InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voor- en tegenstanders over hondentrainer Cesar Millan

Voor- en tegenstanders over hondentrainer Cesar Millan

Voor- en tegenstanders over hondentrainer Cesar Millan Hondentrainer Cesar Millan is internationaal bekend met zijn shows en televisie-uitzendingen van ‘The Dog Whisperer’ (de hondenfluisteraar). Hij heeft een grote schare fans die dolenthousiast zijn over zijn aanpak met honden, maar inmiddels zijn er ook mensen die zijn theorieën achterhaald vinden en zijn manier van werken alles behalve diervriendelijk vinden. Wie is hondentrainer Cesar Millan? Hoe is de aanpak van de hondenfluisteraar? Wat zeggen voorstanders en wat zeggen tegenstanders over Cesar Millan en zijn manier van werken met honden?

Wie is Cesar Millan?

Cesar Milan werd op 27 augustus 1969 geboren in Mexico. In 1990 stak hij illegaal de grens over naar Amerika om zijn droom om hondentrainer in Amerika worden waar te maken. Die droom is inmiddels werkelijkheid geworden. Hij geniet internationale bekendheid met zijn televisie-uitzendingen van ‘The Dog Whisperer’ ‘Leader of the Pack’ en ‘Cesar 911’. Daarnaast heeft hij verschillende boeken uitgegeven:
  • ‘Praktische gids voor een gelukkige hond’ (ISBN 9200000010993701)
  • ‘Cesars aanpak voor puppy’s’ (ISBN 9200000026077874)
  • ‘Cesar de leider van het roedel’ (ISBN 9200000026077810)

Hij trouwde in 1994 met Ilusion Wilson waarmee hij twee zonen heeft; Andre (1995) en Calvin (2001). In 2010 gaan Ilusion en Cesar uit elkaar. Een paar maanden daarvoor is zijn lievelingshond overleden en Cesar raakt in een depressie en doet een poging tot zelfmoord. Een keerpunt volgt waarin Cesar zijn eigen uitgangspunten ter harte neemt en zelf aan de slag gaat met zijn formule voor tevredenheid.

‘Dog Whisperer (Hondenfluisteraar)’

Op 13 september 2004 was de eerste televisie-uitzending van de ‘Dog Whisperer’ te zien op National Geographic. Het was meteen een daverend succes. In de uitzending krijgt Cesar te maken met allerlei hondenproblemen die hij weet te verhelpen door onder andere de ‘baasjes’ duidelijk te maken dat zij een andere aanpak moeten volgen. Hiervoor maakt hij gebruik van eigen geformuleerde hondenwetten, grondregels en uitgangspunten. Deze helpen je een goede roedelleider te worden.

Cesar’s hondenwetten

Om goed met honden te kunnen werken gaat Cesar uit van vijf hondenwetten die nodig zijn om je doel te bereiken (‘een kalme gedweeë hond die van je houdt en je respecteert en vertrouwt’). Het zijn wetten van Moeder Natuur die er gewoon zijn en waar je volgens hem dus rekening mee moet houden als je een hond traint. Het gaat om de volgende vijf wetten;
  • ‘Honden zijn instinctief. Mensen zijn intellectueel, emotioneel en spiritueel.
  • Alles draait om energie.
  • Honden zijn op de eerste plaats dieren, dan een diersoort, dan een ras en dan pas een individuele hond.
  • De werkelijkheid van de hond wordt bepaald door zijn zintuigen.
  • Honden zijn sociale kuddedieren met een leider en volgelingen.’
(Bron ‘Ceasar Millan een praktische gids voor een gelukkige hond’, 2013)

Honden zijn instinctief. Mensen zijn intellectueel, emotioneel en spiritueel

Deze eerste hondenwet komt kort gezegd op het volgende neer. Een hond is geen mens, behandel je hond dus ook niet alsof het wel een mens is (bijvoorbeeld aan tafel laten eten, aankleden, verwachten dat je hond je begrijpt).

Alles draait om energie

Een hond is in staat om onze stemming, emoties en energie te herkennen. Onze lichaamstaal is belangrijker voor honden dan onze mensentaal.

