InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Argentijnse dog

Argentijnse dog

Argentijnse dog De argentijnse dog, een jachthond die zeer trouw is aan zijn gezin, die een rasechte beschermer is van kleine kinderen, een betere waak en gezinshond is er haast niet. Maar de opvoeding van deze honden is zwaar, en ondanks hun hardheid, toch zeer moeilijk te trainen. Net als alle andere honden hebben ze een stabiele baas nodig. De Argentijnse dog, komt oorspronkelijk uit Argentinië. Ze hebben een sterkte jachtdrang en zijn zeer trouw aan hun baas en het gezin. Ze hebben een schofthoogte van 60 tot 65 cm, zijn kortharig en altijd wit met wat pigment vlekjes op de huid en een zwart vlek tussen het oog en oor. Het zijn een van de sterkste en populairste honden op deze wereld.

Verzorging

Deze honden mogen misschien moeilijk zijn in de opvoeding maar de verzorging van de Argentijnse Dog is uiterst makkelijk. Met een rubberen handschoen die nopjes bevat haal je dode haren en losse haren uit de vacht en met af en toe een controle van gehoorgang, gebit en nagels ben je al snel klaar.

Gedrag en aard

De Argentijnse dog is een jachthond. Ze kunnen moeilijk samen met katten, al gaat het in sommige gevallen toch wel goed. Ze staan bekent om hun betrouwbare gedrag richting gezin en baas, en de hardheid van hun zelf. De Argentijnse dog is een moedig, temperamentvol en trouwe hond.

Opvoeding

Deze hond dient een ervaren hondeneigenaar te hebben, om deze honden op te voeden dien je stevig in je schoenen te staan en moet je niet zomaar over je heen laten lopen. Ze hebben een strenge en consequente opvoeding nodig, doen ze iets fout straf altijd met de stem, slaan helpt niet, hiervan kunnen ze zelfs agressief worden. Als ze iets goed doen dienen ze uitbundig beloont te worden. Deze honden mogen misschien wel een strenge opvoeding nodig hebben maar extra belonen is ook zeker wel een must. Omdat ze graag leren is het belangrijk goed gedrag te belonen zodat ze het beter onthouden.

Als je besluit een Argentijnse dog te nemen, zorg dan altijd dat je voldoende kennis hebt van de fokker. Omdat in dit ras doofheid veel voorkomt is het belangrijk ook te informeren naar de ouders van het dier. In veel landen is dit ras verboden, dit hebben we te danken aan de mensen die de hond aan hondengevechten mee lieten doen, hierdoor kregen ze een slechte reputatie en werden ze als zeer agressief beschouwd. Maar deze honden zijn juist niet agressief, ze kunnen prima in worden gezet als leger of politiehond.

De Argentijnse dog is een ras van meerdere honden in één, ze hebben een reukvermogen van een Pointer, de hoogte van een Duitse Dog, uithoudingsvermogen en kleur van een Pyreneese Berghond en het karakter van een boxer, de kaakkracht van een Bordeaux Dog en niet te vergeten de vasthoudendheid en doorzettingsvermogen van een Bull Terriër.
© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Argentijnse dog"

Infoteur: Antrax
Laatste update: 26-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!