InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond: Angst voor donder en bliksem

Hond: Angst voor donder en bliksem

Als eigenaar is het belangrijk om te realiseren dat geluiden zoals donder zelfs de best gefokte hond angst kan inboezemen. Men moet ook weten dat leeftijd, geslacht en ras niets te maken hebben met de angst voor donder. Het is zo dat het geluid waarvoor je hond zo bang is te hoog of te laag kan zijn voor mensen om te horen.

Probleem oplossen

De eerste stap om een bange hond te helpen is het herkennen van angstsignalen. De minste angstsignalen zijn dicht bij de eigenaar blijven, heel stil zijn en over het algemeen in de war zijn en zich ongemakkelijk voelen. Deze reacties kunnen plaats vinden uren voor de storm begint, aangezien de oren van de hond zijn beste sensorische middelen zijn. Tijdens het hoogtepunt van de storm, wanneer de donder het luidst is, kunnen de angstreacties intenser worden. Het is bekend dat honden zich dan verbergen, over omheiningen en door ramen springen en zelfs ineenstorten. Voor de hond is het enige doel onmiddellijk aan het gevaar te ontsnappen. Een bange hond is niet geïnteresseerd in eten of aandacht zoals spel of beloning.

Desensibilisatie is een proces waarbij de hond geleidelijk aan zijn angst overwint. De training houdt in dat de hond eerst wordt blootgesteld aan lage hoeveelheden van de stimulus, zodat het geluid geen angst reactie uitlokt. Eens je ervan overtuigd bent dat de hond niet langer angstsignalen vertoont op dat niveau, kan je de intensiteit van het geluid opdrijven. De training kan enkele weken duren en moet gebeuren in een periode dat het onwaarschijnlijk is dat er een echte storm zal plaatsvinden. Een echte storm kan zorgen voor een terugval van angst als de training niet was voltooid.

Counterconditionering is een methode om de reactie van de hond op een bepaalde stimulus te veranderen door de stimulus te associëren met een beloning voor een ander gedrag. Voor elke rustige reactie geeft men de hond een beloning zodat de hond de storm associeert als niet bedreigend en rustig gedrag vertoont. Deze methode, in combinatie met de desensibilisatie training, heeft een langdurig effect omdat de hond geleerd heeft dat donder niet geassocieerd wordt met angst, maar met kalmte. Het is heel belangrijk om angstig gedrag niet te belonen noch te bestraffen.

Een andere methode om angst voor stormen te behandelen is door drugstherapie te gebruiken. Anxiolytische drugs kunnen de hond kalmeren. Drugs kunnen gebruikt worden als de angst reactie zo erg is dat de hond zichzelf of anderen kan verwonden. De ideale situatie is een combinatie van kalmeringsmiddelen met gedragsverandering. De behandeling met deze middelen moet zo vlug mogelijk beëindigd worden. Deze drugs kunnen wel helpen om de extreme reactie te voorkomen als de training nog niet beëindigd is. Het is niet zo dat honden hun angsten voor donder en lawaai overwinnen door ouder te worden, al kunnen ze wel getraind worden om de geluiden te tolereren of zelfs te genieten van de storm samen met de eigenaars door doorzettingsvermogen en training.

Onderzoek

Dr. Andreas van Recum, onderzoeker aan de Ohio State universiteit aan de dierenartsenfaculteit, zegt dat de angst van sommige honden verbonden is aan lawaai en barometrische druk. Een recente studie toont aan dat bepaalde rassen meer angst ontwikkelen voor stormen. Sommige honden kunnen maar niet snappen dat een storm veel lawaai maakt, maar niet bijt. Nieuw onderzoek toont aan op zijn minst een deel van de angst genetisch is. Deze angst voor stormen treft voornamelijk werk en sporthonden. Herders (inclusief Border Collies en Duitse herders) en hounds (inclusief Beagles en Basset hounds) hebben een grotere aanleg om deze angst te ontwikkelen. Golden en labrador retrievers, whippets worden ook vermeld. Herders zijn gekweekt om snel te reageren en om predatiegedrag te vertonen. Deze combinatie kan een angstige hond creëren.
© 2009 - 2019 Lilicat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?In Nederland onweert het gemiddeld 25 dagen per jaar. Ieder jaar vallen er daarbij één of twee doden doordat zij door de…
Wat is Donder & BliksemWat is Donder & BliksemVaak hoort men een bui al van heel ver aankomen, het gerommel ver achter de horizon. Tot het ineens donker wordt en de e…
Brontofobie, bang voor onweer, donder en bliksemBrontofobie, bang voor onweer, donder en bliksemBrotonfobie is de irrationele angst voor onweer, donder en bliksem en alles wat daarmee te maken heeft. Iemand die aan d…
Astrafobie, angst voor donder en bliksem bij onweerAstrafobie, angst voor donder en bliksem bij onweerZodra er donkere wolken komen opzetten en de eerste regendruppels vallen zijn er mensen waarbij het koude zweet bijna ui…
Bliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenBliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenDat onweer één van de gevaarlijkste weersverschijnselen ter wereld is weten we allemaal. Maar hoe ontstaat onweer nou ei…

Reageer op het artikel "Hond: Angst voor donder en bliksem"

Reactie

Jetti, 29-04-2011 03:01 #1
Hallo,
Ik heb een Cairn Terrier van bijna 4 jaar die reageert op donder, vuurwerk en… vliegtuigen.Er is mij verteld dat hij hiervoor angst heeft. Zijn hele gedrag lijkt echter veel meer op agressie dan op angst. Hij blaft in de richting van het vliegtuig, gaat op zijn achterpoten staan om het te kunnen zien en als hij buiten los loopt, rent hij er blaffend achteraan als een gek. ´s Avonds ziet hij soms de sterren ook voor vliegtuigen aan, met de zelfde reactie.
De meeste mensen vinden dit erg grappig maar wij, de huisgenoten, stellen het helemaal niet op prijs. Ik heb al van alles gedaan om hem dit af te leren maar zonder succes. Desensibilisatie!?! Hij reageert helemaal niet op de band of cd opgenomen
geluiden en ik ben bang op hem mee te nemen naar een vliegveld, daar krijgt hij vast een
hartaanval van de schrik (of van woede) Negeren helpt niet, straffen al helemaal niet.
Belonen als hij zich koest houdt is nog het beste maar ik kan geen 24 uur per dag bij hem blijven staan. Wij zijn ten einde raad. Verder is het een fantastisch hondje, vriendelijk, luidsterd prima, en uitzonderlijk goed met kleine kinderen.
Weet U raad?
Vriendelijke groeten,
Jetti

Infoteur: Lilicat
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!