InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Perzische katten en de risicofactoren

Perzische katten en de risicofactoren

Perzische katten en de risicofactoren Perzische kat met de platte snuit en lange haren zijn voor de een oogverblindend mooi en voor de ander helemaal niet. Er zit eigenlijk niets tussen. Wat bijzonderheden over deze kat en de extra risico’s bij dit ras.

Kenmerken

De kenmerken van de Perzische kat zijn zo langzaam maar zeker wel bekend. De belangrijkste:
  • platte snuit
  • grote platte kop met wijd uitstaande kleine oren
  • gedrongen lijf
  • korte poten
  • lange haren

Het gedrongen lijf kan een groot gedrongen lijf of klein gedrongen lijf zijn. Zo zijn de Perzen met klassieke kleuren (zwart, blauw, rood, wit, crème, tabby’s) en koperkleurige ogen vaak groter dan de shadedkleuren en point. Deze katten kenmerken zich in ieder geval door de groene en blauwe ogen (een klassieke witte pers kan blauwe ogen hebben, vaak zijn ze in deze combinatie doof). De shaded is wit met donkere uiteinden van de haren of goudbruin met donkere uiteinden. De points zijn licht van kleur (bijv. wit of crème) en hebben o.a. een soort slofjes aan. De onderkant van de pootjes zijn donker.

Het karakter van Perzen is rustig en evenwichtig.

Risico’s

Klittende vacht is een risico als je het niet goed bijhoudt. Niet iedere Perzische vacht is hetzelfde en de een kan enkele dagen zonder kammen en bij de ander is 1x per dag niet voldoende. Zeker bij oudere katten wordt het lastig. Het laten vervilten van de vacht kan, maar de kat zal er dan enkele maanden niet fraai bijlopen. Een lichtgeklitte vacht kan bij de trimmer netjes gemaakt worden en de dierenarts kan de kat een roesje geven om hem kaal te scheren. Ziet er ook even niet fraai uit maar groeit snel aan en is goed voor de doorbloeding van de huid.

De risico’s zijn de ademhaling. Soms zijn de katten te ver doorgefokt om een platte neus te krijgen, maar is het beestje haast niet in staat adem te halen. Er is een verschil tussen plat en plat. Als de neus haast ingedeukt is in het kopje is het duidelijk te ver doorgefokt.

De traanbuis moet regelmatig gecontroleerd worden, deze kan met de platte kop snel verstopt raken.

De ogen zijn een andere risicofactor. De ogen zijn groot en bol en kunnen eenvoudig beschadigd raken. Bij het spelen of als de kat vrij in de tuin loopt kan een tak al beschadiging aanrichten. Zo is het altijd handig om oogzalf (met vitamine A) in huis te hebben. Maar pas dit pas toe als je bij de dierenarts bent geweest. Deze kan bepalen wat er precies met het oog aan de hand is. Een lidteken kan op het oog achterblijven, maar is niet altijd het geval. Vaak is enige tijd zalven tot het beter is de uitkomst van een dierenartsbezoek. Hoewel een kat in huis blind kan leven is het voorkomen beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Perzische katten en de risicofactoren"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!