Honden zijn op de eerste plaats dier, dan soort, dan ras en dan pas individuele hond

Dieren leven in het heden en zijn instinctief. Honden(soorten) leven in een roedel en nemen daar een bepaalde rol in. Het ras geeft aan welke karaktereigenschappen in de loop van de tijd genetisch zijn versterkt of veranderd om bepaalde hondensoorten geschikter te maken voor bepaalde taken. Pas daarna komt de individuele hond die deel uitmaakt van jouw gezin/roedel.

De werkelijkheid van een hond wordt bepaald door zijn zintuigen

Honden ervaren de wereld anders dan mensen. Honden nemen de wereld voornamelijk waar door hun neus. Daarna volgt het zicht, dan gehoor en dan tast. Als je voor het eerst kennismaakt met een hond kijk hem dan niet aan en negeer hem (niet tegen hem praten en hem niet aanraken). Geef de hond de kans om aan je te snuffelen. Loopt hij weg en gaat hij voor je zitten, vraag dan aan zijn baasje of je contact mag maken. Kijk de hond aan en zeg iets tegen hem. Komt de hond naar je toe laat hem dan eerst aan je gebalde vuist ruiken.
Een hond negeren is in meer situaties ook handig als een hond overdreven opgewonden is of bang.

Honden zijn sociale kuddedieren met een leider en volgelingen

Een hond stamt af van de wolf. Wolven zijn roedeldieren en honden zijn dit van nature ook. Het is belangrijk dat jijzelf duidelijk de plaats van roedelleider inneemt met een kalme en zelfverzekerde energie. Als niet duidelijk is wie de roedelleider is raakt een hond in de war en zal proberen deze plaats in te nemen, oftewel de hond wordt de baas en bepaalt.

Cesar’s uitgangspunten voor een evenwichtige hond

Naast de vijf hondenwetten heeft Cesar negen grondregels die helpen een evenwichtige hond te hebben (en houden).
  • Besef welke energie je uitstraalt
  • Leef in het heden
  • Honden liegen niet
  • Luister naar Moeder Natuur, werk haar niet tegen
  • Respecteer het instinct van je hond
  • Neus, ogen, oren: in die volgorde
  • Accepteer de natuurlijke positie van je hond in de roedel
  • Jij zorgt voor kalmte en gedweeheid
  • Jij moet de roedelleider zijn
(Bron ‘Cesar Millan een praktische gids voor een gelukkige hond’, 2013)

Besef welke energie je uitstraalt

Om een goede roedelleider te worden is het belangrijk om kalme, zelfverzekerde energie uit te stralen.

Leef in het heden

Honden leven in het heden en associëren dingen/gebeurtenissen alleen in het moment waarop het zich afspeelt. Dit helpt bij het (her)opvoeden van honden.

Honden liegen niet

De energie van een hond en de energie die hij ziet kan alleen maar eerlijk zijn.

Luister naar Moeder Natuur, werk haar niet tegen

Je kunt een hond uit de natuur halen, maar de natuur niet uit een hond. Honden zijn roedeldieren en hebben behoefte aan een roedelleider.

Respecteer het instinct van je hond

Laat een hond ‘hond’ zijn en houd rekening met de specifieke eigenschappen die bij een bepaald ras horen (denk aan jagen, apporteren et cetera).

Neus, ogen, oren: in die volgorde

Honden zijn voor hun wereldbeeld afhankelijk van hun zintuigen en het sterkste zintuig bij een hond is het reukvermogen.

Accepteer de natuurlijke positie van je hond in de roedel

Volgens Cesar zijn er in de natuur drie posities binnen een roedel:
  • Voorop (roedelleiders)
  • Midden (meer dominante honden)
  • Achterin (zwakkere honden)

Ze werken samen om eten en drinken te zoeken en ze zorgen er samen voor dat de roedel veilig is. De roedel werkt als een eenheid. Voor de rust binnen het gezin en om een gedweeë en gehoorzame hond te krijgen is het belangrijk dat jij de rol van roedelleider op je neemt.

Jij zorgt voor kalmte en gedweeheid

Het is belangrijk dat jij kalme en gedweeë energie uitstraalt.

Jij moet de roedelleider zijn

De meeste honden zijn volgelingen, maar zullen als er geen duidelijke roedelleider is proberen de situatie onder controle te krijgen door zelf deze taak op zich te nemen met alle gevolgen van dien.

Hoe word je een goede roedelleider?

