InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Stress bij honden

Stress bij honden

Stress is een toestand waarin het organisme reageert op een inwendige of uitwendige belasting en zich concentreert om de situatie onder controle te krijgen. Stress zorgt voor een verhoogde cortisolspiegel en een optimale prestatieverhoging.

Stresssignalen

Chronische stress leidt tot daling van de weerstand; wat maag en darmziekten, hoge bloeddruk en hartinfarcten kan veroorzaken. Stresssignalen zijn te zien als een andere hond of mens hun persoonlijke zone doorbreekt, dit geeft een onaangenaam en onveilig gevoel.

Stresssignalen kunnen op allerlei gebieden nuttig zijn voor de hond:
  • Emoties onder controle krijgen
  • Andere honden gerust stellen
  • Van eigen goede bedoelingen overtuigen
  • Agressieve benadering afremmen of stoppen
  • Contact met naderende hond vermijden
  • Aangeven dat hij absoluut niet uit is op iets van de andere hond

Overzicht signalen

  • Gapen werkt kalmerend voor het organisme
  • Uitschudden gebruiken honden om de spanning van zich af te schudden
  • Hijgen
  • Tong uitsteken: soms is het een klein stukje ton, maar het kan het kort aflikken van de lippen of een lik naar de neus aanduiden. Vroeger werd dit signaal gebruikt door welpen om hun ouders aan te zetten om hun voedsel te geven.
  • Plas/behoefte doen: Een plasje doen is ook een onderwerpingsgebaar door pups. Volwassen honden gebruiken dit gedrag als ze te veel dreiging voelen
  • Poot optillen
  • Piepen, janken, blaffen op hoge toon: dit komt vaak voor bij honden die onder grote spanning staan als ze alleen thuis zijn
  • Snuffelen: Honden snuffelen als er spanning heerst tussen andere honden om het conflict te vermijden of als ze een oefening niet goed begrijpen.
  • In/over de grond krabben
  • Zichzelf krabben
  • Niezen
  • Kwijlen
  • Trillen
  • Verharen: Bij de dierenarts verharen honden vaak erg, als ze erbuiten zijn stopt dit vaak
  • Afdrukken van zweetvoetjes
  • Bibberen: Bij stress stijgt de spiertonus. Bibberen maakt de gespannen spieren los, zodat er geen spierkrampen ontstaan.
  • Niet bewegen, niets meer doen: De hond voelt zich machteloos of om aan te tonen dat hij geen weerstand zal bieden
  • Borstelen: Honden kunnen hun haren rechtop zetten. Dit doen ze om groter te lijken en zo een soortgenoot te imponeren. Dit kan echter ook een uiting zijn van onzekerheid en spanning.

Soorten stress

Stress is op zich geen probleem, het hoort bij het normale leven en leren, bij het opdoen van ervaringen en gebeurtenissen. Constante stress kan echter wel problemen geven. Chronische stress ontstaat wanneer de hond voor een lange periode geen grip heeft op zijn leven. Hij kan niet voorspellen wat er gaat gebeuren en kan de gebeurtenissen niet beïnvloeden. Hierdoor kan probleemgedrag ontstaan: zelfverminking, te weinig/te veel eten/drinken, dwangmatige bewegingen, hyperactiviteit en passiviteit. Chronische stress kan ontstaan door overbelasting door te hoge prestaties, maar ook door verveling. Chronische stress kan men herkennen aan: nervositeit (schrikachtig, onrustig), rusteloosheid (niet kunnen ontspannen, overreageren op onbelangrijke signalen), chronische diarree, hyperseksualiteit (overdreven aandacht voor het andere geslacht), overdreven lichamelijke verzorging, vaak met zelfverwonding als gevolg, vernielen, voortdurend blaffen, janken, piepen, van de straat eten, slechte adem, onaangename lichaamsgeur, gespannen spieren en vachtproblemen.
© 2009 - 2019 Lilicat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Honden: Angst voor mensen en vreemde voorwerpenHonden variëren in hun graad van vriendelijkheid naar vreemde mensen. (buiten hun eigen familie) Veel honden in asielen…
Het trainen van een hondEr zijn veel honden die niet getraind zijn omdat mensen niet precies weten hoe ze het aan kunnen pakken. Trainen is niet…
Hond: Angst voor donder en bliksemAls eigenaar is het belangrijk om te realiseren dat geluiden zoals donder zelfs de best gefokte hond angst kan inboezeme…
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Haaruitval door stressStress vooral als u over een langere periode stress heeft of er bijzonder veel stress is kan tot haaruitval leiden.…

Reageer op het artikel "Stress bij honden"

Reactie

Jolanda Paashuis, 16-01-2011 20:36 #1
Ik laat een hond in het dierenasiel uit en nu is de vraag bestaat er een goed medicijn dat de stress kan verminderen en dat men de medicatie na verloop van tijd ook kan verminderen?

Infoteur: Lilicat
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!