InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aanschaf knaagdier: waar moet je op letten?

Aanschaf knaagdier: waar moet je op letten?

Aanschaf knaagdier: waar moet je op letten? Knaagdieren zijn erg leuke en interessante diertjes om als huisdier te houden. Maar voordat je besluit om een knaagdier – of meerdere diertjes – in huis te nemen, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Kan je het dier bieden wat het nodig heeft? Welk soort knaagdier past het beste bij je? Wil je een dier dat van aandacht en gezelschap houdt, of wil je alleen een knaagdier om naar te kijken? Ben je van plan met het knaagdiertje naar tentoonstellingen te gaan, of wil je juist alleen maar een leuk huisdier? En wat zijn de beste plaatsen om een knaagdier aan te schaffen en welke materialen heb je nodig voordat je überhaupt een knaagdier in huis gaat nemen?

Inhoud

Welk type knaagdier?

Allereerst is het belangrijk vast te stellen welk soort knaagdier je in huis wilt nemen. Zo zijn cavia’s echte gezelschapsdieren die graag de behoefte hebben aan een soortgenootje en het leuk vinden om in de nabijheid van mensen te leven. Een hamster daarentegen leeft het liefst solitair (dus alleen), kan ook wel van menselijke aandacht houden maar is toch iets meer teruggetrokken dan een cavia. Ook kan jouw voorkeur uitgaan naar een iets exotischer knaagdiertje om te houden, zoals de boeroendoek of een chinchilla. Je moet er wel rekening mee houden dat dieren als de boeroendoek en chinchilla meer eisen stellen aan hun verzorging, en bovendien meer kosten met zich mee kunnen brengen dan bijvoorbeeld een cavia of hamster.

Welke eisen stel je aan een knaagdier?

Wanneer je hebt besloten welk knaagdier jouw voorkeur heeft, kan je de overige eisen gaan vaststellen. Maar ook als je nog niet weet welk type knaagdier het beste bij jou past, kan je een lijst van eisen opstellen. Hierin kan je bijvoorbeeld aangeven of je een dier wilt dat houdt van knuffelen, groepsgewijs of juist solitair gehouden kan worden, of het dier zo natuurgetrouw mogelijk moet leven en nog niet volledig gedomesticeerd is, of wil je juist een zeer tam diertje? Aan de hand van deze lijst kan je informatie opzoeken over diverse soorten knaagdieren, en je ‘eisenpakket’ naast de rasomschrijving en verzorgingseisen van de knaagdieren leggen. Zo kom je uiteindelijk op een lijstje knaagdieren die aan jouw eisen kunnen voldoen.

Daarnaast is het nog van belang voor jezelf te bepalen of je met de knaagdieren graag naar shows en tentoonstellingen gaat, of je ze los in huis wilt laten rondlopen of dat je gewoon een diertje zoekt dat als leuk gezelschapsdier kan dienen. Ook moet je bij jezelf nagaan of je graag veel tijd in de verzorging van de dieren wilt steken, of dat je hier minder tijd in wilt steken. Een knaagdier met lang haar, zoals de langharige cavia, heeft bijvoorbeeld dagelijks veel extra verzorging nodig in de vorm van borstelen, stro uit de vacht halen, enzovoort. Dit terwijl een kortharige cavia of een hamster eigenlijk nooit een borstelbeurt nodig heeft.

Een bezoek brengen aan een knaagdiertentoonstelling

Het is altijd leuk om een keer een knaagdierententoonstelling of knaagdierenshow te bezoeken. Zeker de grotere shows laten veel verschillende knaagdieren in verschillende vachtkleuren en vachtvariëteiten zien. Ook als je nog steeds niet helemaal zeker bent van welk knaagdier het beste bij jou past, is het ten zeerste aangeraden zo’n show te bezoeken. Je kan de knaagdieren daar in het echt zien en de eigenaren van deze knaagdieren fokken ook met de dieren en verzorgen hun dieren optimaal om met ze naar de tentoonstellingen te gaan. Je kan ook veel vragen stellen aan de fokkers en eventueel een afspraak met ze maken om bij ze langs te gaan om meer over het ras te weten te komen.

Een jong knaagdiertje of een volwassen knaagdier aanschaffen?

Een andere belangrijke keuze die je moet maken, is of je een jong dier aanschaft, of juist een volwassen knaagdier. Er worden heel veel knaagdieren naar zogenoemde knaagdieropvangen of dierenasiels gebracht, omdat de oude eigenaar er om wat voor reden niet meer voor kon of wilde zorgen. Je zou er dus voor kunnen kiezen om één of meer van deze volwassen dieren een nieuw, tweede leven te geven, in plaats van dat zij de rest van hun leven in de knaagdierenopvang moeten verblijven.

Echter kan je er ook voor kiezen om een jong knaagdiertje in huis te nemen, eentje die je echt van jongs af aan meemaakt en eventueel dingen kan aanleren.

Fokker of knaagdierenopvang?

Als het je niet uitmaakt of je een jong of volwassen knaagdier in huis neemt, overweeg dan om een knaagdier uit een knaagdierenopvang of het dierenasiel te halen.