In Cesar’s aanpak draait het allemaal om het zijn van een goede roedelleider, maar hoe word je een goede roedelleider? Een aantal tips van Cesar Millan:
  • Straal kalme, zelfverzekerde energie uit
  • Lichaamsbeweging, discipline en genegenheid: in die volgorde
  • Zorg voor regels, grenzen en beperkingen en hou je eraan
  • De juiste manier van uitlaten
  • Let op de lichaamstaal van je hond

Straal kalme, zelfverzekerde energie uit

Zorg voor rechte schouders en een zelfverzekerde loop en een blik waaruit blijkt dat je precies weet wat je op dat moment wilt.

Lichaamsbeweging, discipline en genegenheid: in die volgorde

Honden hebben (veel) lichaamsbeweging nodig. Een hond die onvoldoende beweegt raakt zijn energie (en eventuele stresshormonen) niet kwijt en wordt rusteloos. Daag je hond daarom voldoende uit qua beweging, maar ook qua spel.

Zorg voor regels, grenzen en beperkingen en hou je eraan

Het is belangrijk om de regels, grenzen en beperkingen strikt toe te passen zodat de hond niet in verwarring raakt. Dus de hond hoeft niet de ene keer wel te wachten voor hij naar binnen mag en de andere keer niet.

De juiste manier van uitlaten

Het is belangrijk dat je hond tijdens het uitlaten aan de lijn naast of achter je loopt. Jij bent immers de roedelleider en loopt dus voorop. Daarnaast is het belangrijk dat je hond niet alleen even kan snuffelen en zijn behoeften kan doen tijdens het uitlaten, maar ook de kans krijgt even flink te bewegen.

Let op de lichaamstaal van je hond

Als je de lichaamstaal van honden begrijpt, is het makkelijker om met je eigen hond te communiceren en duidelijk te maken welk gedrag je van hem wenst.

Voor- en tegenstanders over Cesar Millan

Er zijn mensen die weg lopen met Cesar Millan en zijn uitgangspunten en technieken, maar er zijn er ook die van mening zijn dat de manier van werken van Cesar Millan achterhaald is.

Voorstanders over Cesar Millan

Voorstanders zeggen onder andere het volgende over Cesar Millan en de manier waarop hij met honden werkt;
  • Zijn programma’s zijn leuk om naar te kijken
  • Je leert er altijd wat van
  • De manier van opvoeden van Cesar is natuurlijk en logisch
  • Zijn methode geeft een goede basis
  • Cesar Millan heeft een goede kijk op honden
  • Zijn tips werken!

Tegenstanders over Cesar Millan

Tegenstanders zeggen onder andere het volgende over Cesar Millan en de manier waarop hij met honden werkt;
  • De klikker-methode om je hond op te voeden werkt beter
  • Cesar heeft een simpele en incorrecte kijk op honden die niet wetenschappelijk onderbouwd is
  • Cesar heeft geen officiële opleiding in de biologische of psychologische wetenschap
  • De roedelstructuur van Cesar klopt niet (bij in het wild levende wolven bestaat een roedel uit een ouder echtpaar met jongen)
  • Huishonden gedragen zich sowieso niet als wolven
  • De lijfstraffen en positieve correcties die hij toepast kunnen honden als onplezierig en traumatisch ervaren
  • Cesar wordt tijdens zijn trainingen regelmatig gebeten en dat laat zien dat hij geen goede trainer is
  • De geestelijke staat waarin de individuele hond zich bevindt wordt buiten beschouwing gelaten
© 2015 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cesar Millan, de hondenfluisteraarmijn kijk opCesar Millan, de hondenfluisteraarCesar Millan, de hondenfluisteraar, bekend van het programma " The Dog Whisperer" op National Geographic wordt geprezen…
Biografie Cesar MillanCesar Millan is wereldberoemd geworden als “The Dogwhisperer” (de hondenfluisteraar). Zijn manier van werken is uniek te…
De Cesar Millan methode: de basisDe Cesar Millan methode: de basisCesar Millan is wereldberoemd geworden als “de hondenfluisteraar”. Wereldwijd leert hij hondeneigenaren hoe ze een goede…
Elementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanElementaire hondenpsychologie volgens Cesar MillanCesar Millan, de Dog Whisperer van de gelijknamige televisieserie, houdt zich bezig met het resocialiseren (‘rehabilitat…
Tips voor het uitlaten van je hondTips voor het uitlaten van je hondOver het uitlaten van of wandelen met je hond hebben hondentrainers en andere kenners van honden en hondengedrag verschi…
Bronnen en referenties
  • www.cesarsway.com
  • www.roedelleider.eu
  • ‘Cesar Millan Wetenschappelijke kritiek op Cesar Millan's theorieën en trainingsmethoden.’
  • (www.hondenwijzer.com, 15 september 2015)
  • ‘The Dog Whisperer: Frequently Asked Questions’ (www.4pawsu.com, 15 september 2015)
  • Millan, Cesar 'Praktische gids voor een gelukkige hond' Dutch Media Uitgevers, cop. 2013, Amsterdam

