ongeveer 9 weken oud. 1 van de kuikens heeft het snot (ze sniezen constant en hebben vocht in hun oogjes) gekregen en de andere 2 hebben dit overgekregen. Ik heb ze nu in apart gezet van mijn andere kippen en geef ze antibiotica. Maar wat mij nu opvalt is dat als ze eten echt super veel beginnen te niezen, ik geef ze gewoon legmeel als eten. Zou het kunnen dat de kuikentjes allergisch zijn aan het meel?

Marti, 12-10-2009 01:09 #3
Met alle respect, maar een Brahma kan wél vliegen en komt met gemak over 1 meter heen. Mijn grote Brahma's springen al een meter hoog als ze willen, de kriel is lichter en komt hoger. Hier 'vliegen' (het is meer "springfladderen") ze altijd tussen de 1 en 2 meter hoog.

Iemand verwijzen naar Google voor fokkers is natuurlijk een optie, handiger is de Brahma Club website; daar staat een lijst met fokkers op.

Brahma's hebben juist veel ruimte nodig, het is één van de grootste rassen! Voor de grote Brahma blijft de ren pas op orde (en de dieren gezond en tevreden) bij minimaal 6m2 per dier, voor de kriel is het minimaal 4m2. Meer ruimte is natuurlijk beter :)
Daarbij is ook de inrichting erg belangrijk - een kale ren is voor geen enkele kip een leuk bestaan…

Tot slot: konijnen en kippen kunnen samen, mits je van beide dieren minimaal 2 hebt en ze hun eigen eet- en slaapdeel hebben én je voldoende van de dieren weet om ze samen te huisvesten. Reactie infoteur, 16-01-2010
Zoals u zelf al aangeeft, ze springen (springfladderen) en dat is toch echt iets anders dan vliegen…

Googlen vind ik persoonlijk handiger aangezien websites nog al eens veranderen cq. verdwijnen en ik heb een hekel aan dode links…

Dit artikel gaat over de Brahma kriel en dat is heel wat anders dan de grote Brahma die uiteraard veel meer ruimte nodig heeft. Het voordeel van de Brahma is overigens dat ze heel snel tam zijn en aldus lekker los in de tuin kunnen lopen wanneer je erbij bent.

Onze Brahma en ons konijn zijn erg gelukkig samen en slapen tegen elkaar aan… we hebben er van ieder 1 en dat gaat prima.

Bedankt voor uw bijdrage.

Andre Romer, 05-06-2009 15:02 #2
Hallo ik had een vraag Ik wil binnenkort 3 kippen nemen Brahma kriel hennen zonder haan ivm met mijn buren.Klopt het dat krielen niet over 1 meter gaas vliegen? en ik heb nog een vraag weet u per toeval iemand in de buurt van Doetinchem die Brahma fokt en wel mijn voorkeur gaat uit naar de columbia.mvg Andre Reactie infoteur, 06-06-2009
Goede keuze. Een haan is ook niet nodig, met legmeel krijg je gewoon eieren. De Brahma kan inderdaad niet vliegen, de ren hoeft dus niet van boven afgesloten te zijn en 1 meter is genoeg. De Brahma is heel makkelijk tam te maken, voer ze dagelijks van jongs af aan een paar keer uit de hand en je hebt een vriend voor het leven (het draait om eten bij ze).
Om in de buurt een fokker te vinden kun je het beste even Googlen, er zijn vele uitgebreide kippensites. Onze kip hebben we via Marktplaats gevonden.
Veel plezier met de kippen.

Miral, 11-09-2007 13:51 #1
Echte een leuk artikel! Reactie infoteur, 24-08-2008
Dank je wel ;-)

Infoteur: Jaszzx
Gepubliceerd: 05-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!