InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: de Poedel

Hondenras: de Poedel

Hondenras: de Poedel De poedel is verdeeld in vier soorten: de toypoedel, de dwergpoedel, de middenslagpoedel en de grote poedel(ook wel koningspoedel genoemd). De poedel word niet veel gezien omdat mensen er vaak een beeld bij hebben dat alleen wat oudere mensen er mee lopen of dat ze persé in model moeten zijn. De poedel is juist een uitermate geschikte gezelschapshond waar goed mee getraind kan worden.

De geschienis van het ras

Poedels zijn van oorsprong waterhonden. Ze werden gebruikt voor de jacht op waterwild. De vacht was in die tijd erg handig tijdens het jagen omdat deze het lichaam beschermde tegen verwondingen. Toch begonnen de jagers ook als eerste met het bijknippen van de poedel zodat deze meer vrijheid kreeg om te bewegen. De kop en staart werden niet gedaan zodat de hond nog wel te zien was in het water. De naam naam poedel word uiteraard in verschillende talen verschillend geschreven en uitgesproken, echter hebben veel benamingen te maken met het water. Zo zegt men in Duitsland 'pudel' wat afleid van 'pudelin' wat weer in houd het spetteren in het water.
Tegen de 15e eeuw begon de poedel meer een showhond dan jachthond te worden. De fokkers begonnen in deze tijd ook zo te fokken dat de poedels er in kleinere formaten kwamen.
Er werd door landen gestreden wie het vaderschap zou moeten krijgen maar toch kreeg Frankrijk in 1936 dankzij Fédération Cynologique Internationale het vaderschap. Zo word nu de poedel een frans ras genoemd omdat de franse de poedel hebben geannexeerd.

De vier varianten

  • Toypoedel - Dit is de kleinste van het stel. Ze zijn tussen de 25 á 28cm waardoor ze ideaal zijn voor mensen die graag willen trainen maar niet groot behuisd zijn.
  • Dwergpoedel - Een levendige poedel die speels blijft tot oude leeftijd. De dwerdpoedel is ongeveer tussen de 28 á 30cm.
  • Middenslagpoedel - Een erg aanhankelijke hond die zich graag aan één baas hecht. Deze wordt tussen de 35 á 45cm groot.
  • Koningspoedel/grote poedel - De grote poedel wordt ook wel als geleidehond gebruikt aangezien ze erg intelligent zijn en de juiste hoogte hebben, ze zijn namelijk tussen de 45 en 65cm.

Buitenom deze 4 hebben we ook nog de koordpoedel, dit is echter een grote poedel met een andere vachtstructuur. Deze vacht vormt namelijk koorden, bij shows word gewaardeerd als deze koorden zo lang mogelijk zijn. de vacht moet geholpen worden bij 9 maanden, ze vormen vaak namelijk eerst plakken voordat het koorden worden en u wilt geen complete lap hond. U kunt de koorden met de hand uit elkaar trekken, let erop dat u het zo vriendelijk mogelijk doet. Het drogen van deze vacht kan wel 2 dagen duren doordat het water in de strengen blijft. Deze variant van de poedel word bijna niet meer gezien.

Het gedrag

Dankzij hun enorme intelligentie werden de poedels vroeger ook wel eens in circusvoorstellingen gebruikt. verder is de poedel:
  • werkwillig
  • geduldig
  • trouw
  • speels
  • vrolijk
  • aanhankelijk
  • goed aanpassingsvermogen
  • temperamentvol
Omdat poedels zo intelligent en werkwillig zijn moet u wel rekening houden dat de poedel bij onjuiste training of de hond niet serieus behandelen waar nodig kan de poedel ook snel verkeerde dingen aanleren. Ze springen als pup bijvoorbeeld erg graag omdat ze enthousiast zijn, als u dit niet op latere leeftijd wilt negeer dit gedrag dan in plaats van dat u het grappig vind en 'aahh' zegt, de hond voelt zich dankzij deze aandacht namelijk al beloont.

Kleuren

De poedel mag voorkomen in de kleuren; zwart, wit, abricoos, grijs en bruin. Deze kleuren moeten wel zuiver zijn, dit houdt in dat een bruine poedel geen beige- achtige kleur mag hebben. Ook moet de vacht volledig één kleur hebben. De kleur harlekijn (wit met zwart/grijs) word steeds vaker gezien, dit is echter nog geen erkende kleur voor de poedel.

Toiletteren

Poedels zijn vaak ideaal om te trimmen, ze zijn vaak op tafel erg rustig en helpen in de meeste gevallen graag mee. Wel zult u het borstelen uiteraard vanaf pup af aan moeten oefenen. Ze leren erg snel dus als u het goed aanpakt en niet teveel te snel wilt zult u na een tijd een heerlijke hond hebben om te borstelen. Het is verstandig de poedel eens per week te borstelen om klitvorming te voorkomen, wat ook erg kan helpen is de hond wassen en uitfohnen, door het fohn blaast u soms de klitten en het vuil al uit de vacht en de huid krijgt dan weer lucht.