Reageer op het artikel "Voor- en tegenstanders over hondentrainer Cesar Millan"

Reacties

Connie Schuiling, 25-11-2017 12:47 #2
Ik ben een grote fan van Cesar Millan omdat zijn theorie/leerproces gewoonweg het beste is wat de hond kan overkomen. Ik snap persoonlijk ook niet wat er nu op tegen kan zijn. Wat is er nu natuurlijker/fijner voor een hond om behandeld te worden als hond! En maar zielig doen over de correcties die hij geeft. Vergeten wordt altijd dat dit de echt moeilijke honden zijn die al met 2 poten in het asiel staan om afgemaakt te worden omdat niemand ze wil/aankan. Laten we wel wezen we leven niet in Utopia en de dagelijkse gang van zaken is dat wij ons met onze dieren in een jachtige omgeving leven met mensen die allemaal wel iets anders vinden. Hij leert mensen daarmee om te gaan en redt die hond meestal het leven. De hond is heel blij want hij heeft eindelijk de roedelleider die in zijn ogen zo noodzakelijk is. De Monique Bladders en de Martin Gausjes van deze wereld zijn in mijn opinie op de langere termijn veel schadelijker voor een goed en (voor zover mogelijk) natuurlijk hondenleven. Voor mij staat vast dat die holistische kijk van Monique Bladder nooit volledig kan zijn omdat mensen gewoonweg niet in staat zijn om minieme verschillen in gedrag en reactie te kunnen beoordelen. Veel moet je gewoon leren aanvoelen, (je eigen instinctmatige zelf) Ik ben op de hei ook al een paar keer geschrokken van mensen die een boekje met plaatjes van haar gelezen hebben en denken te weten wat de hond denkt en/of vindt, zonder de hele situatie te bekijken en zonder ook maar een keer te bedenken hoeveel invloed hun eigen inbreng in het geheel is. Martin Gaus beschuldigd Cesar van iets wat hij zelf deed. Hij komt niet op het idee dat juist het nalaten van agressie en frustratie het hele grote verschil maakt, alsmede het niet zo hard aan de riem rukken. Er schijnt nu weer een nieuwe rage te zijn. Sressloos opvoeden. Weer iets wat bedacht is door mensen die hun "goedentierendheid" zo hoog in het vaandel hebben dat ze voor het gemak maar weer vergeten dat dit in de dierenwereld iets heel raars is. Stress hoort bij het leven en stressloos opvoeden is mijns inziens gewoon het nieuwe mishandelen.

Jc van Zanten, 17-01-2017 13:24 #1
Geen officiële opleiding of diploma hebben wil nog niet zeggen dat Cesar Milan geen deskundige is op het gebied van honden rehabilitatie.
Zijn uitgangspunt dat de fout nooit bij de honden ligt maar bij hun eigenaren kan hij steeds opnieuw aantonen.
Door zijn aanpak zijn heel veel honden niet afgemaakt maar hersteld en de eigenaren bewuster van hun inbreng.
Agressie bij honden is slecht een symptoom en geen oorzaak ook dit kan hij met zijn hulp aantonen.
Dus uiteindelijk maakt de methode niets uit maar het resultaat is dat er een betere en gelukkigere hond terug komt.
Zelf heb ik een wereldhond gekregen door de richtlijnen en kennis van Cesar Milan.
Je kunt dus stellen dat ik een voorstander ben.
Voor alle positieve dingen is wel iets negatiefs te bedenken, echter dit brengt je nergens.

Infoteur: Informeren
Laatste update: 24-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!