InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een hond is geen mens

Een hond is geen mens

De neiging van mensen om een hond te behandelen alsof het ook een mens is, komt vaak voor, en zorgt voor veel problemen. Honden trekken hier hele andere conclusies uit, dan de bedoeling van het baasje is. Als je de regels uit de hondenwereld kent, kan dit veel ongewenst gedrag van je hond voorkomen.

De leider in de roedel

Honden zijn van nature roedeldieren, en leven in een groep samen. De roedel heeft één leider: de Alphahond. De Alpha is een sterke, gezonde hond met leiderschapskwaliteiten. De Alpha loopt voorop als de roedel op zoek gaat naar voedsel of een slaapplaats. De andere honden in de roedel zijn dus allemaal lager in de rang dan de Alpha, maar hebben onderling een hogere of lagere positie dan de andere honden. De Alpha heeft een aantal privileges boven de andere honden, hij slaapt op de hoogste positie, omdat hij de omgeving moet kunnen controleren op dreigend gevaar, hij eet als eerste, omdat hij sterk en gezond moet blijven, en hij paart als enige, zodat hij zijn genen kan doorgeven aan het nageslacht. De Alpha leidt en beschermd de roedel, en zal zijn positie met zijn leven verdedigen als dat nodig is. Soms probeert een ander hond uit de roedel een greep naar de macht te doen, en zal dit uitlopen op een gevecht op "leven en dood". Als de andere hond dit gevecht wint, wordt deze de Alpha van de roedel. De hond die het laagste in rang is in een roedel, heeft de slechtste slaapplek, en mag pas eten, als alle honden hoger in de rang gegeten hebben. Dus als een hond het idee heeft dat hij in de rangorde kan stijgen, zal hij dat zeker gaan proberen.

Het gezin als roedel

Een hond als huisdier, of dit nu een heel klein of heel groot exemplaar is, heeft dezelfde instincten als een hond die in het wild in een roedel leeft. Het verschil is alleen dat het gezin nu de roedel vertegenwoordigt. En iemand in dat gezin zal de roedelleider, de Alpha-rol op zich moeten nemen. Als niemand deze rol neemt, zal de hond gaan proberen het leiderschap op zich te nemen. Dit kan voor grote problemen zorgen (zelfs bij een klein ras). Om als baasje de Alpha rol te kunnen nemen, en behouden, zul je dezelfde privileges moeten opeisen als een Alpha hond in een roedel doet.

De Alpha gaat altijd voorop, als je dus met je hond naar buiten gaat, ga jij eerst door de deur, en daarna pas de hond. Bijna iedere hond zal proberen als eerste door de deur te gaan, wat jij dus moet voorkomen om je positie te beschermen. De Alpha heeft de hoogste positie, in het geval van mensen gaat het hier dus om de bank, en het bed. Als je hond zelf mag besluiten of hij ook op de bank mag, komt hij daarmee op dezelfde positie als de Alpha, en kan daardoor besluiten "een greep naar de macht" te kunnen doen. Hetzelfde geld voor een hond die op je bed mag slapen, daarmee deelt de hond dus de hoogste plek. Om in deze situatie's problemen te voorkomen, mag de hond alleen op de bank als jij hem roept. Op die manier bepaal jij als Alpha de regels, en niet je hond. In een roedel eet de Alpha als eerste, dus in het gezin moet dit net zo gaan. De gezinsleden eten eerst, en daarna pas de hond. Als je met de hond gaat wandelen, loop jij voorop en bepaal jij welke richting er uit gegaan wordt. Geef dus nooit de hond de kans om voorop te gaan, of te bepalen welke route er gelopen wordt.

Waarom lopen met je hond zo belangrijk is

Een roedel honden doet bijna de hele dag niets anders dan lopen, met de Alpha hond voorop. Zo verkennen ze de omgeving, en zoeken naar voedsel. Het is daarom belangrijk om daadwerkelijk met je hond te gaan lopen, omdat dat zijn instinct is. Ook als je een grote tuin hebt, waar je hond genoeg beweging heeft, is dat niet voldoende. Ook dan is het nog steeds belangrijk om te gaan lopen met je hond. Een hond die onvoldoende lopen kan, zal gefrustreerd raken omdat hij zijn instinct niet kan volgen. Een gefrustreerde hond zal gaan slopen, vervelend gaan doen, of in het ergste geval agressief worden.

Doe alsof je ook een hond bent

Een hond behandelen alsof hij een mens is, kan erg vervelende gevolgen hebben. Een hond die zijn plek weet in zijn roedel (het gezin), en een duidelijke Alpha heeft, zal een gelukkige, en zelfverzekerde hond zijn. Een hond die geen leiding krijgt, zal onzeker en ongelukkig zijn, en in het ergste geval proberen zelf maar de Alpha te worden. Hierbij kan agressie en bijten van de hond optreden. Ga niet met je hond om alsof hij een mens is, maar doe alsof je zelf een hond bent. En niet zomaar een hond, maar een Alpha!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een hond is geen mens"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 29-01-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenmanieren
Schrijf mee!