Op het moment dat je echter op zoek bent naar een jong knaagdiertje, kan je het beste op zoek gaan naar een erkende fokker. Er zijn helaas veel te veel broodfokkers die het verdienen van geld vooropstellen aan de gezondheid van de (ouder)dieren. De jongen die bij broodfokkers vandaan komen, hebben vaak afwijkingen en zijn vaker ziek dan andere jongen die bij erkende fokkers vandaan komen.

Daarom kan je, als je een jong dier wilt aanschaffen, beter contact opnemen met een erkende fokker die van zijn of haar dieren houdt. Deze fokker zorgt ervoor dat de ouderdieren goed verzorgd worden, dat er niet met dieren gefokt wordt die ziek zijn en de moederdieren mogen maar een beperkt aantal nesten in hun leven grootbrengen. Erkende fokkers weten bovendien alles te vertellen over de ouderdieren van de jongen, kunnen veel uitleg geven over het type knaagdier en het ras, hoe de dieren verzorgd moeten worden en wat ze nodig hebben om gezond te zijn en te blijven. Erkende fokkers kan je opvragen bij knaagdierverenigingen. Ook op tentoonstellingen kan je veel informatie inwinnen over erkende fokkers, of zijn er mensen die je kunnen doorverwijzen naar fokkers.

Voorbereiden op de komst van een knaagdier

Voordat je jouw knaagdier daadwerkelijk in huis haalt, is het belangrijk jouw huis knaagdierproof te maken. Zorg voor geschikte huisvesting van jouw toekomstige huisdier, waarbij er rekening moet worden gehouden met de wensen en eisen die het knaagdier zelf aan het verblijf stelt. Een erkende fokker kan je hier prima over adviseren – als je hier nog niet eerder ervaring mee had. Vraag aan de fokker of knaagdieren ook welk type voeding het dier daar krijgt. Ten alle tijden dient het knaagdiertje minstens twee weken lang het ‘oude’ soort voer te krijgen. Desgewenst kan je vervolgens langzaam overschakelen naar het door jou gewenste type voer.

Naast het standaard verblijf, zoals de kooi, heb je ook bodembedekking en aankleding van de kooi nodig, zoals stro of vlas als bodembedekking en touwen als klimmogelijkheden. Het wordt aangeraden om bij knaagdieren ook altijd een knaagsteen in de kooi te hangen, of ze op regelmatige basis iets aan te bieden waar ze aan kunnen knagen, zoals een stukje wilgentak. Dit zorgt ervoor dat de tandjes goed kunnen afslijten en er minder gebitsproblemen ontstaan.

Het vervoeren van een knaagdier

Het vervoeren van knaagdieren kan beter niet in een kartonnen doosje gebeuren. Knaagdieren zijn – zoals de naam al zegt – knagers. En ze kunnen in zeer korte tijd een kartonnen doosje doorknagen en ontsnappen. Een plastic reiskistje speciaal voor knaagdieren is daarom beter geschikt. Reismandjes of -kistjes voor knaagdieren kunnen het beste zo klein mogelijk zijn – dit in tegenstelling tot de kooi waar het dier binnenshuis in wordt gehouden. Hoe minder ruimte het dier heeft om te bewegen in de reiskooi, hoe beter dit is. Zo kan hij zich tijdens het vervoer minder snel bezeren.

Dagelijkse verzorging

Hoeveel dagelijkse verzorging jouw knaagdier nodig heeft, is afhankelijk van het type of soort knaagdier dat je hebt of wilt hebben. Het spreekt voor zich dat een chinchilla of een eekhoorn een andere verzorging nodig heeft dan een langharige cavia. In ieder geval is het belangrijk dat alle knaagdieren dagelijks vers water krijgen, en de beschikking hebben over vers voer. Voer dat na een dag nog in het hok ligt, dient te worden verwijderd.

Afhankelijk van de grootte van het verblijf en de hoeveelheid knaagdieren die in het verblijf worden gehouden, moet de kooi minstens drie keer per week goed verschoond worden. Wanneer het dier een vast plekje als toilet heeft uitgekozen, is het voldoende dit hoekje regelmatig schoon te maken en de rest van het verblijf tussen de 1 tot 2 weken volledig te verschonen.
Gerelateerde artikelen
Huisvesting van knaagdierenHuisvesting van knaagdierenDe huisvesting van een knaagdier is behoorlijk belangrijk. Hier in mijn tekst vind je enkele info over wat nu echt het b…
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Het aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieHet aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieJe wilt graag een knaagdier aanschaffen, maar waar moet je dan allemaal op letten? Allereerst is het belangrijk om jezel…
Als je kind een cavia of hamster wilAls je kind een cavia of hamster wilDe meeste kinderen houden van dieren en willen er op zeker moment zelf ook een. Dat kinderen kennis maken met dieren is…
Geschiedenis van de caviaGeschiedenis van de caviaDe cavia (cavia porcellus)is het kleine dikke ronde knaagdiertje dat zo'n grote aantrekkingskracht op kinderen heeft. Ie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerbil's Daughter, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Aanschaf knaagdier: waar moet je op letten?"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 20-11-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!