InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Australian Shepherd

Hondenras: Australian Shepherd

Hondenras: Australian Shepherd De Australian Shepherd komt niet uit Australië maar komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten. Het is een middelgrote hond met ook een middellange vacht. Het zijn actieve honden en hebben zeker ook voldoende beweging nodig omdat zij anders vervelend gedrag kunnen gaan vertonen. U kunt bijvoorbeeld speurwerk gaan doen met deze hond.

Geschiedenis

De Australian Shepherd komt van oorsprong eigenlijk uit de Verenigde Staten. Zijn voorouders verbleven wel in Australië maar in Californie heeft deze hond pas zijn echte vorm gekregen. Daar werden de honden gebruikt voor het drijven van vee. Familie van de Australian Shepherd zijn:
  • Border collie
  • Collie
  • pyrenese herdershond
  • Smithfield (uitgestorven ras)
In 1975 werd in Amerika dan ook de Australian Shepherd Club of America opgericht en in 1966 werd het ras erkend door de FCI (Fédération Cynologique Internationale).

Uiterlijk

De Australian Shepherd is een middelgrote hond. De stokmaat van een reu ligt tussen de 50 á 57.5 cm. De stokmaat van een teef ligt tussen de 45 en 52.5 cm. Het is een stevig gebouwde hond en zijn lichaam is iets langer dan hoog. De staart van de Australian hoort volgens de rasstandaard gecoupeerd of van nature kort te zijn (niet langer dan 10cm). Zijn ogen zijn amandelvormig en kunnen voorkomen in de volgende kleuren:
  • amber
  • zwart
  • bruin
  • blauw
  • of een combinatie van bovenstaande kleuren

Vacht

Zijn vacht is middellang, is steil of licht golvend en heeft een ondervacht. De dikte van de vacht wordt bepaald door het klimaat. U zult wel de vacht met regelmaat door moeten borstelen. De kleuren waarin de Australian Shepherd voor kan komen zijn:
  • Blue-merle
  • zwart
  • red-merle
  • rood
Al deze kleuren mogen gezien worden met witte aftekeningen en tan aftekeningen.

Karakter

  • actief
  • intelligent
  • moedig
  • betrouwbaar
  • aanhankelijk

Tip

Een Australian Shepherd is gefokt om te werken. U doet deze hond dus geen plezier als u hem als gezelschapshond de hele dag thuis laat zitten. Hij heeft veel beweging nodig en kan anders vervelend(sloop) gedrag gaan vertonen in huis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Australian Shepherd"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 26-05-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!