InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aanschaf van een pup

Aanschaf van een pup

Aanschaf van een pup De aanschaf van een pup: wat komt er allemaal bij kijken? Waar kan ik het beste een pup aanschaffen en waar op te letten. Een goede start begint met een gezonde pup. Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken waar u een goede pup kan aanschaffen. Dit kan via het internet, het plaatselijke krantje, een fokker of de rasvereniging. Broodfokkers kunnen beter vermeden worden. Deze zetten niet altijd de gezondheid van de pup voorop. Van te voren is het belangrijk om een goede keus te maken in het ras, het geslacht (reu of teef) en waar de pup gekocht gaat worden. Bij de de aanschaf van een pup komen veel vragen om de hoek kijken. Allereerst zult U zich moeten afvragen waarvoor U de pup wil aanschaffen: voor de fok, voor show of tentoonstellingen of alleen als huisdier. Ook de gezinssamenstelling is van belang voor de juiste keuze.

Het ras

Een Ierse Wolfshond, het grootste hondenras, past niet echt op een éénkamerflat. De Engelse Mastiff, het zwaarste hondenras, zou kleine kinderen kunnen verpletten. En het kleinste hondenras, de Chihuahua, wordt vrij snel onder de voet gelopen in een groot gezin. De gezinssituatie en leefomgeving is dus van belang bij de keuze van een ras. Honden die veel beweging nodig hebben, zouden op zijn minst de beschikking over en tuin moeten hebben met daarnaast een dagelijkse flinke wandeling. De meeste kleine rassen hebben minder beweging en ruimte. Het karakter van de hond speelt ook mee bij de afweging: aanhankelijk, speels, waaks, slim, druk, alert, allemaal factoren die U moet afwegen tegenover de gezinssamenstelling en de leefomgeving. En als laatste: wilt U er mee gaan jagen, sporten als flybal mee gaan uitoefenen of een politietraining volgen?

Reu of teef

Er wordt al gauw gezegd dat reuen dominant zijn, maar ook teven kunnen er een potje van maken. Reuen zijn over het algemeen wat gelijkmatiger van karakter, teven hebben last van hormoonschommelingen en dus ook stemmingswisselingen. Een reu wil al gauw zijn eigen gebied markeren en zal eerder tegen de hekjes of schuttingen in de tuin plassen. Ook tijdens de wandeling is de reu vaker bezig met markeren. Teven zijn ongeveer twee keer per jaar loops, dit kan vlekken in het tapijt of op de bank geven. Reuen zijn vaker onafhankelijk en wat harder dan de teef. U ziet: elk voordeel heeft weer zijn nadeel, de keuze voor reu of teef is dan ook geheel persoonlijk. Bij de wat meer dominante rassen is een teef vaak geschikter voor de beginner.

Rashond of bastaard

Wilt U fokken of tentoonstellingen lopen, dan komt U er niet met een bastaard. Ook hangt het ervan af waar Uw voorkeur naar uitgaat. Uiterlijk en karakter zijn de twee grootste kenmerken bij iedere rashond. En dat kan vaak net de doorslag geven. Een bastaard bestaat uit twee of meerdere rassen die gekruist zijn met elkaar, dit kan vaak verrassende effecten geven. Vaak is het bij de aanschaf van een bastaardpup afwachten hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien. Over het algemeen genomen zijn bastaardhonden lief en aanhankelijk, maar dit hangt ook nauw samen met de soort rassen die er doorheen zitten. Bastaardpups zijn over het algemeen goedkoper in de aanschaf. Een stamboom wordt bij een bastaardpup nooit gegeven.

Fokker of particulier

Voor een goede rashond met stamboom, bent U bij de erkende fokker aan het juiste adres. Deze fokker geven ook altijd een juiste stamboom mee en zijn aangesloten bij de rasvereniging. De pups hebben alle inentingen, ontwormingskuren en testen ondergaan, hiervan is ook bewijs aanwezig. De pup is gechipt en in het bezit van een paspoort. Bij broodfokkers vindt men ook vaak rashonden: echter deze fokkers laten de teef zoveel mogelijk nestjes krijgen om hier veel geld aan te verdienen. De pups zijn vaak minder gezond en bezitten niet de juiste papieren, soms zijn eventuele stambomen vaak vervalst of gekopieerd.
De prijs bij een broodfokker ligt vaak wat lager dan bij een erkende fokker. Bij de particulier vindt U meestal de bastaardhondjes: de teef krijgt eenmalig of gematigd een nestje, de pups zijn vaak goedkoper. De pups zijn meestal wel gezond en goed verzorgd. Ze bezitten geen papieren. Let op: er zijn bij iedere fokker of particulier uitzonderingen, wij gaan uit van het gemiddelde aan ervaringen.

Hoe herken ik een gezonde pup

Een gezonde pup is alert, speels en vrolijk. Zijn oogjes zijn helder en er komt geen traanvocht uit. De vacht van de pup is klitvrij en glanzend. De oren ruiken niet vreemd en bezitten geen korstjes. De huid van de pup is veerkrachtig. Het tandvlees is roze van kleur, er zijn geen afgebroken tanden. De staart heeft geen kale plekken of korstjes. Hij loopt niet mank en hijgt niet overdreven na wat inspanning.

Leeftijd pup

Te jonge pups moeten veel van hun moeder missen: dit komt hun ontwikkeling niet ten goede. De beste leeftijd is rond de acht weken. Soms worden pups al met 6 weken meegegeven: dit is echter veel te vroeg. Te oude pups kunnen problemen opleveren met de opvoeding: ze zijn vaak al naar de hand gezet van de fokker. Het kost hierdoor wat meer tijd om de pup in de nieuwe situatie te laten wennen.

Heupdysplasie en erfelijke oogafwijkingen

Bij een erkende fokker zijn de ouderdieren getest op heupdysplasie en erfelijke oogafwijkingen. Het is echter niet verplicht dit te laten doen. Veel pups worden verkocht zonder dat de ouderdieren deze tests ondergaan hebben. Het hangt ook samen met het soort ras dat U wilt gaan aanschaffen. Rassen als de Golden Retriever zijn veel gevoeliger voor het ontwikkelen van HD, een jack russel zal er minder bevattelijker voor zijn. Uitslagen van de tests zijn overigens geen garantie dat de pup geen HD zal ontwikkelen: de kans is wel kleiner maar nooit uitgesloten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aanschaf van een pup"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Schrijf mee!