InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tips om uw hond beter te laten luisteren

Tips om uw hond beter te laten luisteren

Nederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hun hond goed naar zich laten luisteren. Verder vinden ook veel baasjes het lastig om de hond sociaal en familie gericht te maken en te houden. Hier een aantal goede tips om uw hond beter te laten luisteren en socialer te maken.

Laat de hond zijn plaats kennen in de roedel

In het wild leven honden in roedels. Deze roedels zijn instinctief verbonden met de hond. Honden, vooral de mannetjes, zullen proberen hoger op te komen in de roedel. Dit heeft als gevolg onprettig gedrag zoals het happen naar de voeten of niet meer luisteren naar de baas. Het eerste wat dus tot stand gebracht moet worden (eigenlijk van pups af aan) is een duidelijke roedel. De hond staat onderaan de roedel en u staat boven hem of haar.

Een manier om dit duidelijk te maken is de hond te belonen en te straffen op de juiste momenten. Het is belangrijk dat u de hond direct na goed gedrag beloont en direct na slecht gedrag snapt. Als u dit niet binnen 5 seconden doet is de hond het alweer "vergeten". Ga de hond niet slaan, hiervan wordt deze alleen maar agressief en angstig. Stuur de hond naar zijn of haar mand en spreek op een lage boze toon tegen hem of haar. Wanneer uw hond goed gedrag vertoont is het de bedoeling dat u blij en enthousiast tegen uw hond praat. Aai de hond en geef hem of haar eventueel iets lekkers.

Neem de hond mee

Een belangrijk aspect van de hond is dat zij graag bij de rest van de roedel wilt zijn. Als u dus ergens heen gaat, bijvoorbeeld even langs de bakker, is het belangrijk dat u uw hond meeneemt. Hierdoor komt de hond in aanraking met andere dingen die hij of zij niet in het dagelijks rondje tegenkomt. Dit is goed voor de ontwikkeling. Ook als u op bezoek gaat waar het al te druk is, is het aangeraden uw hond mee te nemen.

Ga naar plaatsen met veel honden

Ook een belangrijke reden om uw hond sociaal te houden is het omgaan met andere honden. Als u dus een wandeling gaat maken, ga dan naar een plaats waar veel andere honden te vinden zijn. Denk hierbij aan het bos, het strand, de heide of het stadspark. Als de hond met andere honden in contact komt, zorg dat altijd dat hij of zij geen riem om heeft. Dit zorgt ervoor dat de andere hond zich beter voelt en kan daardoor dus aanvallen (het roedel verhaal). Wanneer de honden los zijn zal er eentje op zijn rug gaan liggen, hierdoor weet de andere hond dat hij of zij gewonnen heeft. Mocht uw hond toch onverhoopt aangevallen worden aan de riem, laat deze dan los, de honden zullen het zelf "regelen".

Speel met uw hond

Honden zijn in dit opzicht net kinderen. Ze houden van spelen. Spelen met uw hond bouwt een beter band op tussen baas en dier. Hierdoor zal de hond u beter gaan vertrouwen en ook beter naar u gaan luisteren. Overigens is het spelen met uw hond geweldige lichaamsbeweging!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om uw hond beter te laten luisteren"

Reacties

Gerda Vaassen, 20-12-2016 12:48 #2
Mijn hond vraagt altijd wanneer ik bezoek krijg negatieve aandacht. Hij is dan erg druk en door mij niet te temmen. Erg vervelend gedrag voor mij maar vooral voor de visite. Wat kan ik hiertegen doen? Gaarne Uw reactie

Marie-Anne, 04-01-2015 19:45 #1
Dank je wel voor al deze nuttige tips. Mijn vraag is: Ik heb 5 jaar geleden een hond uit een Spaans asiel laten komen. Ze hebben haar toen ze pup was in een plastiek zak gedaan en als voetbal gebruikt. Onnodig te zeggen dat ze doodsbang was van kinderen, dat is nu ietsje gebeterd. Ik ben sinds kort verhuisd en ze schijnt zich niet te kunnen aanpassen, het ijsberen begint terug, wat kan ik daar tegen doen?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!