InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Verlatingsangst bij de hond

Verlatingsangst bij de hond

Verlatingsangst bij de hond Een veelvoorkomend probleem bij de hond is verlatingsangst. Vele hondeneigenaren merken dit probleem soms niet eens op. Verlatingsangst is een moeilijk gegeven om waar te nemen bij je huisdier. Sommige mensen zien het als schattig anderen zien het als simpel ongewenst gedrag dat wel zal ophouden. Toch is verlatingsangst bij honden een ernstig psychologisch probleem dat zeker moet aangepakt worden.

Wat zijn de symptomen van verlatingsangst?

Zoals iedere andere angst zijn er vele symptomen die kunnen wijzen op verlatingsangst. Vaak is het echter een combinatie van symptomen, niet één symptoom. De meest voorkomende symptomen van verlatingsangst zijn:
  • Je hond blaft of jankt verschrikkelijk wanneer je niet in dezelfde kamer bent. Ook wanneer je het huis verlaat zal hij vaak aan de deur gaan blaffen of janken.
  • Je vindt vaak krassen op de deur of bijtpatronen op meubelen.
  • Je hond is vaak angstig wanneer je niet bij hem bent.
  • Destructief gedrag zoals het vernielen van meubelen wanneer je weg bent.
  • Je hond zal niet vaak zich alleen bezighouden, hij speelt zelden alleen en vraagt constante aandacht.

Wat is de oorzaak van verlatingsangst?

Bron: Peter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Peter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Helaas is het meestal de eigenaar die de verlatingsangst doet ontstaan. Iedere hondenliefhebber houdt ervan zijn hond goed te vertroetelen. Maar soms gebeurt het dat de hond zo vertroetelt wordt dat er verlatingsangst ontstaat. Je hond zal niet correct meer functioneren wanneer hij alleen wordt gelaten.

Wat is de behandeling bij verlatingsangst?

Er is geen magische formule om de angst meteen te doen stoppen. Toch zijn er enkele tips die de eigenaar kan toepassen om de hond over zijn verlatingsangst te helpen.

Beperken van aandacht

Probeer je hond opnieuw te leren individueel te functioneren. Dit betekent echter niet dat je je hond compleet van aandacht ontzegt. Echter dat je meer voorzichtig met aandacht omgaat. Laat je hond je aandacht verdienen.

Ongewenst gedrag negeren

Wanneer je hond gaat blaffen wanneer je gaat slapen of janken wanneer je een kamer verlaat. Probeer dit gedrag zoveel mogelijk te negeren. Probeer de kamer even te verlaten en blijf in een andere kamer voor enkele minuten. Daarna keer je terug zodat je hond weet dat je altijd terugkomt ook al ben je even weg.

Afleiding

Probeer je hond zoveel mogelijk afleiding te bezorgen wanneer je even weg bent. Geef hem wat speelgoed of een snack voor je vertrekt. Zorg ervoor dat er genoeg factoren rondom hem zijn waarmee hij zich kan bezighouden zodat hij minder bezig is met het feit dat je er niet bent.
Gerelateerde artikelen
Destructief gedrag bij de hondDestructief gedrag bij de hondJe bent het ongetwijfeld al eens tegengekomen: een kapotte zetel, schoenen kapotgebeten of zelfs ander meubilair dat er…
Pijn bij honden, hoe te herkennen?Pijn bij honden, hoe te herkennen?Bij honden is pijn niet altijd goed te herkennen, ze kunnen in stilte pijn lijden. Er kan sprake zijn van acute pijn, ma…
Uw hond of puppy heeft verlatingsangstUw hond of puppy heeft verlatingsangstU wilt een aantal belangrijke tips tegen tegen verlatingsangst bij honden. Het liefst blijft de hond namelijk de hele da…
Angstige hondenAngstige hondenElke hond is wel eens angstig in zijn of haar hondenleven. Sommige honden zijn bang van vuurwerk of van de stofzuiger. A…
Hoe pups het bijten afleren?Hoe pups het bijten afleren?Bijtende puppy's, een probleem dat bijna bij iedereen die een puppy in huis haalt voorkomt. Bij sommigen gaat het proble…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/roamingpets/
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Husky_(1).jpg
  • Afbeelding bron 1: Peter, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Verlatingsangst bij de hond"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 06-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!