InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Angstige honden

Angstige honden

Angstige honden Elke hond is wel eens angstig in zijn of haar hondenleven. Sommige honden zijn bang van vuurwerk of van de stofzuiger. Andere zijn weer angstig tegenover andere honden. In dit artikel kom je meer over de oorzaken van angst bij honden te weten en over de behandeling.

Waarom is mijn hond angstig?

Om je hond zo goed mogelijk te behandelen tegen zijn angstige gedrag, zul je als eerste moeten onderzoeken waarom je hond angstig is. Het is hierbij ten eerste belangrijk dat jij jouw angstige hond goed bestudeert en let op zijn reacties. Een hond geeft op verschillende manieren aan dat hij angstig is. Zodra je dit door hebt, kun je kijken naar de oorzaak.

Een hond laat zijn angst zien door bijvoorbeeld:
  • Staart tussen de benen
  • Oren plat
  • Laag op de poten
  • Zichzelf tegen de grond drukken
  • Probeert te vluchten
  • Schrikachtig reageren op bewegingen en geluid
  • Bibberen
  • Grommen
  • Bijten

Een echte hondenvriend zal gauw merken wanneer zijn of haar hond angstig is. Het is van belang dat je de verschijnselen opmerkt en ongeveer de oorzaak van de angst herkent. Bij honden kan angst over het algemeen voortkomen uit drie punten, hierbij kan het ook een combinatie zijn.

Genetische aanleg

Hierbij is angst een deel van de persoonlijkheid van je hond. Je hond is van nature ongerust en zal soms, meestal vaak op alledaagse situaties schrikachtig reageren.

Slechte socialisatie en kennismaking

Het is van groot belang dat je een hond vanaf pups aan met de omgeving en in alle omstandigheden laat kennismaken. Een hond is in de eerste 3 maanden in zijn socialisatieperiode. De hond leert wat er normaal is en wat niet. Laat je hond als puppy kennismaken met veel mensen, lawaai, andere honden en dieren. Maar ook met kinderen en verkeer. Zorg dat het voor de pup een positieve ervaring wordt. De hond zal op latere leeftijd ontspannen en vertrouwd reageren. Doe je dit niet dan is de kans groot dat de hond angstproblemen krijgt. Hoe ouder een hond wordt, des te moeilijker het is om het angstige gedrag te behandelen.

Een traumatische ervaring

Net als mensen kunnen ook honden een trauma krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een auto-ongeluk of een gevecht met een andere hond zijn. Veel honden zullen hier later last van krijgen door middel van angstig gedrag.

Behandeling

Uiteraard wil je voorkomen dat je hond angstig wordt. Voorkomen is vanzelfsprekend beter dan genezen. In eerste instantie begint het bij de opvoeding van je pup. Wanneer die goed is zal je hond minder angstig zijn en heeft de hond veel leuke ervaringen opgedaan in zijn jeugd. Het is lastiger om een "oudere" hond van zijn angst af te helpen.

Angstbestrijdende medicijnen

Je kunt ermee naar de dierenarts te gaan. Deze zou er voor kunnen kiezen om de hond angstbestrijdende medicijnen voor te schrijven. De hond zal deze een korte of lange periode moeten innemen. Of dit helpt is niet gelijk duidelijk en het zal tijd nodig hebben om de resultaten op te merken. Je kunt het zien als stressverminderende medicijnen bij mensen.

Belonen voor kalm gedrag

Wanneer je erachter bent gekomen wat de oorzaak van je honds angst is, is dit een goede manier. Je gaat je hond voortdurend belonen voor zijn kalme gedrag. Dit doe je terwijl je de hond in aanraking laat komen met zijn angst. Je kunt je hond belonen met een kleine snack. Is je hond bijvoorbeeld bang voor de stofzuiger? Geef de hond eerst bevelen, zit en blijf. Luistert de hond, beloon hem dan. De volgende stap is de stofzuiger steeds dichter bij de hond laten komen. Je blijft hierbij de oefening herhalen. Kalm gedrag wordt telkens beloond. Wanneer je deze methode langzaam en geleidelijk toepast heeft het een grote kans van slagen.

Deskundige

Is het niet gelukt om je hond zelf te trainen? Dan kun je altijd nog een training volgen. Dit kan in een groep zijn of individueel. Je schakelt hierbij deskundig advies in op het gebied van gehoorzaamheid en gedrag.
© 2009 - 2019 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hond: Angst voor donder en bliksemAls eigenaar is het belangrijk om te realiseren dat geluiden zoals donder zelfs de best gefokte hond angst kan inboezeme…
Alles over vuurwerkangst bij hondenAlles over vuurwerkangst bij hondenIs uw hond onrustig tijdens oud en nieuw? Misschien zelfs wel bang? Deze tips voor honden met vuurwerkangst kunnen u en…

Reageer op het artikel "Angstige honden"

Reacties

Kanker Mongool, 10-12-2017 12:58 #4
Mijn hond is bang voor andere honden. Wat moet ik doen?

Albertha, 23-05-2017 21:29 #3
Ik heb een pup van zes maanden uit asiel in Portugal, ze is panisch voor mijn man, en voor andere mensen. Bij mij gaat het redelijk, maar luisteren doet ze niet. Ik heb erg veel geduld, en beloon haar als ze rustig is, maar elk geluidje is teveel en kruipt of rent ze weg. Ik ben in Portugal dus naar een training is geen optie. Wat kan ik het beste doen? Ik vind het vooral voor haar zo triest, we hebben een andere hond, waar ze redelijk mee omgaat.

Jolanda Pfeifer, 20-05-2017 16:07 #2
Gm ik heb een vraagje mijn hond blijf beven normaal doet zij dat als het storm of klapperde deuren onweer.maar van gisteren is zij alleen maar beven hijgen ik weet niet wat ik moet doen.

Tintje Haijema, 04-04-2017 00:03 #1
Onze hond is inmiddels al 8 jaren oud. Van jongs af aan heeft hij al angst voor zware auto's bussen vuurwerk etc. Dit ontaardt tot angst cq. agressie, krijgt ook zo'n waas voor z'n ogen. Heeft mij bij correctie nu ook gebeten. Was nadien zeer schuldbewust. Wist niet hoe hij het goed maken moest! Zielig kijken, pootjes geven, etc.
Voor de rest is het een superlieve hond, ook voor kinderen, katten en visite.
Maar harde geluiden, zware geluiden… Zelfs bepaalde muziek op de radio raakt hij overstuur.
Graag reactie!
Bvb dank.

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 18-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!