InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Berner Sennenhond

Alles over de Berner Sennenhond

De Berner Sennenhond is oorspronkelijk een boerenhond die werk verrichte op de boerderij. Bijvoorbeeld het bewaken van het erf, hoeden, drijven en verdedigen van vee. Rond 1908 is de naam gewijzigd naar Berner Sennenhond en tegenwoordig wordt de hond vooral gehouden als gezinshond.

Land van Herkomst

Zwitserland.

Aanleg

Gezelschapshond, waakhond.

Grootte

Reuen: tussen de 64 en 70cm.
Teven: tussen de 58 en 66 cm.

Vacht

Berner Sennenhonden hebben een halflange vacht. De haren zijn recht tot lichtgolvend met daaronder een dikke ondervacht. De kleur is standaart zwart met bruine en witte aftekeningen.

Verzorging

Op bepaalde plaatsen moet goed geborsteld worden: Kraag, oksels, achter de oren en de broek. Het beste is om dit wekelijks bij te houden. Klitten kan u het beste wegknippen. Verder moet u af en toe de oren nakijken op vuil.

Aard

Waaks, vriendelijk, evenwichtig, onomkoopbaar, zeer trouw, attent, rustig, intelligent, blaft weinig. Dit is echt een gezinshond, die van gezelligheid houd.

Opvoeding

Een liefdevolle en consequente opvoeding is nodig bij de Berner Sennenhond. Hij is erg gevoelig voor de stem van zijn baas. Zorg daarnaast dat hij niet teveel trappen loopt of zijn lichaam op andere manieren zwaar belast in de groei. Hij heeft zijn energie nodig om sterke spieren op te bouwen.

Sociale aanleg

Lief voor kinderen. Katten kunnen een probleem zijn, maar als hij hier op jonge leeftijd al mee om gaat, bouwt hij vertrouwen op en zal hij zich in de nabijheid van katten altijd goed gedragen. De hond kan wel wat dominant reageren naar andere honden. Verder is het een goede waakhond. Vreemden op uw terein zullen duidelijk worden aangekondigd. Maar agressief zal de Berner Sennenhond niet zijn.

Beweging

Laat jonge honden nog niet al te lange wandelingen maken, ze hebben behoefte aan veel slaap. Als de hond volgroeit is dan houd hij van veel beweging, onaangelijnd rennen en spelen is ideaal. Verder zal deze hond niet weglopen, hij heeft een sterk territorium gevoel.

Bijzonderheden

Als u een puppy wilt kopen van dit ras kunt u dat het beste doen via een rasvereniging. Omdat door de populariteit nog al eens gesmokkeld wordt met de raszuiverheid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Berner Sennenhond"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!