Bij een poedel komt zoals u kunt lezen relatief veel onderhoudt kijken als u de mooie vacht wil behouden. Er zijn verschillende modellen mogelijk bij een show. De drie bekendste zijn 'leeuwentoilet', 'jeugdmodel' en 'modern toilet'.
  • leeuwentoilet - de achterhand is geschoren en voorhand is omhuld met vacht
  • modern toilet - de vacht is gelijkmatig bijgeknipt
  • jeugdmodel - een deel van de rug en borst worden geschoren de rest geknipt.
Het knippen van een poedel is daadwerkelijk bijna kunst te noemen. Voor de poedel geknipt kan worden word hij eerst gewassen en gefohned. Tijdens het fohnen word de vacht constant opgekamt zodat de krullen er zoveel mogelijk uit gaan. Vervolgens kan de hond in model worden gebracht, voor dit alles klaar is bent u zo een paar uur verder maar het resultaat mag er vaak zijn.
Echter kunt u er ook voor kiezen de poedel gewoon eens in de 2 á 3 maanden te laten scheren, zo groeit alles gelijkmatig aan en kan de poedel soms op een totaal ander ras lijken. Of u de poedel nou in model wilt of niet, hou er rekening mee dat een hond graag een hond wilt blijven, laat hem lekker ravotten buiten als hij/zij de behoefte heeft.

De poedel is uitermate geschikt voor mensen die allergisch zijn. De vacht groeit lang door waardoor het groeiproces en de rustfase van de haar erg lang duurt. Ook blijven de haren die los gaan vaak hangen in de krullen waardoor de hond bijna geen huidschilfers zal verliezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De prijzen van de trimsalonVeel mensen vinden de prijzen van trimsalons te duur. Er wordt vaak niet beseft hoeveel kosten er komen kijken bij een t…
Hondenras: Lhasa ApsoHondenras: Lhasa ApsoDit Oosterse hondenras afkomstig uit Tibet wordt kleinschalig gefokt in Nederland en België als gezelschapshond. Dit kle…
Hoeveel kost een pup? De kosten van een hondHoeveel kost een pup? De kosten van een hondVeel mensen hebben geen idee hoeveel een hond kost. In het eerste jaar kan dat oplopen tot maximaal 2250 euro. Hierbij i…
Hondenallergie, maar toch een hond kopenHondenallergie, maar toch een hond kopenHondenallergie: een allergie voor hondenhaar en huidschilfers. Vaak wordt er beweerd dat men óf allergisch is voor honde…
Hondenras: Airedale terriërHondenras: Airedale terriërHet ras de Airedale Terriër is nog niet zo heel lang geleden ontstaan. Het hondenras is namelijk pas ontstaan rond de 19…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: de Poedel"

Reacties

Guusje, 06-04-2019 15:08 #4
Mijn koningspoedel is al bij de trimster geweest hij is nu 5 maanden maar kan hij nu al geschoren worden of moet hij eerst zijn nestharen kwijt zijn?

Jaqueline, 09-12-2013 23:45 #3
Wat een info. nu weet ik hoe of wat. ik heb ook een lieve poedel thuis. hij is erg lief het is een harlekijn. maar hij heeft een rode vacht met plekken wit op z'n neus. hij is de pup vacht al bijna uit.

Bembi (infoteur), 31-03-2010 18:36 #2
Het beste is niet te kijken naar afmetingen maar wat hij nodig heeft. Onze poedelpup kreeg in eerste instantie meer voer als dat hij nu krijgt(hij is nu 6 maanden). Dit omdat de kleintjes veel bouwstoffen nodig hebben om te groeien en veel energie verbruiken. Mocht hij te dik worden weet u dat u moet minderen moet voeren, controleer dit dus regelmatig. U hoort de laatste paar ribben te kunnen voelen maar niet overdreven. Het eten zoeken kan instinctgedrag zijn, in principe kunnen sommige honden namelijk de hele dag eten en als ze doen alsof ze honger hebben krijgen ze wellicht wat waardoor ze het gedrag blijven herhalen.

MVG

Peter, 31-03-2010 05:19 #1
Ik heb een dwergpoedel van 2 mnd, nu zit ik met vraagtekens hoeveel hij mag eten, op de Pedigree verpakking staan 50 a 60 gr per dag, nu zei mijn dierenarts dat hij maar maximaal 25 gram per dag mag hebben, en de hond is helemaal gek aan het worden, de hele dag is hij eten aan het zoeken, wat moet ik doen?
Bij voorbaat bedankt!

Groetjes,

Peter

Infoteur: Bembi
Laatste update: 16-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!