InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Australian Cattle Dog

Hondenras: Australian Cattle Dog

Hondenras: Australian Cattle Dog De Australian Cattle dog komt van oorsprong uit Australië. Dit ras is ontstaan uit vier verschillende andere soorten honden. Het zijn middelgrote honden met heel veel energie. Omdat hij zoveel energie heeft doet u de hond geen plezier met 3 keer per dag een kort rondje wandelen. De Cattle dog is ook zeer intelligent waardoor het een leuke hond is om mee te gaan trainen.

Geschiedenis van de Australian Cattle dog

De Australian cattle dog komt van oorsprong uit Australië. Dit ras is een kruising van verschillende rassen namelijk:
  • de wilde hond ofterwijl dingo
  • Collie
  • Dalmatiër
  • Bull terriër
Aangezien het ras pas in de 19e eeuw is ontstaan is er geen hele lange geschiedenis over te schrijven. De Australian cattle dog werd gebruikt om groot vee over afstanden te drijven. Dit werd gedaan door te 'heelen', dit houdt in de de honden in de hakken van de koeien beten zodat ze doorliepen. Dit gedrag is soms nog terug te zien bij pups en dient u dus snel af te leren.

Uiterlijk

De Cattle dog is een compacte robuuste werkhond. Hij heeft een brede kop, diepe stop en staande oren. Zijn staart is laag aangezet en is licht gebogen in rust. De schofthoogte van een teef is ongeveer 43 á 48cm. De schofthoogte van een reu is ongeveer 46 á 51 cm. Het gewicht van de Cattle dog ligt tussen de 16 en 21 kilo.

Vacht

Zijn vacht is 2,5 tot 4 cm lang. De cattle dog heeft een boven en ondervacht. Deze is zo goed opgebouwd dat de vacht bijna waterdicht te noemen is. De kleuren die voorkomen bij de cattle dog zijn:
  • blauw - blauw, blauwgespikkeld, met of zonder zwarte, blauwe of tan vlekken op het hoofd
  • rood - Roodgespikkeld: kleine rode vlekjes over het hele lichaam

Karakter

  • will to please(werkwillig)
  • energiek
  • moedig
  • zelfverzekerd
  • vriendelijk
  • intelligent
  • trouw

Tip

Als u een Cattle dog wilt aanschaffen kunt u er rekening mee houden dat de reuen meestal dominanter zijn dan de teven. De reuen zijn namelijk vaak zo beschermend dat als ze zich bedreigd voelen zij dit als aanleiding zien om te gaan vechten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Australian Cattle Dog"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 08-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!