InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn hond is bang voor mensen

Mijn hond is bang voor mensen

Traumatische ervaring

Er zijn van die dingen in het leven die je niet kunt voorzien, gebeurtenissen waar je net op dat moment niet was op ingesteld. Door zulke ervaringen kunnen honden een trauma oplopen. Een goed gesocialiseerde hond die open is naar mensen, maar ineens te maken heeft met iemand die pardoes over hem heen valt en hem daarbij echt pijn doet, kan daardoor argwanend worden naar mensen die er ongeveer zo uitzien of die zich ongeveer zo gedragen als net voor het 'ongeluk' gebeurde. Door een specifiek leerproces dat generalisatie wordt genoemd, kan zo'n hond in loop van tijd voor steeds meer mensen bang worden, en uiteindelijk zelfs voor alle mensen die hij niet kent.

Te weinig mensen

Vaak hebben angstige honden in hun vroege jeugd te weinig of te kort onbekende mensen ontmoet. Dan is zo'n hond tijdens de zogeheten eerste socialisatieperiode van 3 tot 8 weken en de tweede periode van acht tot twaalf weken niet, of in ieder geval onvoldoende, in aanraking gebracht met een veelheid van mensen. Tegenwoordig is men overigens van mening dat het beter is om de regelmatige omgang met mensen door te zetten tot een jaar, en bij terughoudende honden zelfs tot twee jaar. Het blijkt bijvoorbeeld dat honden die tot een leeftijd van vier maanden optimaal gesocialiseerd zijn en dan vervolgens in een afgelegen huis opgroeien toch angstig voor mensen kunnen worden. Doodgewoon omdat ze in dat hondenparadijsje te weinig mensen ontmoeten.

Niet leuk...

Wat de oorzaak van de angst ook is, in de meeste gevallen is het voor eigenaar en omgeving erg onplezierig. Een hond die terugdeinst voor een hem vriendelijk toegestoken hand, maakt geen vrienden. Men voelt zich dan afgewezen. Vaak neemt de angst de gedaante van agressie aan. In zo'n geval heeft de hond gemerkt dat het helpt als hij zich naar vreemden lelijk gedraagt, omdat ze dan snel verder lopen en hem niet langer belagen. Omdat dit gedrag zo buitengewoon effectief blijkt, zal de hond het de volgende keer sneller en feller gebruiken. Na een paar van zulke succesjes kan het zelfs gebeuren dat de hond zelfvertrouwen gaat opbouwen omdat hij weet dat hij een enge situatie aankan. Als de hond op zijn kop krijgt voor zijn felle gedrag, wordt de komst van mensen in huis niet leuker. Hij vond het allemaal al eng en nu is het bezoek ook nog eens het signaal tot straf geworden.
© 2009 - 2019 Lilicat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mijn hond is bang voor mensen"

Reacties

Lizzy, 22-02-2014 15:39 #5
Onze dwergschmauzer is bang voor bezoek en blaft enorm alleen al als de bel gaat, eenmaal binnen trilt ze als een
espenblad en kruipt ze weg we hebben geprobeerd het te negeren, maar dat lukt niet en sinds kort plast ze ook.als we met de auto weggaan en we nemen iemand mee, exxact hetzelfde, wat kunt u ons adviseren? Met vr gr w Beuker

Astrid Verhoog, 25-10-2012 07:56 #4
Ons hondje Bentley van 8 manden is heel bang voor andere mensen en ook voor onverwachtse geluiden buiten. Wij hebben hem pas twee maanden en vermoeden dat hij zelden met andere mensen is geweest en zelfs weinig buiten.Hij bijt niet of is zelfs niet aggresief, maar kruipt weg. Niemand behalve mijn partner en ik kan hem aaien of aanraken want dan kruipt hij helemaal weg. Toch is hij heel nieuwsgierig en kijkt wel van een afstand wat er allemaal gebeurt. Wat kan ik doen om dit gedrag en de angst af te leren, want ik wil zo graag dat het een gelukkig hondje is.

Debby Kool, 26-09-2012 20:03 #3
Onze hond appenzeller is bang voor vreemde mensen in huis. Hij springt en begint te grommen we willen hem ook niet steeds wegstoppen hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan.

Ineke Koppers, 29-03-2012 13:57 #2
Onze hond Floor is heel bang voor mensen. Als de bel gaat blaft ze heel erg en duurt ongeveer 10 min. Ook als mensen haar willen aaien begint ze te grommen. Als ik met haar ga wandelen en een kind of een volwassenen wil haar aaien, wil ze gaan bijten of grommen wat kunnen we hier aan doen, ze is bijna 5 jaar?

Rosa Zantingh, 20-10-2011 10:23 #1
Onze kleine dwergpoedel heeft dit ook vroeger heel erg bang voor honden en mensen
en nu kan ze heel fel reageren als mensen met haar bemoeien, omdat het inderdaad zo is dat mensen dan terug trekken en dat geeft haar macht om ze weg te sturen. Ik probeer nu heel kalm te blijven maar dat lukt niet altijd.

Infoteur: Lilicat
Gepubliceerd: 05-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!