InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Spaanse Waterhond

Hondenras: Spaanse Waterhond

Hondenras: Spaanse Waterhond De Spaanse Waterhond heet in Spanje Perro de Agua Español. Vroeger hielpen ze de vissers op hun boten tegenwoordig worden ze veel voor politiewerk ingezet maar worden ze ook veel als huishond gezien. Ze zijn onvermoeibaar waardoor het wel van belang is dat u met deze hond grote wandelingen gaat maken of gaat trainen. Omdat de vacht van deze hond door blijft groeien moet u deze wel goed bijhouden maar zijn ze ideaal voor allergische mensen.

Geschiedenis

Familieleden van de Spaanse Waterhonden zijn vermoedelijk de:
  • Barbet
  • Portugeese Waterhond
  • Lagotto Romagnolo
De Spaanse benaming voor de waterhond is Perro de Agua Español. Deze honden werden voornamelijk gebruikt als hulpje bij van de vissers. Maar deze hond diende ook als herdershond en jachthond. In het jaar 1980 is er een Spaanse Waterhonden club opgericht in Spanje. Vanaf 1985 zijn deze honden al te zien op tentoonstellingen over heel de wereld. Vroeger werd in spanje de staart van deze hond gecoupeerd. Er zouden verschillende redene voor kunnen zijn maar geen van de redene is echt een must waarom de staart eraf moest. Tegenwoordig wordt de Spaanse Waterhond veel ingezet bij proffessioneel speurwerk maar komt ook voor als gezelschapshond in huis. Deze hond wordt nu ook bijna alleen nog met staart gezien. In veel landen is het namelijk inmiddels verboden om staarten te couperen.

Uiterlijk

De schofthoogte van een reu is ongeveer 44 á 50cm en weegt rond de 18 á 22kg. De schofthoogte van een teef is ongeveer 40 á 46cm en weegt rond de 14 á 18kg. Het is een middelgrote hond met een robuuste bouw. Hij staat rechthoekig en heeft een lichtvoetig gangenwerk. Zijn ogen staan een beetje schuin en hebben de kleur bruin van licht tot donkerbruin.

Vacht

Deze hond is perfect voor mensen met allergie. De haren groeien namelijk ver door en kennen een lange rustfase. Ook blijven de haren die los gaan zitten vaak in de krullen hangen. Op een tentoonstelling is het verplicht dat de vacht tussen de 3 en 15cm lang is. Als u de vacht lang laat groeien kan het zijn dat u de vacht moet scheuren (uit elkaar halen) omdat er anders koorden ontstaan. Vaak word er echter gekozen om de vacht te scheren, eens in de zoveel tijd is dit ook wel nodig aangezien de vacht erg lang kan worden en steeds moeilijker word om te scheuren. Echter zal de hond vrij kaal terug komen van de trimmer aangezien men onder de strengen moet scheren.
De Spaanse Waterhond mag in alle egalen kleuren voor komen. Bont mag ook maar alleen in de combinatie met wit.

Karakter

  • vriendelijk
  • sociaal
  • intelligent
  • speels
  • betrouwbaar
  • onvermoeibaar

Prijs

Als u een Spaanse Waterhond met stamboom wilt aanschaffen moet u zeker rekenen dat u tussen de 800,- en 1250,- uitkomt. Omdat het ras nog niet zolang gefokt wordt is er nog geen prijs vastgesteld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Spaanse Waterhond"

Reacties

Rolf, 04-01-2010 20:10 #2
Mocht je meer willen weten kun je via google vrij veel over het ras te weten komen. De fokkers in Nederland zijn serieus met het ras bezig, meestal buiten de rasvereniging, helaas. Het zijn leuke veelzijdige honden.

B. Vermeij, 05-09-2009 02:49 #1
Mocht je plan zijn een spaanse waterhond tenemen verdiep je goed in het ras
het is een geweldige hond mocht je vragen hebben misschien kan ik je helpen

Infoteur: Bembi
Laatste update: 08-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!