InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Drentsche Patrijs

Hondenras: Drentsche Patrijs

De Drentsche Patrijshond wordt ook wel afgekort Drent genoemd. Het is een middelgrote tot grote hond en onder andere te herkennen aan de witte vacht met bruine/orandje aftekeningen. Oorspronkelijk werd de Drent gebruikt voor de jacht op veerwild en als erfhond. Dit hondenras kan rustig thuis zijn, maar heeft toch ook de behoefte om te trainen of grote stukken te gaan wandelen.

Geschiedenis van de Drent

De Drentsche Patrijshond behoort tot de rassengroep van de Continentale Staande Honden van het Spanieltype. De Drent stamt af van de spioen en/of spanjoel. Dit was een kleine Spaniel die waarschijnlijk voorvader was van meerdere Spaniël soorten. Vroeger werd dit ras voornamelijk gebruikt voor de jacht op veerwild(eenden, vogels etc.), maar ook als erfhond. De Spanjoel kwam in de 16 eeuw met de Spanjaarden mee naar het noorden. In Drenthe ontwikkelde de Spanjoel zich tot de Drentsche Patrijs. Meestal worden rassen verder gekruist, maar de Drent werd bewust niet gekruist. De Drentsche Patrijs deed namelijk precies waarvoor hij bedoeld was, helpen met de jacht en het erf bewaken.
Op 15 mei 1943 werd het ras officieel door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied erkend en in 1948 op 5 juni werd de Nederlandse rasvereniging opgericht. Hoewel de Drentsche Patrijs in Nederland veel gezien word, is dit ras in veel landen nog altijd vrij onbekend.

Uiterlijk

De Drent is een middelgrote tot grote hond. Hij straalt kracht uit en vermogen uit. Zijn lichaam is iets langer dan hoog. De stokmaat van een reu is ongeveer 58 á 63cm en weegt rond de 30 á 35kg. De stokmaat van een teef is 55 á 60cm en weegt rond de 25 á 30kg. De Drent heeft een wigvormige neus en niet overhangende lippen. Zijn ogen zijn ver uiteen geplaatst en deze zijn ovaalvormig. Zijn staart is tamelijk hoog aangezet en reikkt bijna tot aan zijn hak.

Vacht

De vacht van de Drentsche Patrijs ligt dicht tegen elkaar aan. Hij heeft een ondervacht en bovenvacht. Op zijn borst en aan zijn hals zijn de haren wat langer. Zijn vacht is wit en bedekt met oranje of bruine platen. De tan aftekeningen worden ook wel teruggezien net als spikkels. Een mantalaftekening is toegestaan maar niet gewenst. Omdat de Drent op verschillende plaatsen langere haren heeft is het wel nodig hem eens per week te borstelen.

Karakter

De Drentsche patrijs is in tegenstelling tot andere jachthonden erg baasgericht. Dit maakt dat de Drentsche patrijs met wat training in de meeste gevallen goed los kan lopen en minder zijn jachtinstinct volgt. Deze hond heeft een zachtaardig karakter wat de Drent tot een uitstekende gezinshond maakt. Let wel op met kinderen, de Drent kan zo zachtaardig zijn dat hij soms meer van kinderen toelaat dan hij zou willen. De Drent geniet wel echt van aandacht en wilt graag bij het gezin horen.
De Drentsche patrijs heeft wel behoorlijk wat beweging nodig. Lange wandelingen of trainingen heeft deze hond wel nodig. Als de Drent jong is kan hij behoorlijk speels zijn, maar ook een tikkeltje eigenwijs. Daarom is het aan te raden om op cursus te gaan zodat de Drent zijn energie kwijt kan en u daar de vruchten van kunt plukken omdat hij beter zal gaan gehoorzamen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondenras: Drentsche Patrijs"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!