InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De beagle: opvoeding van uw pup

De beagle: opvoeding van uw pup

De beagle: opvoeding van uw pup De beagle is een fantastische hond. Hij zal u veel liefde en plezier in uw huis brengen. De opvoeding is leuk, maar soms lastig. Dit artikel verschaft u een aantal praktische tips voor het opvoeden van uw puppy.

Beginnen met opvoeden

De pup is net bij zijn moeder weggehaald. Hij zal waarschijnlijk heel nieuwsgierig zijn in zijn nieuwe woonomgeving, en alles willen ontdekken. Laat de pup gerust zijn gang gaan, het is goed dat hij zijn nieuwe omgeving verkent om er gewend aan te raken. Let wel op: wanneer de pup iets te lang op één plekje snuffelt kan het zijn dat hij gaat plassen. Zodra dit gebeurt brengt u de pup naar buiten en laat u hem daar plassen. Beloon hem na afloop erg overdreven, een aai is niet voldoende. Zet een vrolijke, blije stem op en prijs hem de hemel in. Geef hem daarbij iets lekkers. Zo leert de pup dat hij buiten moet plassen. Soms gebeuren er nog wel eens ongelukjes in huis, wees daarbij niet te streng. Afstraffen heeft eigenlijk geen zin. Zorg voor voldoende beloning wanneer hij wél buiten zijn behoefte doet. Verwar de plasjes binnen niet met deemoedsplassen. Deemoedsplassen houdt in dat de hond respect voor u toont. Voor meer informatie over deemoedsplassen klik hier.

Laat de hond uit op momenten waarop u kunt verwachten dat hij zijn behoefte moet doen (na een spelletje, na het eten, na het slapen). Zo leert u de hond snel dat hij buiten zijn behoefte moet doen.

Wilt u meer informatie over (zindelijkheids)training van uw pup? Kijk dan hier.

Aanschaf van speelgoed en bench, en de eerste nacht

Zorg dat u een halsbandje en een riem heeft. Zo laat u de pup direct wennen aan het lopen aan de lijn. Sommige fokkers zijn hier al mee begonnen in de weken voordat u de pup kreeg.

Een mand is belangrijk voor de pup. Hij kan daar gaan liggen om even bij te komen en uit te rusten. Probeer de pup zo min mogelijk te storen wanneer hij een dutje doet (dit is vooral belangrijk voor kinderen: leer ze dat de pup met rust moet worden gelaten als hij slaapt). De pup zal de eerste dagen erg moe zijn van alle nieuwe indrukken. Hij zal vaak in slaap sukkelen. Wanneer u dit ziet: pak de pup op en leg hem zachtjes in zijn mand. Aai hem desnoods in slaap. Zo leert de pup alleen te zijn.

Zorg ook voor een goede ruime bench. Een bench zorgt ervoor dat de pup een plek heeft waar hij zich kan terugtrekken, en waar hij zich veilig voelt. Leg er een dekentje/doekje met een bekend geurtje op (bijvoorbeeld een dekentje van de fokker) zodat de pup zich 's nachts minder alleen en veiliger voelt. De pup zal de eerste nacht waarschijnlijk erg gaan piepen. Hij ligt in een vreemde, nieuwe omgeving zonder zijn moeder en broertjes en zusjes. Het piepen klinkt hartverscheurend, maar geef er zo min mogelijk aandacht aan. De pup moet de eerste nacht doorkomen, daarna zal het beter gaan. Wanneer u het gepiep aandacht geeft leert u de pup indirect dat hij moet gaan piepen om aandacht van u te krijgen. U kunt de pup leren in de bench te slapen door een snoepje in de bench te leggen (deurtje open laten). De pup leert in de bench te gaan liggen door bijvoorbeeld te zeggen: "plaats" en hem dan te belonen.

Speelgoed is erg belangrijk om de pup nieuwsgierig te maken en hem een uitlaatklep te geven. Zorg voor stevig speelgoed dat niet snel kapot gaat. Leuke voorbeelden van speelgoed zijn bijvoorbeeld de zogenaamde Kongs. Dit zijn rubberen speeltjes waar een snoepje in is verstopt. Vaak zorgt dit speelgoed voor goede kauwgewoontes en een gezonde ontwikkeling van de kaak van de pup.

Algemene tips bij de opvoeding van uw beagle

  • Ten eerste: straffen heeft geen zin. Wanneer uw hond blaft, straf hem dan niet. Wacht tot de hond weer rustig is en geef hem dan een beloning. Ook straffen bij zindelijkheidsproblemen heeft geen zin. Beloon de hond bij iets positiefs, straf niet bij iets negatiefs
  • Leer uw kinderen rustig met de puppy om te gaan. Laat ze hem voorzichtig oppakken. Zorg ervoor dat de hond met rust wordt gelaten als hij op zijn plek ligt.
  • Geef de beagle niet te veel lekkers. Beagles staan er namelijk om bekend dat ze van veel en lekker eten houden. Ze worden dan ook snel dik.
  • Zorg voor de juiste voeding. Dit doet u door na te vragen bij uw dierenarts of dierenspeciaalzaak, of vraag het aan de fokker.
  • Speel veel met de pup. Dit heeft hij nodig. Zo leert hij van alles.
  • Laat de hond vaak genoeg uit.

Wilt u meer tips over het opvoeden van uw puppy? Kijk dan op Hondenbescherming.nl

Lees verder

© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beagle: het rasDe beagle: het rasDe Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op koni…
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
De beagle: aanschafDe beagle: aanschafDe beagle is een geweldige hond. Hij is vrolijk, lief en eigenwijs. Bij de aanschaf van een beagle pup zijn er een aanta…
De juiste hond kiezenDe juiste hond kiezenU moet goed nadenken voor u besluit een hond in huis te halen. "weet waar u aan begint". Bedenk goed wat u van een hond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ssmiling, Pixabay
  • Dogweb Hondenbescherming

Reageer op het artikel "De beagle: opvoeding van uw pup"

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Beagle-hond
Schrijf mee!