InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Negev gerbil

De Negev gerbil

De mongoolse gerbil groeit op het moment uit tot 1 van de populairste knaagdieren/huisdieren van Nederland en omstreken. Maar er zijn verschillende soorten gerbils. De meeste mensen kennen alleen de mongoolse gerbil. De Negev gerbil is een van zijn aanverwanten. Deze gerbil is een stuk groter en lijkt qua uiterlijke verschijning erg op de Sundevall gerbil, maar er zijn verschillen! De Negev gerbil is nog vrij onbekend in Nederland, er is helaas weinig informatie over te geven. De Negev gerbil, Meriones sacramenti , lijkt veel op de Sundevall gerbil. Als je heel zeker wilt weten welk dier je voor je hebt zou je een chromosomenonderzoek moeten laten doen, want de Negev gerbil heeft net als ons 46 chromosomen, terwijl de Sundevall gerbil er 60 heeft.

Uiterlijke verschillen tussen de Negev gebril en de Sundevall gerbil

Gelukkig zijn er ook een aantal uiterlijke kenmerken waaraan je beide kunt herkennen. Op de eerste plaats is de Negev gerbil beduidend groter, maar dat is natuurlijk moeilijk te vergelijken als je niet beide soorten in huis hebt, Het duidelijkst is het verschil in zwarte staartpunt: bij de Sundevall gerbil is deze slechts 1 cm, bij de Negev gerbil 4-5cm. De oren steken bij de Negev gerbil verder uit de vacht dan bij de Sundevall gerbil, en ze zijn licht grijs gepigmenteerd. De vacht van de Negev gerbil heeft over het algemeen meer ticking. De achtervoetlengte van de Negev gerbil is beduidend groter (30-41mm_) dan die van de Sundevall gerbil (24-29mm).

Herkomst

In de vrije natuur komt deze gerbil alleen voor op de kustvlakken van Zuid-Israel en in het noorde van de Negev-woestijn. In 1991 werd deze gerbilsoort voor het eerst in Nederland gehouden. Het was niet duidelijk welke soort gerbil het was. Er werd gedacht aan een ondersoort van de Sundevall gerbil of de Shawi gerbil. Binnen de VEZ kreeg het dier de tijdelijke naam: Shawi II gerbil.

Huisvesting

De dieren bleken in groepen gehouden te kunnen worden, alhoewel hier enige kanttekeningen bij gemaakt moeten worden. Als de jonge mannetjes ouder worden kan er flinke ruzie met 'pa' ontstaan. Soms moet je de jonge mannetjes weghalen. Als een vrouwtje jongen heeft wordt het mannetje fel uit het nest geweerd. De vader draagt dus niet bij aan het warm houden van de jongen, zoals bij de Mongoolse gerbil. Kortom, zorg er dus voor dat de dieren voldoende vluchtmogelijkheden hebben. Als er meerdere vrouwtjes jongen hebben wordt er flink met de jongen gesleept. Dit komt de jongen niet ten goede, maar meestal overleven ze het wel.
© 2008 - 2019 Bailey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Negev gerbil"

Infoteur: Bailey
Gepubliceerd: 27-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!