InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het hondenras Hovawart

Het hondenras Hovawart

De Hovawart is een hondenras dat ontstaan is in het begin van de 20e eeuw. Het ras behoort tot de molossers en heeft een mooi uiterlijk. De blonde Hovawart wordt weleens vergeleken met de golden retriever, maar toch is de Hovawart een heel ander ras. De hond kan gebruikt worden als waakhond of gezinshond, maar de Hovawart is ook geschikt om mee te sporten.

Geschiedenis

De Hovawart stamt af van een soort herdershond uit de Middeleeuwen, die groot, wendbaar en waakzaam was. Rond de eeuwwisseling verdween deze hondensoort doordat de gespecialiseerde rassen populair werden. In het begin van de 20e eeuw ging een aantal hondenfokkers op zoek naar het oude soort herdershond om daar vervolgens een nieuw ras mee te fokken. Deze honden waren vooral te vinden in het Harzgebergte en in het Zwarte Woud en leefden vooral op boerderijen en afgelegen berggebieden. In de Middeleeuwen had deze soort Hovawart de namen Hoevewacht en Hofwachter. Deze hond werd later in Duitsland gekruist met o.a. Leonbergers en Newfoundlanders.

Raskenmerken

Met een schouderhoogte van 60 tot 70 centimeter is de Hovawart een grote hond te noemen. Het gewicht varieert van 35 tot 45 kilo. De Hovawart is met zijn lange haar en hangende oren een mooie verschijning. Het ras is er in drie hoofdkleuren: blond, zwart-blond (zwart met bruine aftekeningen) en zwart. De teef is over het algemeen wat slanker dan de reu en dit is ook te zien aan de kop en de lichaamsbouw.

De lichaamsverhoudingen zijn erg belangrijk bij de Hovawart. De lichaamslengte moet 110 tot 115 procent zijn. Dit betekent dat de hond langer moet zijn dan dat hij hoog is. De rug is recht en stevig en de borst is diep, krachtig en breed.

Karakter

De Hovawart is meestal een vriendelijke hond die gesteld is op gezelschap. Het temperament van de Hovawart is middelmatig en ze hebben een zeer goede neus. Hij is dol op zijn baas en gezin en wil deze ook beschermen. Het is een goede waakhond en hij houdt alles goed in de gaten. Een voordeel van het ras is dat ze niet snel weg zullen lopen, omdat ze erf-trouw zijn. De Hovawart kan prima gehoorzamen en is een zelfstandige hond. Een kenmerk van de Hovawart is dat ze laat volwassen worden. Pas tussen het tweede en derde levensjaar, zijn de eigenschappen volledig ontplooid. Ook hebben ze veel beweging nodig. Wanneer er genoeg gewandeld en gespeeld wordt met de hond, zal deze in huis over het algemeen vrij rustig zijn.

Gebruik

Een goede eigenschap van de Hovawart is dat ze erg veelzijdig zijn. Ze bewaken graag hun terrein, maar zijn ook zeer geschikt als huishond. Ze kunnen goed met kinderen omgaan en hechten zich aan hun gezin. Omdat Hovawarts behoorlijk ijverig zijn, zijn ze ook geschikt om mee te sporten. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld behendigheid en gehoorzaamheid, maar ook aan reddingswerk, verdedigingswerk en speurwerk. Hovawarts zijn atletisch en vinden het leuk om met hun baas te werken. De Hovawart blijft tot op hoge leeftijd erg speels.
© 2010 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het hondenras Hovawart"

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 16-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!