InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Akita Inu

Hondenras: Akita Inu

De Akita is een grote hond die werd gebruikt voor de jacht op grote dieren. De Akita komt oorspronkelijk uit japan. De Akita komt voor in 3 kleuren rood, wit en brindle. De hond is goed opvoedbaar met een consequente baas. Ze zijn namelijk toch erg sterk en hebben nog erg het jachtinstinct waar u mee om moet kunnen gaan. Het is een robuuste hond die toch elegantie uitstraalt.

Geschiedenis van de Akita

De Akita heeft zijn naam te danken aan het plaatsje waar hij oorspronkelijk vandaan komt namelijk Akita. Dit plaatsje ligt in Japan in het noorden van Honshu. Vroeger was de Akita een gevechtshond die ook moest helpen bij de jacht op beren. In de tijd van de Samoerei waren Akita's hun metgezellen. Dit zorgde ervoor dat er nu beeldjes verkocht worden van Akita's als teken van vriendschap en geluk. Op juli 1931 werd de Akita uitgeroepen tot Nationaal Monument van Japan. In 1939 begon de tweede wereldoorlog. De Akita werd in bescherming genomen en zo werd er na de tweede wereldoorlog dankzij verschillende verenigingen weer gefokt met de Akita's.

Uiterlijk

De schofthoogte van de reu is ongeveer 67cm en die van een teef 61cm. Hij heeft een hoge schoft en een kort rechte rug. Zijn staart wordt in een krul over zijn rug gedragen, als deze hangt is dit een fout. Hij heeft een duidelijke stop en een goed zichtbare rimpel op zijn voorhoofd. Zijn oren zijn tamelijk klein en mogen niet hangen.

Vacht

De kleuren waarin de Akita voorkomt zijn rood, brindle(gestroomd) en wit. De Akita mag niet gezien worden met zwarte aftekeningen op zijn kop. Als de Akita niet wit is qua vachtkleur dan moet hij Urajiro vertonen. Dit betekend dat de Akita een witte vacht heeft op de:
  • zijkanten van de kaak
  • onderkant van de kaak
  • onderkant van de borst
  • onderkant van het lichaam
  • onderkant van de staart
  • binnenzijde van de benen

De bovenvacht van de Akita is hard en recht, de ondervacht is zacht en dik. De vacht op de staart is wat langer dan op de rest van het lichaam.

Karakter

  • trouw
  • volgzaam
  • waaks
  • rustig
  • onverstoorbaar
De Akita is erg sterk het is dus van belang dat u de hond goed onder áppel houd omdat hij anders erg dominant zou kunnen worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondenras: Akita Inu"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 08-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!