Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandeling

Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandeling Tetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer goed in paardendarmen en wordt vaak gevonden in grond waar mest van paarden en koeien ligt. De bacterie kan het hondenlichaam binnendringen via bijvoorbeeld een wond. De clostridium tetani voelt zich helemaal in zijn element in een wonde in de huid. De bacterie start meteen met het aanmaken van gif die het zenuwstelsel hindert. Een wond is daarvoor uitermate geschikt, omdat er weinig lucht aanwezig is en veel dood weefsel. Tetanus is een ernstige ziekte. De eerste symptomen starten meestal binnen enkele weken, maar kunnen ook na een paar dagen al optreden.

De belangrijkste symptomen

  • Pootspieren van hond trekken samen
  • Hond strekt poten verstijfd uit
  • Dier kan kaken niet meer openen (ook wel kaakklem genoemd)
  • Bek gaat moeizaam open
  • ‘Grimas’ op hondenkop door samengeperste spiertjes bij bek en ogen
  • Oren staan omhoog
  • Ademhalingsproblemen
  • Algeheel gevoel van malaise

Dierenarts

Het is verstandig om bij een vermoeden van tetanus bij een hond onmiddellijk de dierenarts te waarschuwen. Onbehandelde tetanus eindigt met de dood. Daarnaast komen de symptomen van tetanus overeen met een vergiftiging door strychnine. Deze stof wordt gebruikt om ratten te vergiftigen. Het is voor een dierenarts zaak om zo snel mogelijk uit te zoeken of een hond lijdt aan tetanus of aan een vergiftiging door strychnine.

Behandeling

Het is belangrijk om wonden –ook bij honden- goed schoon te maken. De wond kan gedesinfecteerd worden om een infectie met tetanus te voorkomen. Een hond kan de ziekte tetanus overleven, wanneer hij tijdig wordt behandeld. De behandeling bestaat uit een combinatie van tegengif, antibiotica en pijnstillers. Om uitdroging te voorkomen kan een dierenarts besluiten om een infuus met vocht toe te dienen. Het duurt wel even voordat een zieke hond weer op de been is. Genezing kan enkele weken in beslag nemen. Het is daarom belangrijk om een hond met tetanus goed te observeren.

Weerstand

Honden worden doorgaans niet meteen ziek van de clostridium tetani. Ze hebben een redelijk goede weerstand tegen de clostridium tetani. Daarom worden ze niet tegen de ziekte ingeënt. Mensen hebben weinig weerstand tegen de bacterie en worden daarom wel gevaccineerd. Dat gebeurt bijvoorbeeld na de beet van een hond.
© 2011 - 2020 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Medisch Handboek Honden, Bruce Fogle, uitgeverij Tirion, 2003
  • http://www.hondenvrienden.be/forum/medisch-en-gezondheid/tetanus-bij-de-hond/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus

Reageer op het artikel "Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandeling"

Reacties

Berta Reivers, 26-06-2017 13:47 #2
Penny is in Zweeds ziekenhuis opgenomen is gediagnostiseerd met tetanus. Vochtinbrengend infuus, antidote en antibiotica. Kan iemand zeggen hoe die nieuwe antibiotica heten?
Ze gaat almaar achteruit en we zijn bang haar te moeten verliezen
Berta Reivers

Henk Oudshoorn, 30-11-2011 17:36 #1
Mijn eigen Duitse herder is momenteel met tetanus in Utrecht opgenomen op de intensive care/carantaine.
Dat is de reden dat ik mij momenteel in deze ziekte heb verdiept.
Blijkens een wetenschappelijk onderzoek uit Gent blijkt, dat een tegengif (zoals U aangeeft) niet meer wordt toegepast. Uit onderzoek bleek dat hiermee behandelde honden een overlevingskans van 50% hadden. Er wordt nu uitsluitend een (beter) antibioticum gebruikt en dit geeft een overlevingskans van 71%.

Henk Oudshoorn

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: November 2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!