InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Onzindelijkheid bij een kat

Onzindelijkheid bij een kat

De kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn behoefte niet meer op de bak doen. In onderstaand artikel kunt u lezen hoe u de oorzaak kan vinden en hoe u vervolgens het probleem op kunt lossen.

De oorzaak achterhalen en een oplossing vinden.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, waarom de kat het niet op de kattenbak doet, namelijk:

De kat is ziek. Hij kan bijvoorbeeld last hebben van blaasgruis of blaasontsteking.

Oplossing: Laat uw kat onderzoeken bij de dierenarts, deze kan uitsluitsel geven.

De kat heeft simpelweg nooit geleerd om zijn behoefte op de bak te doen.

Oplossing: Leer uw kat om zindelijk te worden, door goed te kijken, waar hij zijn urine en ontlasting laat liggen en daar de kattenbak te plaatsen. De kat zal dan waarschijnlijk zijn behoefte in de bak gaan doen. Als u die bepaalde plek niet geschikt vind voor de kattenbak, kunt u de bak iedere dag ongeveer een halve meter verplaatsen, totdat deze op de juiste plek staat.

De kat vertoont terratorium gedrag. Katers vertonen dit gedrag door te sproeien, maar ook poezen kunnen dit gedrag vertonen door vaak kleine plasjes vlak bij de deur neer te leggen.

Oplossing: Reinig de plek met een ontsmettingsmiddel. Spuit de plek daarna in met een anti-terratorium spray, die verkrijgbaar is bij de meeste dierenwinkels.

De kattenbak wordt niet vaak genoeg schoongemaakt.

Oplossing: Katten zijn zeer gesteld op hygiene. Door simpelweg de kattenbak vaker schoon te maken, zal u dit probleem verhelpen.

De kattenbak wordt gereinigd met sterk ruikende schoonmaakmiddelen.

Oplossing: Maak de kattenbak liever schoon met alleen heet water.

De kattenbak staat te dicht bij het voer van de kat.

Oplossing: Katten eten niet graag op de plek waar ze hun behoefte doen. Plaats de voerbak en waterbak verder van de kattenbak af.

De kat wil niet op de zelfde plek plassen en poepen.

Oplossing: Plaats een tweede kattenbak. Één om in te poepen en één om in te plassen.

De kat geeft voorkeur aan een andere kattenbakvulling.

Oplossing: Plaats meerdere kattenbakken met daarin verschillende soorten kattenbakvulling. Zo kan u testen welke kattenbakvulling uw kat het fijnst vind. U kunt deze kattenbakvulling dan standaard in zijn bak gebruiken.

Als bovenstaande oplossingen de onzindelijkheid van de kat niet verhelpen

Als uw kat na het proberen van bovenstaande oplossingen het toch nog steeds naast de bak blijft doen, wordt het tijd voor strengere maatregelen.
  • Plaats de kat samen met de kattenbak en een bakje water, op momenten dat u geen toezicht op hem kan houden, in een kleine ruimte met een gladde vloer, zoals het toilet of de badkamer. Een kat vindt vind het namelijk niet fijn om zijn behoefte op een gladde ondergrond te doen.
  • Op momenten dat u wel tijd heeft om toezicht te houden op de kat, kunt u hem in de gaten houden en zodra hij zijn behoefte ergens anders wil doen, dan op de kattenbak, hem nat sproeien met een plantenspuit. Zorg er echter wel voor dat de kat niet merkt dat de waterstraal van u afkomt, anders kan de kat de gewoonte aanleren, zijn behoefte alleen maar in de kattenbak te doen als u in de buurt bent. Op momenten dat u afwezig bent zal de kat lekker zijn gang gaan.

Hou dit twee weken vol. Waarschijnlijk zal de kat daarna netjes zijn behoefte op de bak doen.
© 2007 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kittens en onzindelijkheidKittens en onzindelijkheidJaarlijks worden er in Nederland miljoenen kittens geboren, van verschillende rassen met verschillende kleuren. Helaas z…
Waarom plast mijn kat in huis en wat doe ik er tegen?Waarom plast mijn kat in huis en wat doe ik er tegen?Het gebeurt vaker dan je denkt: je kat/poes plast of sproeit in huis. En dan? Wat kun je ertegen doen? Je kat/poes heeft…
Hondengedrag: plassenHondengedrag: plassenHonden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een…
Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Het is waarschijnlijk de nachtmerrie van elke kattenbezitter. Op een kwade dag sproeit de kat het hele huis onder. Dit d…
Waarom plast een gezonde kat in huis?Waarom plast een gezonde kat in huis?Veel kattenliefhebbers zijn ermee vertrouwd dat veel katten hun behoeften niet doen waar we zouden willen. Dit is een he…

Reageer op het artikel "Onzindelijkheid bij een kat"

Reacties

Jan, 24-07-2016 19:51 #5
Onze kat poept niet meer in de bak, maakt de bak wel schoon.

Bianca, 30-09-2010 16:17 #4
Wij hebben vanaf afgelopen zondag een nieuwe kitten. Het katertje was bij de moeder (vorige eigenaar) zindelijk werd verteld. Maar bij ons doet hij het overal behalve op de bak. Nou is de vraag wat hier aan te doen?

Anneke Plaisier, 30-09-2008 12:08 #3
We hebben 1 jong (kater) van onze 4 jr oude poes gehouden, een witte. Sinds 1 week doet hij zijn grote boodschap niet meer op de bak, maar op de deurmatten of op het tapijt in de kamer. Ook heeft hij zijn oude plekje achter de wasmachine weer opgezocht. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat moet ik er aan doen (behalve schoonmaken)?

Evelinevan Vliet, 30-07-2008 23:13 #2
Mijn 9 maanden oude poes poept sinds ruim 2 weken voor de kattenbak. Het staan in het huis 3 kattenbakken voor haar, elk met een andere vulling, op verschillende plaatsen in het huis. Ook leven er nog 1 poes, gest., en twee katers, gecas., in het huis. Deze twee katers eveens de poes gaan niet op de kattenbakken, maar gaan naar buiten, alleen onze jongste kat blijft binnen en gaat op de kattenbakken. Ik vraag mijn af, op dit een form von dominant gedrag is? Of het een andere rede heeft.

Lydia van Vugt, 13-07-2008 08:50 #1
Hoop dat ik de oplossing heb gevonden want ze is heel lief maar sinds een week is ze weer krils en ze doet het naast de bak en we gaan op vakantie kortom we gaan aan de slag.

vriendelijke groet lydia

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 10-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!