InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aanschaf van een Border collie, wat moet u weten

Aanschaf van een Border collie, wat moet u weten

Aanschaf van een Border collie, wat moet u weten Als fokker van de border collie word ik veel gevraagd wat nu de feiten en de fabels zijn betreft het houden van een border collie. Wilt u een border collie aanschaffen dan vindt u hier onder alles wat u moet weten.

Beweging

De border collie is met stip op 1 de slimste hond ter wereld. Buiten dit feit is het ook een van de meest energieke rassen ter wereld. Ze zijn onvermoeibaar.
Vaak word de vraag gesteld “ moet een border collie echt 4 uur per dag rennen om rustig te kunnen zijn”
Uitzonderingen daar gelaten, moet een border collie echt geen 4 uur per dag rennen. Beweging hebben ze nodig, maar niet extremer dan iedere andere hond.
Door hun onvermoeibare aard wordt regelmatig de fout gemaakt om de jonge hond te veel te laten doen. Men wandelt al vroeg te lang met de hond wat kan resulteren in groeipijnen e.d.. Zeker in het eerste levens jaar is het zeer belangrijk dat men de hond tegen zichzelf beschermt. Dit houdt voornamelijk in dat de hond op verplichte tijden moet slapen. Veelal doen ze dit niet uit zichzelf. Ze gaan maar door en door, en daar moet men als eigenaar zelf inschrijven.

Geestelijke uitdaging

Wat wel zeer belangrijk is, is dat de hond voldoende geestelijke uitdaging krijgt.
Een border collie is van nature een werk hond, en zelfs in de showlijnen zien we toch de werkdrang nog terug. Dit instinct is iets waar de hond niets aan kan doen, hij heeft het of hij heeft het niet.
Als baasjes zul je daarom tegemoet moeten komen aan de drang om te werken.
Als een border collie niet genoeg geestelijke uitdaging krijgt kan dit resulteren in vervelende stoornissen.
Enkele voorbeelden zijn:
  • ongewenst drijven van kinderen / auto’s / fietsers / alles wat beweegt
  • Het nippen (lichtjes bijten) naar broekspijpen / kinderen / bewegende objecten
  • Hyperactief gedrag
  • Geen focus op de baas (niet luisteren)
  • Sloop gedrag

Dit allemaal zijn gedragingen die we niet graag zien bij onze honden. Eenmaal een stoornis aangeleerd is het heel moeilijk deze weer af te leren. Daarom altijd beter voorkomen dan genezen.
Een goede basis is bij alles wat u in het leven doet belangrijk zo ook bij het houden van een hond. Of dit nu een border collie is of niet.
Het is verstandig om met uw jonge hond een puppy cursus te volgen. Niet zo zeer omdat ze niet snel genoeg leren maar om het feit dat hier nog een belangrijk deel van de socialisatie mee genomen wordt.
Om verdere verveling in de opvoeding te voorkomen kunt u er voor kiezen om een sport met uw hond te gaan doen. Er zijn talloze mogelijkheden en er komen steeds meer verschillende sporten bij. Enkele voorbeelden zijn:
  • gehoorzaamheid
  • Behendigheid
  • Fly bal
  • Frisbee
  • Schapendrijven
  • Doggy dance

Ook als u niet in de mogelijkheid bent om een sport te gaan doen zijn er nog andere opties. Als u als baasje creatief genoeg bent kunt u verschillende spelletjes bedenken die u op regelmatige basis met uw hond kunt doen. Tevens zijn er in de betere dierenspeciaalzaken ook denkspelletjes voor honden beschikbaar.

ziekten

Buiten de bovengenoemde zaken waarin u moet tegemoet komen aan uw border. Zijn er enkele dingen waar u goed op moet letten bij de aanschaf van uw hond.
Hoewel men graag zou zien dat er geen erfelijke aandoeningen zouden voorkomen in het ras, zijn deze er wel.
De meest bekende aandoening is HD voluit Heupdysplasie. Dit is een aandoening aan het heupgewricht.
Een goede indicatie is om te kijken of de ouder dieren van de pup getest zijn op HD.
De beste score die een hond kan hebben is de HD-A score.
Naast de HD zijn er verschillende erfelijke oogziekten die honden kunnen hebben. De voornaamste bij de border collie is CEA – Colley Eye Anomaly.
Om er voor te zorgen dat uw pup deze ziekte niet heeft is het van belang dat beide ouder dieren getest zijn.
© 2011 - 2019 Kady, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Schotse Border CollieDe Schotse Border CollieDe Border Collie is een snel lerende hond. En ze hebben instinctief een wil om te drijven, bijv. schapen ganzen, koeien…
De Schotse herdershond en de border collieDe Schotse herdershond en de border collieWanneer je op zoek bent naar een lieve en trouwe hond, zal een Schotse herder zeker wat voor jou zijn. Het zijn bijzonde…
Werkvermogen versus show bij de border collieDe Border Collie is een ras dat is ontstaan in de border tussen Engeland en Schotland. Door selectie, waaraan OOK Ierlan…
Hondenras: Border terrierHondenras: Border terrierDe Border terrier is erg sociaal naar alle mensen en buitenom hun jachtinstinct kunt u ze ook goed laten wennen aan ande…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aanschaf van een Border collie, wat moet u weten"

Infoteur: Kady
Gepubliceerd: 22-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!