InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Australian Kelpie

Hondenras: Australian Kelpie

Hondenras: Australian Kelpie De Kelpie is een middelgrote hond. Zoals de naam al zegt komt de Kelpie uit Australië. Kelpie's worden onderverdeeld in twee soorten namelijk de Working Kelpie en de Australian Kelpie. Kelpie's zijn zeer intelligente honden met een behoorlijke dosis energie. Het zijn dus uitstekende honden om trainingen mee te volgen en lange wandelingen te maken.

Geschiedenis van de Kelpie

De Australian Kelpie is rond 1860 ontstaan. Zoals zijn naam al verteld komt de Australian Kelpie uit Australië. Ze werden gefokt en gebruikt om schapen te drijven. Er zijn een aantal voorouders mogelijk bij de Kelpie namelijk de kortharige collie, de dingo en een fox. In 1872 werd de eerste Kelpie gezien bij een 'sheep dog trail' ofterwijl een wedstrijd schapenhoeden. Totaal onverwachts won de Kelpie de wedstrijd met gemak. Sindsdien was er erg veel vraag naar Kelpie's. Het ras is pas een paar jaar terug geimporteerd naar andere landen. Eigenlijk wordt de Kelpie ook nog onderverdeeld in twee soorten:
  • Working Kelpie
  • Australian Kelpie

De Working Kelpie is eigenlijk niet geschikt als huishond. Deze is namelijk puur gefokt voor het werk en zal in huis uit verveling dingen kunnen gaan slopen of gevaarlijk worden. De Australian Kelpie is ook heel energiek en moet zeker mee getraind worden maar deze heeft toch minder beweging nodig als de working kelpie.

Uiterlijk

De Australian Kelpie is een middelgrote hond. Deze hond is over zijn hele lichaam goed bespierd en ziet er dan ook energiek uit. Zijn lichaam heeft iets weg van een vos alleen wat verzacht door zijn amandelvormige ogen. Zijn staart kan laag gedragen worden, dan rijkt deze tot zijn sprongewricht. Zijn staart mag ook hoger gedragen worden maar blijft ten alle tijden in een boog. De schofthoogte van een reu is ongeveer 46 á 51 cm en die van een teef 43 á 48 cm. Het gewicht van de Kelpie ligt tussen de 13 á 20 kilo.

Vacht

De Kelpie heeft een boven- en ondervacht. In totaal heeft de vacht gemiddeld een lengte van 2 á 3 centimeter. In de nek kan het haar wat langer en voller zijn waardoor er een soort kraag gevormd wordt. De haren op de staart vormen een soort borstel. De Kelpie kan voorkomen in de kleuren:
  • rood
  • red and tan (het lichaam is verdeeld in rood en een bruin gelige kleur)
  • black and tan (het lichaam is verdeeld in zwart en een bruin gelige kleur)
  • zwart
  • chocolade
  • rook blauw
  • fawn (wildkleur)
  • geelbruin
Een kleine witte aftekening zoals een witte bef is toegestaan.

Karakter

  • intelligent
  • loyaal
  • alert
  • werkwillig
  • energiek
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Australian Kelpie"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 01-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!